مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

بیش از ۴۵۰میلیون نفر در سراسر جهان دچار مشکلات روانی هستند و این رقم روزبه‌روز در حال افزایش است.

افسردگی؛ بیماری ۱۲درصد مردم ایران

سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي در آيين افتتاح همزمان ۱۰۰۰‌تخت روانپزشكي جديد در كشور در سالن شهداي اهواز گفت: تعداد افسرده‌هاي جهان حدود 9درصد يا نزديك به 10درصد است اما اين ميزان در كشور 12/6 درصد است.

هاشمي نقش مردم و خانواده‌ها در پيشگيري و درمان بيماري‌هاي اعصاب و روان را بسيار پررنگ‌تر از گسترش تخت روانپزشكي، دارو و پزشك دانست و گفت: بيماران اعصاب و روان نياز به حمايت و مراقبت يعني روان درماني دارند.اين در حالي است كه بيش از ۲۰ درصد جامعه مبتلا به نوعي از بيماري‌هاي اعصاب و روان هستند و با اطلاع از آن مي‌توان در جهت كمك به اين بيماران اقدام كرد. در واقع بايد پيشگيري كنيم و اجازه ندهيم، اين بيماري‌ها بيشتر شود كه خانواده‌ها نقش مهمي در اين زمينه دارند.

وزير بهداشت اضافه كرد: در ايران حدود ۱۵ درصد از مبتلايان به اختلالات اعصاب و روان، داراي اختلالات اضطرابي هستند و اگر كم خوابي، بي‌خوابي و اختلالات خلق و خوي را به آن اضافه كنيم، حدود ۲۳ درصد از مردم ايران، به اختلالات اعصاب و روان مبتلا هستند كه قابل توجه است و دولت‌ها در كشور كمتر به آن توجه داشته‌اند.

هاشمي همچنين بر ضرورت حمايت بيمه‌ها از بيماران اعصاب و روان تأكيد كرد و گفت: بيمه‌ها حدود 56روز در سال، اين بيماران را مي‌پذيرند و مابقي مدت بيماري براي اين بيماران همچنان پرهزينه است.

وزير بهداشت تأكيد كرد: حمايت‌هاي محدودي از سوي خانواده‌ها و دستگاه‌هاي مسئول مانند وزارت بهداشت و رفاه از بيماران اعصاب و روان صورت مي‌گيرد اما امروز بسيار خوشحال‌تر مي‌شدم كه به جاي افتتاح ۱۰۰۰ تخت جديد روانپزشكي، مي‌توانستيم ۱۰۰۰‌تخت روانپزشكي تعطيل كنيم و مردم كمتر به آن مبتلا شوند.

وزير بهداشت با بيان اينكه حدود ۴۰ هزار تخت روانپزشكي بيمارستاني در كشور نياز داريم، افزود: هم‌اكنون كل تخت‌هاي موجود حدود 8هزار تخت است كه قدمت بعضي از اين تخت‌ها مربوط به 100سال گذشته است. همچنين افزايش تعداد اين تخت‌ها در واقع به‌معناي تحت فشار بودن خانواده‌ها در اين زمينه بوده و از طرفي دستگاه‌هاي حمايتي اعم از سازمان بهزيستي و ديگر سازمان‌ها توان حمايت از بيماران اعصاب و روان را ندارند و در برخي از مواقع نيز حضوري براي حمايت ندارند.

وزير بهداشت اعتراف بيمار به داشتن بيماري اعصاب و روان را مهم و موجب پيگيري براي درمان بيماري عنوان كرد و با اشاره به بيماري دوقطبي به‌عنوان يكي از بيماري‌هاي اعصاب و روان گفت: متأسفانه به اين بيماري توجه نمي‌كنيم. به گفته هاشمي، در ايران به دلايلي مانند زندگي نوين و ماشيني، مشكلات خانوادگي، ازدواج‌هاي منجر به طلاق، اعتياد به مواد‌مخدر، بيكاري، جنگ تحميلي و جان باختن سالانه ۱۸‌هزار نفر و معلوليت و مصدوميت حدود ۲۰۰ هزار نفر در سوانح و حوادث جاده‌اي و ترافيكي، شاهد بروز بيماري‌هاي اعصاب و روان بوده‌ايم.

هاشمي از تغيير سبك زندگي مردم، سرد شدن روابط خانوادگي و افزايش سن ازدواج در زندگي امروز به‌عنوان عوامل تشديد‌كننده بحران‌هاي رواني جامعه هم ياد كرد و گفت: بخشي از اين كار و اصلاح اين موضوع به‌عهده مردم و خانواده‌هاست كه بايد مراقبت كنند، اما در عين حال مسئولان نيز بايد شرايطي را فراهم آورند كه كشور در آرامش باشد و طبيعي است كه هر قدر تنازع، به‌خصوص در تربيون‌هاي عمومي وجود داشته باشد و به شكلي در جامعه احساس ناامني پمپاژ كند، جامعه بيشتر دچار التهاب خواهد شد.

روز گذشته و با حضور وزير بهداشت در شهر اهواز، ۱۰۰۰ تخت بيمارستاني روانپزشكي جديد در كشور به همراه ارائه خدمات نوين بسته سلامت روان به‌صورت ويدئو كنفرانس افتتاح شد. همچنين اين تعداد تخت روانپزشكي در كشور در ۳۱ دانشگاه علوم پزشكي، ۵۸‌شهرستان و ۶۶ بيمارستان به بهره‌برداري رسيد. در استان خوزستان نيز حدود ۱۲۰ تخت روانپزشكي جديد در بيمارستان‌هاي گلستان و سلامت اهواز و مسجد سليمان افتتاح شد.

  • 80هزار تخت درماني در كشور مورد نياز است

علي شهرامي، معاون اجرايي معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: هم‌اكنون در كشور به 80هزار تخت درماني نياز داريم كه بخش روانپزشكي با كمبود 10هزار تخت روبه‌رو است. همچنين بودجه‌هاي كنوني وزارتخانه پاسخگوي رفع كمبودهاي تخت درماني نيست؛ بنابراين در اين حوزه درصدد جذب سرمايه‌گذار و واگذاري بخش‌ها هستيم. البته كمبودهاي موجود در تخت‌هاي درماني چيزي نيست كه بتوان در مدت چند سال آينده سريع برطرف كرد بلكه اين مشكل به مرور زمان رفع خواهد شد.

کد خبر 358743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha