عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با همشهری از نابودی ۵۰درصدی مرجان‌های خلیج‌فارس طی ۳دهه اخیر خبر داد و گفت: مرجان‌های جزیره کیش بیش از مرجان‌های سایر مناطق خلیج‌فارس تخریب و حدود ۷۰درصد زیست‌بوم‌های مرجانی این جزیره نابود شده است.

مرجان

دكتر محمدرضا فاطمي نابودي مرجان‌ها را ناشي از 2عامل طبيعي و انساني دانست و افزود: مهم‌ترين عوامل تهديد‌كننده زيست‌بوم‌هاي مرجاني درخليج‌فارس(در آب‌هاي سرزميني ايران)، نوسانات شديد حرارتي است كه از 3دهه گذشته به‌دليل افزايش حرارت آب ناشي از پديده ال نينو اتفاق مي‌افتد و با آنكه هيچگاه دماي آب ناشي از اين پديده به بيش از 32درجه نمي‌رسيد، سال گذشته در رويدادي بي‌سابقه دماي آب ناشي از گرمايش زمين در عمق آب‌هاي جزيره كيش به 36درجه رسيد و به وقوع پديده سفيدشدگي و كشتار جمعي مرجان‌ها منجر شد.

اين كارشناس اكوبيولوژي دريا با اعلام اينكه حرارت زياد آب، بخش قابل توجهي از مرجان‌هاي شاخي ازجمله شاخ گوزني خليج‌فارس را نابود كرده است، تصريح كرد: علاوه بر افزايش دما، ساخت‌وسازهاي ساحلي هم باعث افزايش كدورت آب و در نهايت خفگي مرجان‌ها مي‌شود.

فاطمي قاچاق مرجان‌ها و غواصي‌هاي تفريحي را از ديگر عوامل نابودي مرجان‌ها دانست و افزود: با وجود آنكه براي هر كيلو مرجاني كه به‌صورت غيرمجاز از دريا برداشت شود 120هزار تومان جريمه تعيين شده اما اين جريمه بازدارنده نيست و قاچاق مرجان‌ها از جزاير جنوبي خليج‌فارس به تهران و ساير شهرهاي كشور ادامه دارد. به گفته وي، اين مرجان‌ها براي تزيينات مختلف ازجمله ويترين مغازه‌ها، آكواريوم‌ها و جواهر فروشي‌ها خريداري مي‌شوند واز آنجايي كه متقاضي مرجان زياد است اخيرا سودجويان مرجان‌هاي دريايي را با خريد از كشور‌هاي آسياي جنوب شرقي مثل فيليپين با لنچ از طريق برخي كشورهاي حاشيه خليج‌فارس به داخل قاچاق مي‌كنند و به متقاضيان مي‌فروشند.

اين استاد دانشگاه درباره تأثير آب‌شيرين‌كن‌ها بر مرجان‌ها هم گفت: تحقيقات نشان مي‌دهد آب شيرين كن‌ها تنها تا فاصله 100متري برآب‌هاي ساحلي تأثير مي‌گذارند ازجمله پساب‌هاي آب‌شيرين‌كني كه به شيوه تقطيري آب را شيرين مي‌كند و سال‌هاست در جزيره كيش براي تأمين آب شيرين 5هزار نفر نصب و راه‌اندازي شده، مرجان‌هاي موجود در شعاع 100متري را به‌دليل شوري و حرارت زياد نابود كرده است.

فاطمي درعين حال تأكيد كرد: اگر محل نصب آب شيرين كن‌ها با مطالعه و ارزيابي دقيق انتخاب و در منطقه‌اي كه پراكندگي مرجان‌ها كم است راه‌اندازي شود تأثيري روي مرجان‌ها نمي‌گذارد؛ براين اساس، آب‌شيرين‌كن تهديدي براي مرجان‌ها محسوب نمي‌شود.

  • ضرورت راه‌اندازي مركز پژوهشي و تحقيقاتي دريا

رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري، آب شيرين‌كن‌ها را يكي از عوامل نابودكننده مرجان‌ها اعلام و تأكيد كرد كه نابودي مرجان‌ها به تعادل زيستي صدمه مي‌زند.

به گزارش ايرنا، نصرت‌الله ضرغام در كارگاه بين‌المللي «بررسي واكنش زيست بوم‌هاي ساحلي خليج‌فارس نسبت به عوامل استرس‌زاي زيست‌محيطي» به آغاز همكاري پژوهشگران ايران و آلمان همسو با «زيست بوم خليج‌فارس» اشاره كرد و گفت: 60درصد اكسيژن جهان را جنگل‌ها و 40درصد آن را فيتوپلانگتون‌هاي دريا تأمين مي‌كنند.

وي راه‌اندازي يك مركز پژوهشي و تحقيقاتي دريا در منطقه خليج‌فارس را ضروري دانست و گفت: اگرچه مركز اقيانوس‌شناسي در كشور فعاليت مي‌كند اما لازم است كه در حوزه دريا نيز پژوهشكده‌اي راه‌اندازي كنيم.

کد خبر 358386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha