سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با آشکار شدن اهمیت بیشتر قطب شمال از نظر راهبردی و منابع نهفته زیرزمینی و دریایی، یک مقام نظامی روس از برنامه استقرار سامانه های پدافند هوایی اس-۴۰۰ در این منطقه خبر داد.

روسیه در قطب شمال اس ۴۰۰ مستقر می کند

به گزارش ایرنا، سخنگوی ناوگان شمال روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که واحدهای پدافند این ناوگان و یگان های پدافند نیروی هوافضای روسیه در مناطق مجاور قطب شمال در سال 2017 به مجموعه های پدافند موشکی اس-400 مجهز می شوند.

پایگاه آنلاین روزنامه کامرسانت به نقل از ناخدا یکم وادیم سرگا نوشت: برای محافظت و پوشش هوایی مناسب مرزهای شمالی روسیه، سامانه های اس-400 در منطقه مستقر می شود.

براساس برنامه های اجرا شده، نظامیان واحدهای پدافند هوایی ناوگان شمال روسیه اواخر سال 2016 دوره ویژه کار با مجموعه های اس-400 را در میدان نظامی کاپوستین یار (استان آستراخان) گذرانده و با این جنگ افزار آشنایی کامل یافته اند.

اس 400 با توان شلیک همزمان 72 موشک و نابودی اهداف تاکتیکی و بالستیکی از پنج تا 60 کیلومتر فاصله و دو تا 27 کیلومتر ارتفاع از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی در جهان شناخته می شود که توان نابود سازی اهداف آئرودینامیکی را در فاصله 3 تا 250 کیلومتری با ارتفاع از 100 متر تا 27 کیلومتر را دارد.

این سامانه متحرک زمین به هوا که در طول هشت دقیقه از حرکت به حالت استقرار و آماده باش شلیک می رسد، برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن مانند هواپیماهای پارازیت انداز، شناسایی و جاسوسی، راهبردی، بمب افکن و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر جنگ افزارهای پیشرفته کاربرد دارد.

در سال های اخیر همزمان با افزایش سرعت ذوب شدن یخ های قطب شمال و تسهیل دسترسی به منابع غنی هیدروکربنی موجود، این منطقه به جبهه جدیدی برای رویارویی روسیه و رقیبانش تبدیل شده است.

خبرگزاری ایتارتاس نیز چندی پیش به نقل از منابع آگاه از برنامه ایجاد ناوگان ویژه قطب شمال روسیه با هدف دفاع از منافع ملی این کشور در منطقه خبر داده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم دسامبر 2013 به ارتش این کشور دستور داد، حضور خود را در قطب شمال توسعه و زیرساخت های نظامی را در قلمرو ملی این منطقه گسترش دهد.

در این راستا در سال های اخیر اقدام های گسترده ای انجام گرفته و تاسیسات نظامی جدید برای حضور نظامی دائمی در مناطق یخبندان همجوار قطب شمال در قلمرو روسیه ایجاد شده است.

براساس گزارش های انتشار یافته، وزارت دفاع روسیه نیز برنامه برای بازگشایی فرودگاهها و بنادر جزایر سیبری جدید، مجمع الجزایر فرانتس ژوزف و همچنین احداث و راه اندازی دست کم هفت باند پروازی در بخش قاره ای دایره قطب شمال را که سال 1993 متوقف شده بود، آغاز کرده است.

سرزمین های قطب شمال به دلیل برخورداری از ذخایر عظیم دست نخورده نفت و گاز به طور فزاینده ای در مرکز توجه ایالات متحده، روسیه، کانادا، نروژ و دانمارک قرار گرفته که معتقدند منابع غنی زیرزمینی آن به موازات افزایش دما و کاهش قطر یخ قابل دسترس تر می شود.

بر همین مبنا، روسیه استدلال هایی را برای مالکیت برخی مناطق فلات قطب شمال مطرح کرده است و قصد دارد از آنها در سازمان ملل متحد دفاع کند.

به گزارش رسانه های روسی، قطب شمال دارای منابع عظیم نفت و گاز است و روسیه شش میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع ظرفیت برای بهره برداری نفتی در قطب شمال دارد.

رادیو دولتی صدای روسیه در باره منابع طبیعی قطب شمال اعلام کرده است، امروزه حدود 60 میدان هیدروکربونی بزرگ در این منطقه کره زمین واقع شده که از میان آنها 43 میدان به روسیه تعلق دارد؛ منابع روسیه حدود 80 درصد ذخایر جهانی، در قطب شمال هستند و به همین دلیل شرکتهای روس بیشترین چشم امید خود را به مناطق شمالی این کشور دوخته اند.

از سوی دیگر، کارشناسان می گویند که بعد نظامی تقویت حضور روس ها در این پهنه آبی نیز اهمیت زیادی دارد.

کد خبر 358322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha