همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: مفهوم "تشخیص زودهنگام "با "غربالگری" در سرطان، تفاوت دارد، لازم است هم بیماران و هم ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی با اهمیت تشخیص زودهنگام و انجام فعالیت‌های غربالگری، درباره سرطان آشنا باشند.

 آزمایش برای سرطان

ضرورت توجه به تشخيص زودهنگام و غربالگري، علاوه براينكه سبب تشخيص زودهنگام بيماري مي‌شود، باعث بهبود وضعيت بيماري خواهد شد و اين امر از هزينه‌هاي احتمالي درمان هم جلوگيري مي‌كند.

معناي "تشخيص زودهنگام" اين است كه ما با علائم هشداردهنده سرطان را بشناسيم تا اگر اين علائم را در خود پيدا كرديم، به سرعت به مراكز بهداشتي، درماني مراجعه كنيم. از طرف ديگر، مراكز بهداشتي، درماني نيز بايد آمادگي شناسايي اين علائم و جداكردن مواد مهم از غير مهم را داشته باشند تا در مرحله بعدي،  موارد مهم را براي اقدامات تشخيصي كامل‌تر به مراكز بالاتر و مجهزتر معرفي كنند.

اما معناي غربالگري اين است كه براي  افرادي كه هيچ علامت هشداردهنده اي براي سرطان ندارند اما به دليل شرايط جنسي(مثلا سرطان پستان) يا سني خاص(مثلا سن بالاي 50 سال در سرطان پستان) بالقوه، در معرض سرطان هستند، اقدامات تشخيصي، انجام شود.

بسياري از سرطان‌ها، تنها با معاينه پزشكي و آزمايش‌هاي تكميلي تشخيص داده مي‌شوند كه از جمله آن‌ها سرطان‌هاي پستان، دهانه رحم و روده بزرگ است.

به عبارت ديگر، غربالگري به عنوان بخشي از برنامه تشخيص زودرس سرطان است. غربالگري به معني شناسايي بيماري احتمالي ناشناخته با استفاده از معاينه و آزمايش‌هاي ساده در فردي است كه هنوز علائم ندارد.

در يك برنامه كنترل سرطان ملي، بعد از غربالگري، افراد تشخيص داده شده، تحت درمان مناسب قرار مي‌گيرند.

 خوب است بدانيم: سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در جهان و ايران رخ مي‌دهد كه در صورت تشخيص زودهنگام، چون تومور در مراحل اوليه و محدود است،  درمان  آسان‌تر و امكان كنترل و بهبود كامل آن بسيار زياد است.

مهمترين دليل بهبود در بقاي بيماران، علاوه بر درمان‌هاي موثرتري كه به وجود آمده است، افزايش آگاهي مردم و ارتقاي روش‌هاي تشخيصي زود هنگام است. شانس زنده ماندن در زمان تشخيص زود هنگام،  بيشتر خواهد بود.

اگر تا الان، به دليل مشغله‌هاي فراوان زندگي،  كمتر به فكر سلامت خود بوده ايد،  از همين الان براي تشخيص زودهنگام سرطان، برنامه‌ريزي كنيد.

کد خبر 358144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha