درحالی‌که عامل تیراندازی در کلوب شبانه استانبول با وجود کشتن ۳۹نفر هنوز بازداشت نشده دولت ترکیه در موج جدید اقدام‌های خود پس از کودتای این کشور حداقل ۶هزار نفر دیگر را از شغل‌هایشان برکنار کرده است.

افزايش حملات تروريستي، مردم اين كشور را شوكه كرده اما دولت تركيه همچنان روند چند‌ماه گذشته خود را تنها براي بازداشت و بركناري افرادي كه گفته مي‌شود با شبكه گولن در ارتباط هستند، ادامه مي‌دهد. به اين ترتيب تعداد افرادي كه پس از كودتاي نافرجام اين كشور از كارهايشان بركنار شده‌اند، به بيش از 115هزار نفر رسيده است. اين افراد حق ندارند شغل دولتي يا مرتبط با فعاليت‌هاي دولتي و آكادميك را بر عهده داشته باشند. همچنين فعاليت ده‌ها سازمان و نهاد ديگر در اين كشور ممنوع اعلام شد. بيش از 41هزار نفر در تركيه از سوي نيروهاي امنيتي بازداشت شده‌‌اند.

احكام جديدي كه براساس قوانين وضعيت اضطراري صادر شده شامل اخراج ۲۶۸۷ مأمور پليس، ۱۶۹۹ كارمند وزارت دادگستري، ۸۳۸ كارمند وزارت بهداشت و صدها نفر از كارمندان ديگر وزارتخانه‌ها مي‌شود؛ همچنين ۶۳۱ كارمند دانشگاه‌هاي تركيه و ۸ نفر از اعضاي شوراي دولتي تركيه نيز از كار بركنار شده‌اند. در فرمان جديد، 149نظامي نيروي دريايي و 164نظامي نيروي هوايي هم اخراج شده‌اند. پارلمان تركيه به تازگي براي 3‌ماه ديگر وضعيت اضطراري را در اين كشور تمديد كرد.

همچنين فعاليت بيش از ۸۰ سازمان و نهاد غيردولتي در تركيه ممنوع اعلام شده است. براساس فرمان‌هاي 679، 680و 681شهروندان تركيه كه در خارج از كشور هستند، درصورتي كه تا ۳‌ماه پس از احضار آنها از سوي دولت، براي پاسخگويي به اتهامات خود به كشور باز نگردند، مشمول سلب مليت خواهند شد.

بركناري افراد به قدري در تركيه گسترده بوده كه اين كشور در برخي مشاغل تخصصي دچار مشكل كمبود نيرو شده است. اخراج اين افراد براساس قوانين شرايط اضطراري صورت گرفته است كه ماه‌هاست در تركيه برقرار است؛ به‌عنوان نمونه نيروي هوايي تركيه به‌خاطر اخراج شدن 500خلبان خود دچار مشكل شده و نيروي هوايي در حال تماس با افرادي است كه پيش از اين در آزمون‌ها رد صلاحيت شده بودند. رسانه‌هاي تركيه گزارش داده‌اند كه با 1040نفر از كساني كه متقاضي استخدام به‌عنوان خلبان بوده‌ اما موفق نشده‌اند، تماس گرفته شده است.

همچنين مدارس تركيه به‌خاطر اخراج گسترده معلم‌ها با كمبود نيرو مواجه است. اخراج‌هاي گسترده در حالي صورت مي‌گيرد كه طي يك هفته گذشته تركيه حداقل هدف 2حمله تروريستي شوكه‌كننده در استانبول و ازمير قرار گرفته است. در شب سال نوي ميلادي يكي از اعضاي داعش با ورود به يك كلوب شبانه، حاضران را به رگبار بست كه كشته‌شدن 39نفر را به‌دنبال داشت. مقام‌هاي تركيه مي‌گويند همچنان در جست‌وجوي مظنون اين حمله هستند كه گفته مي‌شود از اقليت اويغور است.

کد خبر 358022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha