دلار آمریکا و یورو در بازار آزاد ارز ایران در این هفته در یک حرکت همسو نهایتا با کاهش قیمت نسبت به هفته مشابه قبل همراه شد به‌نحوی که نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ریال ایران نسبت به پنجشنبه هفته گذشته ۱۱۷ تومان کاهش یافت و هر یورو نیز در این مدت ۵۵ تومان ارزان‌تر شد.

البته روز گذشته ارزش برابري هر دلار آمريكا در برابر ريال ايران به 3923تومان و يورو به 4235تومان رسيد كه نسبت به روز سه‌شنبه به‌ترتيب 5 و 10تومان افزايش نشان مي‌دهد. با اين حال روند افزايشي قيمت ارزهاي معتبر ازجمله دلار آمريكا و يورو در روزهاي نخست هفته پس از ابلاغ بخشنامه ارزي معاون اول رئيس‌جمهور و بانك مركزي احتمال واكنش معكوس بازار آزاد ارز به سياست‌هاي ارزي دولت و بانك مركزي را به همراه داشت.

روز يكشنبه 12دي‌ماه امسال بانك مركزي به‌منظور ترغيب واردكنندگان به گشايش و استفاده از اعتبارات اسنادي و به‌طور كلي انتقال عمليات پرداخت و تسويه فعالان اقتصادي به سيستم بانكي، تسهيلاتي را براي واردكنندگان با نرخ بازار درنظر گرفت و به بانك‌ها اجازه داد با دريافت حداقل 10درصد از مبلغ اعتبار اسنادي به‌صورت علي‌الحساب، گشايش اعتبار كنند. همچنين چنانچه كالا را ظرف مدت 6 ماه از تاريخ گواهي ثبت آماري مربوط حمل كنند نه‌تنها ريسك نوسانات نرخ ارز را نخواهند داشت بلكه با نرخ روز صدور گواهي ثبت آماري يا نرخ روز معامله اسناد - هركدام كه كمتر باشد - وجه اسناد را با بانك مي‌توانند تسويه كنند.

احمد حاتمي يزد، از مديران باسابقه شبكه بانكي در گفت‌وگو با همشهري اظهار كرد: هنوز مشكلات نقل و انتقال ارز و مبادلات ارزي با بانك‌هاي خارجي به وضعيت عادي برنگشته و با وجود اجرايي شدن برجام، همچنان بانك‌هاي بزرگ دنيا به‌ويژه بانك‌هاي اروپايي براي بانك‌هاي ايراني حساب افتتاح نمي‌كنند و روابط كارگزاري بانك‌ها شرايط مطلوبي ندارد و حتي دست و بال بانك‌هاي تجاري و خود بانك مركزي در نقل و انتقال ارزي و مبادلات ناشي از آن بسته است.

به گفته وي، با اين شرايط ابلاغ بخشنامه‌هايي از سوي دولت و بانك مركزي و توقع آنها از بانك‌ها، خيلي منطقي نيست و بيشتر اين بخشنامه‌ها جنبه تبليغاتي و رسانه‌اي دارد. حميدرضا اشرف‌زاده كارشناس اقتصادي گفت: بانك مركزي بايد سبد ارزي خود را به‌گونه‌اي تهيه كند كه ريسك در آن به حداقل برسد. ما بايد طوري ذخاير را تنظيم كنيم كه از نوسانات كمترين آسيب را ببينيم چرا كه اكنون وضعيت ارزهاي معتبر جهاني به‌گونه‌اي است كه دلار در حال تقويت شدن است و يورو، ين و پوند اوضاع خوبي ندارند.

وي تصريح كرد: كارشناسان بانك مركزي بايد اين وضعيت را رصد كرده و در افق پيش‌رو ببينند كه براساس سياست‌هاي هر يك از كشورها كه پول رايج آنها معتبر است وضعيت ارز به چه سمت و سويي خواهد رفت و براساس آن درباره سبد ارزي تصميم‌گيري كنند. سياست‌هاي مربوط به سبد ارزي بسيار اهميت دارد چرا كه ممكن است ناگهان در يك روز چندين ميليارد ضرر كنيم.

حميد زمان‌زاده مدير پژوهشي پژوهشكده پولي و بانكي هم اظهار كرد: نوسانات اخير نرخ دلار نه به‌دليل تضعيف ريال بلكه به‌دليل تقويت دلار در برابر ارزهاي ديگر بوده است، كما اينكه اكنون ارزش پوند نيز كه يكي از معتبرترين ارزهاي خارجي است در برابر دلار نسبت به زمستان سال قبل ۲۰ درصد كاهش يافته است.

کد خبر 357775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha