چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: برخی از ما حتی ۲۰جلد کتاب در تمام طول عمرمان نخوانده‌ایم، اما او می‌گوید نهج‌البلاغه را ۲۰۰ بار خوانده است.

نهج البلاغه

 اين ادعا از يك عالم شيعه، شايد چندان محل توجه نباشد، اما اگر «جورج جرداق» مسيحي مدعي اين مطلب باشد، شگفت‌انگيز خواهد بود.

اين نويسنده و شاعر لبناني و اين استاد ادبيات و فلسفه اسلامي دانشگاه بيروت، بيش از 20جلد كتاب تأليف كرده است، اما مشهورترين آنها كتابي است درباره اميرالمؤمنين(ع)؛ الامام علي صوت العداله الانسانيه.

وقتي از او مي‌پرسند تو كه مسيحي هستي چرا فقط راجع به علي(ع) نوشتي و از ديگران ننوشتي؟ مي‌گويد: «من پس از علي(ع) كسي را شايسته نوشتن نديدم و تصميم گرفتم كه جز در مورد او ننويسم». او در روزهاي نخست آشنايي با شخصيت امام اول شيعيان، شيفته سحر كلام و عظمت ادبي بيان ايشان مي‌شود، اما كم‌كم كه با افكار امام آشنايي گسترده‌تري مي‌يابد علي(ع) را عظيم‌ترين انسان يافته و شيفته شخصيت ايشان مي‌شود: «اي علي! اگر بگويم تو از مسيح بالاتري، دينم نمي‌پذيرد! اگر بگويم او از تو بالاتر است، وجدانم نمي‌پذيرد! نمي‌گويم تو خدا هستي! پس خودت بگو به ما ‌اي علي كه تو كيستي؟»

او هنگام دانش‌آموزي عاشق مطالعه بوده است تا آنجاكه از مدرسه فرار مي‌كرده و به چشمه‌اي پناه مي‌برده و كتاب‌هاي مورد علاقه‌اش را مي‌خوانده است. روزي برادر بزرگ‌ترش با ديدن اين علاقه به او نهج‌البلاغه‌اي هديه مي‌دهد و از او مي‌خواهد اين كتاب را حفظ كند و مي‌گويد: «اين كتاب براي تو خيرات بسياري به همراه خواهد داشت!»

به مرور كه انس و الفت او با نهج‌البلاغه بيشتر مي‌شود، به اين اعتقاد دست پيدا مي‌كند كه بشريت امروز و به‌ويژه جهان غرب به اصول و مباني صحيح و تحول‌آفريني نياز دارد كه زندگي را بهتر كند و تمام اين اصول و ارزش‌ها به نحو كامل، در سيره و گفتار و كردار امام علي(ع) موجود است.

اين حكايت عاشقي يك دانشمند مسيحي به كلام و سيره امام‌علي(ع) است و حالا اين نهج‌البلاغه در اوج مظلوميت و غربت در خانه‌هاي بسياري از ما خاك مي‌خورد. ترجمه فارسي نهج‌البلاغه (نسخه مرحوم دشتي) 350صفحه است. فقط كافي است اراده كنيم روزي 6صفحه- فقط 6صفحه- از آن را بخوانيم، آن وقت ظرف 2ماه يك دور كامل نهج‌البلاغه را مي‌خوانيم و از خجالت اين كتاب مظلوم (يا حداقل از خجالت وجدان خودمان) در خواهيم آمد.

کد خبر 357703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha