سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: ۶۵۰ هزار هنرجو در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ضمن درس خواندن مهارت نیز می‌آموزند و این موضوع موجب شده تا جذب آنها در بازار کار راحت‌تر باشد. این در حالی است که هر روز بر تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار در کشور افزوده می‌شود.

آموزش


رويكرد آموزش و پرورش نيز افزايش ورودي دانش‌آموزان به رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش است، ‌ ولي برداشت عموم مردم اين است كه هنرستان‌ها جاي دانش‌آموزان تنبل است و شايد هم به همين دليل خانواده‌ها رغبت چنداني به تحصيل فرزندان‌شان در هنرستان‌ها ندارند.

بخشي از اين باور اشتباه به عملكرد اشتباه مسئولان پيشين برمي‌گردد. ‌ اين در حالي است كه هنرجويان هنرستان‌ها در كنار افزايش دانش، زودتر از دانش‌آموزان رشته‌هاي ديگر وارد بازار كار مي‌شوند. البته امكان ادامه تحصيل آنها در دانشگاه فني و حرفه‌اي نيز فراهم است. براي نمونه آنطور كه مديركل دفتر آموزش‌هاي كاردانش وزارت آموزش و پرورش گفته، 100درصد فارغ‌التحصيلان رشته مرغداري صنعتي و 95درصد كساني كه در رشته نصب و راه‌اندازي آسانسور درس خوانده‌اند، وارد بازار كار مي‌شوند، اما چرا با وجود اين از هنرستان‌ها استقبال زيادي نمي‌شود؟!

يكي از اهداف و سياست‌هاي كلي وزارت آموزش و پرورش، توسعه كمي و كيفي رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش است تا از اين طريق زيرساخت‌هاي لازم براي اشتغال جوانان در كنار افزايش دانش آنان فراهم شود. وزارت آموزش و پرورش هر چند در اين زمينه گام‌هايي برداشته اما تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي وجود دارد. بهروز فتحي كارشناس حوزه آموزش يكي از موانع در استقبال از هنرستان‌ها را درك نادرست والدين مي‌داند و مي‌گويد: «پدر و مادر‌ها بايد نسبت به رشته‌هاي فني و حرفه‌اي آشنايي داشته باشند تا با تحصيل فرزندان خود در شاخه‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش مخالفت نكنند.

البته نحوه هدايت تحصيلي سال گذشته نشان داد كه هدايت دانش‌آموزان پايه دهم به هنرستان‌ها با مشكلاتي روبه‌رو است و مزاياي ادامه تحصيل در هنرستان براي مردم بازگو نشده‌است.آنها اگر بدانند تحصيل در هنرستان آينده كاري فرزندشان را بيشتر تضمين مي‌كند، با كشف استعداد‌هاي او در اين زمينه تجديدنظر خواهند كرد.»

  • تضمين بازار كار

به گفته مديركل دفتر آموزش‌هاي كاردانش وزارت آموزش و پرورش ۱۵۲ هزار هنرآموز در پايه دهم هنرستان‌هاي كاردانش در حال تحصيل هستند. با درنظر گرفتن هنرجويان هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي‌ هم‌اكنون 305هزار هنرجو در پايه دهم هنرستان‌هاي كشور مشغول تحصيل هستند.

سيدمصطفي آذركيش با اشاره به تحصيل 650هزار هنرجو در پايه‌هاي دهم و سوم هنرستان‌ها (ساختار جديد و قديم) به همشهري مي‌گويد:اين تعداد هنرجو در 153رشته مهارتي مشغول آموزش هستند كه شامل 37درصد دختر و 63درصد پسر مي‌شوند.
او با اشاره به اهميت استعداديابي دانش‌آموزان براي جذب در هنرستان‌ها توضيح مي‌دهد: «در مجموع ضريب اشتغال فارغ‌التحصيلان بالاي 90درصد است.

اگر به اين نتيجه برسيم كه بازار كار رشته‌اي در يك منطقه اشباع شده به‌طور موقت آن رشته را تعطيل مي‌كنيم. در واقع همه رشته‌هاي كاردانش متناسب با بازار كار است. آموزش‌ها در هنرستان‌ها متناسب با بازار كار دنبال مي‌شود و هم‌اكنون153رشته مهارتي در كاردانش داريم كه در قالب 4موضوع صنعت، خدمات، كشاورزي و هنر است.»

او به اين سؤال كه چه رشته‌هايي بهترين بازار كار را دارند، اينطور پاسخ مي‌دهد: «نمي‌شود گفت كدام رشته برتر است ولي رشته‌هايي مانند تابلوسازي برق صنعتي، برنامه نويسي بازي‌هاي رايانه‌اي، تعمير دستگاه‌هاي پزشكي، نقشه‌كشي صنعتي و ساختمان و مرغداري صنعتي از رشته‌هاي پر طرفدار هستند كه به لحاظ اشتغال نيز در وضعيت مطلوبي قرار دارند.»

کد خبر 357682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha