مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: وقتی بحث گورخواب‌ها مطرح شد، گفتند این افراد معتاد متجاهر هستند اما در عین حال این افراد ایرانی و انسان نیز هستند.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از وبدا، دكتر سيد حسن هاشمي، در نشست معاونان اجتماعی و قائم مقام‌های روسای دانشگاه‌ها در امور اجتماعی اظهار داشت: متاسفانه ما نقش و سهم خودمان را در ایجاد این شرایط کمرنگ می‌بینیم و این انصاف نیست. اصلا از کجا معلوم این افراد به خاطر سوء مدیریت ما به این روز و حال نیفتاده باشند.

وي با اشاره به محدود بودن تعداد این نوع افراد در جامعه تصریح کرد: نهایتا آنها ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر هستند؛ آیا واقعا نمی‌توان این افراد را ساماندهی کرد؟ ولی متاسفانه می‌بینیم که هرکس گناه این کار را به گردن دیگری می‌اندازد.

وزیر بهداشت بروز این گونه اتفاقات را حاصل عملکرد فردی نامناسب مسئولین دانست که به نام نظام جمهوری اسلامی نوشته می‌شود و تاکید کرد: رفتار ما به گونه ای است که انگار از مردم هم می‌ترسیم و در مورد آن‌ها توهماتی داریم و گمان می‌کنیم کسی که می‌خواهد وارد این حوزه‌ها حتما شود قصدی دارد و عملش برای رضای خدا نیست، یا اینکه فکر می‌کنیم می‌خواهد وزیر یا وکیل شود، گروهی راه بیاندازد و در انتخابات یا تصمیم گیری‌های سیاسی موثر باشد؛ و به همین دلیل است که دچار تناقض می‌شویم.

  • نقش معاونت اجتماعی در بهداشت و درمان

هاشمی گفت: در این دوره، وزارت بهداشت کار در حوزه اجتماعی را ابتدا از خیرین آغاز کرد و در مرحله بعد معاونت اجتماعی را شکل داد. اقدام به این کار با گذشت بیش از سی سال از انقلاب رویکرد خوبی است و باید از دست‌اندرکاران و افرادی که نهال این کار را در وزارت بهداشت کاشته اند و از آن مراقبت می‌کنند، قدردانی کرد.

وزير بهداشت افزود: درست است که دولت در حوزه اجتماعی موثر است اما بخشی از کار به عهده خود مردم است. فقط با بخشنامه، تبلیغات و برنامه‌های تلویزیونی در بخش دولتی نمی‌توان مردم را به این حوزه‌ها علاقه‌مند کرد.و باید از سوی علما، هنرمندان و شخصیت‌های مورد احترام مردم، فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهیم. باید توجه کرد که ما معاونت اجتماعی را برای استفاده از همین ابزار در وزارت بهداشت ایجاد کردیم تا مردم خودشان کمک کنند و سالم‌تر بمانند.

وی همچنین با اشاره به مشکلات و کاستی‌های زیاد حوزه اجتماعی و ارتباط آن به مجموعه مدیریت کلان کشور گفت: در حوزه پیشگیری با بیشتر شدن سواد مردم، آب لوله‌کشی، تلویزیون و دیگر جنبه های فناوری روز که به تدریج فراگیر شد، مردم مواردی را رعایت کردند. البته دولت هم شبکه بهداشتی را در مناطق روستایی توسعه داد، عده‌ای از مردم مهاجر شدند و وقتی که شهرنشین شدند، روستاها نیز تغییر ماهیت پیدا کرد و رفاه در آنها رسوخ پیدا کرد و بر همین اساس آمار مرگ و میر کاهش یافت وگرنه ما کار چندانی در این حوزه انجام نداده ایم.

وزیر بهداشت در عین حال خاطرنشان کرد: البته نقش دولت نیز مهم است؛ چرا که در راس سیاست‌ گذاری‌ها در این حوزه قرار دارد و به عنوان مثال اجازه وارد کردن روغن نامرغوب به کشور وارد و توزیع آن را نمی‌دهد، جلوی استفاده بیش از حد مواد شیرین‌کننده یا نمک در صنایع غذایی را می‌گیرد؛ در واقع دولت باید تحرک، ورزش، امانتداری، راستی و درستی را ترویج و تشویق کند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: نیمی از جمعیت کشور ما در آموزش و پرورش هستند، همچنین صنوف مختلفی را داریم که همه آن‌ها در یک نقطه به هم گره می‌خورند، بنابراین اگر بتوانیم از این مجموعه استفاده کنیم، در توانمند کردن مردم موفق خواهیم بود.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از قانون‌زدگی و شعار گفت: ما از درگیر کردن مردم در این مسایل زیاد گفته ایم اما حرفش را زده‌ایم و قانونش را نوشته‌ایم و عمل نکرده‌ایم و خودمان که منتقد بودیم، قانون را دور زدیم و به اسم خصوصی‌سازی، مراکز شبه دولتی ایجاد کرده ایم که نتایج بدتر از قبل داشته اند.

  • ضرورت نگاه یکپارچه

هاشمی در ادامه با انتقاد از مناسب نبودن رفاه اجتماعی و نیز چندپاره بودن بخش بهداشت و درمان کشور گفت: وضعیت در حال حاضر به شکلی است که ما باید خدمات بدهیم اما پولمان جای دیگری است و سیاست‌هایمان در جای دیگری نوشته می‌شوند.

وی گفت: راه چاره این است که از یک سو مسئولان کلان کشور فرافکنی نکنند و از سوی دیگر اگر زمینه حضور مردم را فراهم کنیم، مشکل حل می‌شود؛ آنچه ما در معاونت اجتماعی انجام می‌دهیم همین کار است.

هاشمی تاکید کرد: در حوزه ما که یکی از بخش‌های اجتماعی است، مشکلات فقط با پول حل نمی‌شود، بلکه با تغییر رفتار است که می‌توانیم بسیاری مشکلات را حل کنیم و این تغییر رفتار از عواطف و احساسات انسانی که کلیدش در دست خود مردم است، ناشی می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به پیشینه فعالیت‌های اجتماعی مردم شهرهای مختلف در امور مربوط به بهداشت و درمان گفت: در حال حاضر اگر بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که رقابتی در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد کنیم تا هرکس در استان خود کارهای بدیعی را انجام دهد، بسیار باارزش و موثر است و در عین حال می‌تواند الگوی سایر استان هم باشد.

  • نقش زنان در فعالیت‌های اجتماعی

وزیر بهداشت با تاکید بر نقش مهم زنان در فعالیت‌های اجتماعی سلامت خاطرنشان کرد: این بخش نباید به هیچ وجه مغفول بماند؛ نقش زنان به حدی مهم است که من معتقدم اگر زنان در انقلاب و جنگ همراهی نمی‌کردند نه انقلاب به این سرعت به وقوع می‌پیوست و نه در جنگ به موفق می‌بودیم؛ این مادرها هستند که فرزندان و همسران خود را تشویق می کنند و فرصت بیشتری نیز برای حضور در این عرصه ها دارند.

  • خیرین می‌توانند الگوی فرامرزی باشند

هاشمی گفت: اگر معاونان اجتماعی برای هر صنف، گروه و رده سنی و با توجه به نیازهای هر منطقه پیشنهاد داشته باشند و اگر اقدامات به شکل جهادی انجام شود پاداشی چند برابر خواهد داشت؛ مردم و خیرین وقتی ببینند که به آنها احترام می‌گذاریم برای انجام این کارها تشویق می‌شوند.

وی گفت: این اقدامات نه تنها مورد استقبال ایرانیان قرار می‌گیرد بلکه برای سایر کشورها نیز الگو محسوب می‌شود چرا که طرح تحول سلامت نه تنها از سوی ارگان‌های نظارتی و دیوان محاسبات در کشور نظارت می‌شود بلکه از سوی سازمان بهداشت جهانی هم مورد نظارت قرار می‌گیرد و آنها ایجاد معاونت اجتماعی بسیار پسندیدند.

وزیر بهداشت با اشاره به بروز برخی حاشیه‌ها در جریان کار، خطاب به معاونان اجتماعی دانشگاه‌ها، گفت: اثری که شما بر روی روسا و مسئولین دانشگاه‌ها می‌گذارید منشاء برکات بسیاری است؛ حاشیه همواره وجود دارد اما اصلا به حرف‌هایی که تنها قسمت خالی لیوان را می‌بینند، توجه نکنید؛ همه حرف‌ها را بشنوید و از آنچه که خوب است بهره ببرید.

وی گفت: باید با سرعت در اتوبان ارائه خدمات، حرکت کنیم؛ اگر قرار باشد هر جا بایستیم و بخواهیم پاسخ همه را بدهیم، با عمر کوتاه خدمت خود کاری از پیش نمی‌بریم. باید بنابراین از فرصت خدمتی که به ما داده شده استفاده کنیم.

دکتر هاشمی با اشاره به برخی موانع اداری در مسیر انجام این فعالیت‌ها گفت: من آینده این حوزه را خوب می‌بینم به شرط اینکه همه پای کار باشیم و به داشتن حکم هم توجه زیادی نداشته باشیم. ما زمانی که نه حکم و نه حقوق داشتیم و کارهایمان با اخلاص پیش می‌رفت، کارها را بهتر پیش می‌بردیم.

وی گفت: اگر می‌خواهیم نگاه‌های غضب‌آلود به هم نداشته باشیم و از مستضعفان دستگیری کنیم، عرصه اجتماعی یکی از عرصه‌های مهم است و در کل وزارت بهداشت هیچ کاری از نظر معنوی زیباتر از این کار نیست.

وزیر بهداشت در بخش پایانی سخنان خود به موضوع سیاست زدگی در انجام امور اشاره کرد و افزود: نگاه های بیش از حد سیاسی در کشور موجب شده است که در بسیاری از مسائل اجتماعی هم سیاست‌زده باشیم و حتی در مواردی هم که می‌خواهیم کار اجتماعی کنیم، رنگ و لعاب سیاسی به آن اضافه کنیم که این کار اشتباه است و باید از آن پرهیز کنیم.

کد خبر 357655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha