مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

رئیس دبیرخانه پیوست سلامت وزارت بهداشت، درباره جزئیات اجباری شدن ارائه پیوست سلامت در طرح‌های کلان توسعه‌ای کشور با بیان اینکه تأکید پیوست سلامت، سلامت‌نگری است و دستگاه مجری باید آسیب‌های طرح را کاهش دهد، گفت: این آثار نباید منتهی به درمان و افزودن هزینه‌های گزاف بر دوش وزارت بهداشت و مردم شود.

پیوست سلامت اجرایی می‌شود

مهندس مهران خائفي به خبرگزاري ايسنا گفت: اجراي پيوست سلامت در برنامه پنجم توسعه مطرح شد. همچنين تدوين پيوست سلامت، پيرو مصوبه شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي كشور در سال 1392، توسط سازمان برنامه و بودجه به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شد. به اين ترتيب دستگاه‌هاي اجرايي كه مشمول پيوست سلامت مي‌شدند، بايد نماينده خود را مشخص مي‌كردند و دوره آموزشي لازم را در اين خصوص مي‌گذراندند. اين بحث همچنين به‌صورت همزمان در مراكز 31استان كشور و در كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان‌ها شروع شده و در حال ارائه است.

وي در ادامه، به ابعاد مختلف اين پيوست سلامت اشاره‌كرد و افزود: يك طرح كلان توسعه‌اي مي‌تواند 3بعد سلامت جسم، روان و اجتماعي را در محدوده اطراف خود، تحت‌تأثير قرار دهد؛ به همين دليل مجريان آن پيش از اجرا، به غير از توجيه مالي و اشتغالي اين طرح، بايد آثار مثبت و منفي طرح را شناسايي و به وزارت بهداشت معرفي كنند. همچنين مجريان اين طرح‌ها بايد بعد از شناسايي اين آثار، راهكار حذف و كاهش آن را نيز ارائه دهند و وزارت بهداشت هم كارگروهي را براي اين موضوع ايجاد كرده كه در نهايت گزارش پيوست سلامت طرح مورد نظر را تأييد يا رد خواهد كرد. همچنين نيروگاه‌هاي گازي، سيكل تركيبي و هسته‌اي، صنايع نفت، گاز و پتروشيمي شامل پالايشگاه‌ها و پتروشيمي، صنايع سنگين شامل كارخانجات ذوب، فولاد نورد و شكل‌دهي، طرح‌هاي خدماتي مانند تصفيه‌خانه فاضلاب، مراكز دفع و دفع پسماندهاي بيمارستان‌هاي بزرگ، طرح‌هاي كشاورزي مانند كشتارگاه‌هاي بزرگ صنعتي دام و طيور، شهرك‌هاي دامداري، دامپروري و شهرك‌هاي گلخانه‌اي، طرح‌هاي زيربنايي مثل فرودگاه، سد و شهرهاي جديد شامل طرح‌هاي كلان توسعه‌اي مي‌شوند و بايد پيش از اجراي هر پروژه جديد، پيوست سلامت آن را تدوين كنند.

خائفي در ادامه به برخي آثار پروژه‌هاي توسعه‌اي نيز اشاره كرد و گفت: حضور پالايشگاه و پتروشيمي در فازهاي مختلف، آلاينده‌هايي را به آب، هوا و خاك مي‌دهد كه با توجه به وضعيت موجود شاخص‌هاي بهداشتي آن منطقه، مي‌تواند بعضي از بيماري‌ها را تشديد كند. در چنين پروژه‌هايي، ممكن است بيماري مالاريا به‌علت اجراي طرح، دوباره بازگردد و محيط مناسبي را براي رشد پشه‌ آنوفل ايجاد كند. به هر حال در مجموعه‌اي كه تعداد زيادي مشغول به‌كار هستند، احتمال بروز آسيب‌هايي مانند اعتياد، مصرف مواد‌مخدر و انتقال ايدز بالا مي‌رود. در عين حال بايد به وضعيت رفاه و شاخص نشاط افراد شاغل در مجموعه نيز توجه شود تا از بروز اين آسيب‌ها جلوگيري كنيم. علاوه بر آن سلامت مردم آن منطقه نيز بايد مدنظر قرار گيرد.

کد خبر 357558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha