‌ چند سال پیش که واژه ارگانیک تازه میان مردم ‌داشت راه باز می‌کرد تصور بعضی‌ها از آن، ‌همین تعریفی بود که یک میوه فروش از کلمه ارگانیک به مشتریانش می‌داد. حالا هم شاید خیلی‌ها شناخت درستی از ارگانیک نداشته باشند اما به‌دنبال مواد غذایی سالم‌ترند؛

ارگانیک

همان مواد غذايي كه تا 30، ‌40سال پيش بدون آنكه اسم خاصي داشته باشد همه از آن استفاده مي‌كردند؛ مواد غذايي طبيعي، بدون افزودني، بدون كودهاي شيميايي و آنتي بيوتيك‌ها؛ ميوه درختي كه درحياط خانه مي‌رسيد و مرغي كه در حياط پشتي تخم مي‌گذاشت و تخم‌مرغ‌هايش طبيعي و گوشتش بدون دارو بود.

شهرداري تهران از چند سال قبل جشنواره محصولات ارگانيك را برگزار كرده كه اين موجب آشنايي بيشتر شهروندان با ويژگي‌هاي اين محصولات و استفاده از آنها شده است. برگزاري سالي يك مرتبه اين جشنواره از ديد مصرف‌كنندگان حرفه‌اي ارگانيك فرصت خوبي براي تهيه برخي مواد غذايي است. اين نوع مصرف‌كنندگان گلايه اصلي‌شان كمبود فروشگاه‌هاي عرضه‌كننده اين محصولات است. خانمي كه 4سال است اين نوع محصولات و مواد غذايي در سبد خريدشان قرار گرفته،‌ مي‌گويد: فروشگاه‌هاي شهروند و ميادين ميوه و تره ‌بار شهرداري هم اين نوع محصولات را ارائه مي‌دهند اما بايد گسترش بيشتري پيدا كند.

چرخ خريد يكي ديگر از مشتريان از نهمين جشنواره محصولات ارگانيك هم نشان مي‌دهد يك مصرف‌كننده حرفه‌اي است. برخلاف او كه معتقد است محصولات ارگانيك طعم خاص و متفاوتي ندارند، يكي از مشتري‌هاي مرغ‌هاي بدون آنتي‌بيوتيك يا همان مرغ سبز مي‌گويد:

طعم اين مرغ واقعا با مرغ‌هاي عادي متفاوت است و به يكي از خريدهاي ثابت من از ميادين ميوه و تره‌بار تبديل شده زمان برگزاري نمايشگاه هم آن را با تخفيف تهيه مي‌كنم. مرغ‌هاي بدون آنتي‌بيوتيك هم مثل بسياري ديگر از محصولات سالم و ارگانيك كه يا كاملا طبيعي و بدون افزودني‌اند يا بدون مواد شيميايي و... توليد و كشت شده‌اند مشتري‌هاي خودشان را دارند.

بخش قابل توجهي ازمشتريان محصولات ارگانيك با توجه به محدود بودن فروشگاه‌هاي عرضه كننده، ازطريق نمايشگاه‌هاي دوره‌اي شهرداري با توليدكنندگان آشنا شده و خريدهاي خود را انجام مي‌دهند. اما همين مشتريان ثابت هم مي‌گويند بهتر است قيمت اين نوع محصولات كمي متعادل‌تر شود؛ موضوعي كه چندي پيش هم رئيس انجمن ارگانيك ايران بر نقش حمايتي كه دولت مي‌تواند در اين زمينه ايفا كند، تأكيد كرد تا در كنار بستر مناسبي كه شهرداري فراهم كرده تقاضاي خريد مواد غذايي ارگانيك هم افزايش يابد؛ مواد غذايي‌اي كه تنها بنا به تعريف چندسال پيش ميوه‌فروش فقط خوشمزه و شيرين نيستند.

کد خبر 357547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha