دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

توزیع شیر رایگان در مدارس آغاز شد؛ البته نه به‌موقع بلکه با ۳‌ماه تأخیر و نه در همه کشور بلکه فقط در ۲استان.

مديركل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با اعلام اختصاص ۱۰۰ميليارد تومان اعتبار براي اين موضوع گفت: توزيع شير رايگان در استان‌هاي خراسان‌رضوي و خراسان‌جنوبي آغاز شده است. توزيع شير رايگان در مدارس 15استان كشور نيز در دست اقدام است و در بقيه استان‌ها هم از امروز(يكشنبه) تا چهارشنبه توزيع خواهد شد. منصور مجاوري البته منكر اين موضوع نشد كه بايد مطابق روال از ابتداي سال تحصيلي تا پايان آن شير در مدارس توزيع شود، اما گفت: «با توجه به اينكه تابع ضوابط بودجه دولت هستيم، لذا تا تأمين اعتبار مربوط به شير مدارس صبر كرديم. با اعتبار مصوب كنوني، بدهي‌هاي سال گذشته را پرداخت كرديم و بخشي هم به تأمين اعتبار جهت توزيع شير در مدارس اختصاص يافت».

او با بيان اينكه اكنون 650ميليارد تومان اعتبار از محل هدفمندسازي يارانه‌ها و رديف بودجه عمومي دولت به‌طور كلي براي تأمين شير رايگان مدارس اختصاص داده شده، توضيح داد: به استان‌هاي كشور اعلام كرديم كه مطابق سال گذشته 800ميليون پاكت شير براي امسال هم درنظر بگيرند. در حال حاضر به ميزان 100ميليارد تومان امكان توزيع شير در مدارس داريم و به محض اينكه اعتبارات بيشتري تخصيص يابد، دفعات توزيع بيشتر مي‌شود. به هر ميزان كه از اين اعتبار در اختيار آموزش و پرورش قرار گيرد، شير توزيع خواهد شد». اينكه آموزش و پرورش با وضعيت فعلي، امسال هم موفق به توزيع 70مرتبه شير كه وعده‌اش را داده بود نمي‌شود، قابل پيش‌بيني بود اما با توضيحات تازه مجاوري مي‌شود حدس زد امسال نسبت به سال‌هاي گذشته شير كمتري به دانش‌آموزان خواهد رسيد؛ چه اينكه خود او گفته است: «به‌طور كلي يك‌ماه و نيم تا 2‌ماه با اعتبارات تخصيص‌يافته كنوني مي‌توانيم شير در مدارس توزيع كنيم و براي تهيه 800ميليون پاكت شير به 450ميليارد تومان اعتبار نياز است». براي آگاهي از اينكه سرانجام وعده توزيع شير در بقيه استان‌ها و نوبت‌هاي توزيع آن‌چه خواهد شد بايد كمي صبر كنيم.

  • چرا شير براي دانش‌آموزان مهم است

توزيع شير در مدارس ايران از سال۸۳ شروع شد. كشورهاي زيادي در دنيا مصرف شير براي دانش‌آموزان در مدارس را اجرا مي‌كنند. ژاپن، آمريكا و تايلند معروف‌ترين نمونه‌ها هستند. علاوه بر اينكه اين كار باعث ترويج فرهنگ مصرف شير و لبنيات مي‌شود، در مناطق محروم مي‌توان دست‌كم از خوردن يك وعده شير در دوران كودكي مطمئن شد. مهم‌ترين تأثير مصرف شير در اين سن، بر دريافت كلسيم كافي و پيشگيري از پوكي استخوان است.

کد خبر 357410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha