شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

رضا کربلایی: نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کردند تا در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها جداول مربوط به منابع و مصارف را در برنامه ششم به مجلس ارائه و کل درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را به‌حساب خزانه واریز کند.

مجلس

 اين تصميم در حالي اتخاذ شده كه موضوع ميزان درآمدهاي دولت از محل فروش حامل‌هاي انرژي در روزهاي اخير با ابهام از سوي برخي نمايندگان مجلس مواجه شده بود كه دولت در اطلاعيه‌اي ابهام مطرح شده را نادرست خوانده است.

به گزارش همشهري، براساس رأي نمايندگان مجلس، دولت موظف است كل دريافت‌هاي حاصل از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، ماليات بر ارزش‌افزوده مرتبط با آن، سهم شركت‌هاي توليد و توزيع‌كننده انرژي به تفكيك هر شركت و سهم سازمان هدفمند كردن يارانه‌ها به‌منظور اختصاص به پرداخت يارانه نقدي و غيرنقدي به خانوارها، كمك به بخش سلامت و حمايت از توليد و اشتغال را شفاف اعلام كند. افزون بر اين قرار شده تا دولت سهم سازمان هدفمندكردن يارانه‌ها از دريافتي‌ها را هر ساله در رديف منابع بودجه عمومي درج كند.

  • دخل و خرج شفاف است

در جريان مذاكرات  مجلس، محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه بر مشخص بودن منابع و مصارف هدفمندي يارانه‌ها تأكيد كرد و گفت: نبايد با ارائه گزارش ناقصي در اين باره، القاي شبهه كرد. به گفته وي، براساس گزارش‌هاي رسمي دولت، بنزين معمولي به قيمت ليتري 1000تومان و با مصرف روزانه 68ميليون و 300هزار ليتر، درآمد 24هزار و 900ميليارد تومان؛ بنزين سوپر به نرخ ليتري 1200تومان و با مصرف روزانه 4.1ميليون ليتر در روز 1800 ميليارد تومان، نفت‌گاز و سوخت هوايي در مجموع 36هزار و 800ميليارد تومان درآمد توليد مي‌كنند. از صادرات نيز 13هزار و 800ميليارد تومان حاصل مي‌شود و جمع درآمدها از ناحيه فرآورده‌هاي نفتي 50هزار و 800ميليارد تومان است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: آنطور كه برخي نمايندگان سخن گفته‌اند، انگار دولت از مردم 77تا 80هزار ميليارد تومان از ناحيه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي پول مي‌گيرد، ولي 35هزار ميليارد تومان بازتوزيع و 7000ميليارد تومان بابت ماليات بر ارزش افزوده اختصاص مي‌دهد و بقيه آن‌كه رقمي بالغ بر 42هزار ميليارد تومان است، نيز در اختيار دولت باقي مي‌ماند. نوبخت خاطرنشان كرد: براساس قانون مصوب مجلس بخشي از درآمدهاي ناشي از فروش فرآورده‌هاي نفتي سالانه صرف ترميم لوله‌گذاري‌هاي شركت گاز، پرداخت قير رايگان به وزارت راه و شهرسازي شده و 20درصد هم به‌حساب صندوق توسعه ملي و شركت ملي نفت براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي واريز مي‌شود.

  • يارانه نيازمندان را قطع نمي‌كنيم

اين گزارش مي‌افزايد: نمايندگان همچنين با پيشنهادي مبني بر ايجاد بانك جامع اطلاعاتي و اختصاص يارانه به افراد تحت‌پوشش نهادهايي همچون بهزيستي و كميته امداد مخالفت كردند. نوبخت در مقام نماينده دولت با اين پيشنهاد مخالف بود و اعلام كرد: قطعا يارانه افرادي كه نيازمند هستند، قطع نمي‌شود.

  • مخالفت دولت

يك عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه دولت مخالف شفاف‌سازي درخصوص نحوه هزينه‌كرد درآمدهاي حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌هاست، گفت: دولت بايد درخصوص محل هزينه‌كرد درآمد حاصل از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به مجلس گزارش دهد.

به‌گزارش فارس، حسينعلي حاجي‌دليگاني افزود: براي ايجاد انضباط مالي لازم است تا 76هزار ميليارد توماني كه بر اثر گراني حامل‌هاي انرژي به‌دست مي‌آيد به‌حساب خزانه واريز شود و مجددا به دستگاه ذيربط براساس آنچه در لايحه بودجه سالانه يك كشور درنظر گرفته مي‌شود، تخصيص پيدا كند. اما دولت مخالف اين شفاف‌سازي است و عنوان مي‌كند كه انجام اين كار سخت است.

وي تصريح كرد: دولت بايد درخصوص نحوه هزينه‌كرد درآمدهاي حاصل از افزايش حامل‌هاي انرژي در دو، سه سال اخير به مجلس گزارش دهد و در بودجه سال 96نيز محل هزينه‌كرد اين درآمدها به‌طور دقيق مشخص شود تا در برنامه ششم نيز شفاف‌سازي در اين‌باره صورت پذيرد.

کد خبر 357278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha