محدثه قیدی: نمایشگاه بین‌المللی تهران که حدود ۵دهه قبل در شمال تهران ساخته شد اگرچه روزگاری در حاشیه خلوت شهر قرار داشت و با نزدیکی به هتل‌ها و فرودگاه بین‌المللی مهرآباد از جایگاه مناسبی در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف برخوردار بود اما به مرور زمان و با توسعه شهر و افزایش جمعیت این مرکز در میان شلوغ‌ترین بزرگراه‌های شهر جای گرفت.

حالا برگزاري حتي يك نمايشگاه تخصصي به‌صورت روشن تأثير منفي خود را بر ترافيك و آلودگي هواي تهران نشان مي‌دهد. اين در حالي است كه با ساخت فرودگاه بين‌المللي امام خميني فاصله اين قطب نمايشگاهي تا فرودگاه در كوتاه‌ترين مسير حدود 60كيلومتر است.

از سوي ديگر ساخت مجموعه نمايشگاهي شهرآفتاب در جنوب پايتخت و با توجه به ويژگي‌هايي كه دارد جايگزين محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران است. شهر آفتاب به تازگي نيز به عضويت سازمان جهاني صنعت نمايشگاهي (UFI) درآمده است. معناي اين اتفاق اين است كه نمايشگاه شهر آفتاب توانسته با تعاريف و استانداردهاي تعيين شده بر حسب معيارها و ضوابط «يوفي» برابري كرده و با سنجش‌هاي اين سازمان به‌صورت صد درصد مطابقت پيدا كند. در ادامه ويژگي‌هاي 5نمايشگاه برتر آلمان و‌ شهرآفتاب را مي‌خوانيد.

  • ايستاده بر رتبه نخست نمايشگاه‌ها ‌

فرانكفورت يكي از مهم‌ترين، ثروتمندترين و بزرگ‌ترين شهرهاي آلمان است كه با حومه، حدود 2ميليون نفر جمعيت دارد. مركز نمايشگاهي اين شهر در سال 1909ساخته شد. محوطه نمايشگاه 578هزار مترمربع وسعت داشته و 10سالن و يك مركز كنفرانس دارد. شركت نمايشگاهي فرانكفورت 28شعبه، 52نماينده و بيش از 2026همكار در 160كشور در 5قاره دنيا دارد.
روش‌هاي دسترسي:روش دسترسي با استفاده از 4خط مترو، 2خط تراموا، قطار سريع‌السير، تاكسي و اتوبوس‌هاي ويژه نمايشگاه است كه هر 15دقيقه به سمت نمايشگاه در حركت هستند.

  • ويژگي‌هاي كم نظير‌

دوسلدورف در غرب آلمان قرار دارد. اين شهر هفتمين شهر بزرگ آلمان با جمعيت يك ميليون و 200هزار نفر است. مركز نمايشگاهي اين شهر فعاليت خود را در سال 1947شروع كرد. كل فضاي نمايشگاهي دوسلدورف شامل 19سالن سرپوشيده و نيز فضاي باز 306هزار مترمربعي است. علاوه براين طراحي 20هزار فضاي پارك خودرو در مجاورت نمايشگاه از ويژگي‌هاي كم نظير اين مركز به شمار مي‌رود.
راه‌هاي دسترسي‌: با استفاده از 2خط مترو، اتوبوس و خط آهن است. همچنين از محل فرودگاه بين‌المللي مي‌توان به وسيله اتوبوس و براي دسترسي به فضاي نمايشگاهي نيز از تاكسي مي‌توان استفاده كرد.

  • نمايشگاهي براي شهر كهن‌

شهر كلن چهارمين شهر بزرگ و كهن‌ترين شهر آلمان است. اين شهر بيش از يك ميليون نفر جمعيت دارد. شركت نمايشگاهي كلن در سال 1924تاسيس شده است. نمايشگاه‌هاي كلن به‌طور كلي در فضايي به بزرگي 248هزار مترمربع سالن سرپوشيده و 100هزار مترمربع فضاي باز دارد. شمار بازديدكنندگان نمايشگاه‌هاي اين شهر سالانه به 5ميليون و 200هزار نفر مي‌رسد كه از حدود 220كشور به شهر كلن سفر مي‌كنند.
راه‌هاي دسترسي‌ :تاكسي، 4خط مترو، خطوط راه‌آهن و البته كشتي وسايل مورد استفاده براي رسيدن به اين شهر و مركز نمايشگاهي آن هستند.

  • كم جمعيت و پرمخاطب ‌

شهر هانوفر اگرچه با جمعيت 500هزار نفري يكي از مراكز مهم شمال آلمان به‌حساب مي‌آيد اما محل نمايشگاه‌هاي هانوفر نيز جزو بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي دنيا محسوب مي‌شود كه در سال 1947تاسيس شده است. شمار متقاضيان دريافت غرفه در سال 2013ميلادي به 22هزار مورد رسيد و يك ميليون و 800هزار نفر بازديد‌كننده داشت.

راه‌هاي دسترسي ‌ : خط راه‌آهن اصلي ايستگاه هانوفر و واگن‌هاي برقي و تاكسي كه مسير مركز نمايشگاهي تا فرودگاه را در مدت 30دقيقه طي مي‌كند، همچنين استفاده از خطوط تراموا و خطوط اتوبوسراني.

  • نمايشگاه جوان و ثروتمند‌

مونيخ بعد از برلين و هامبورگ سومين شهر بزرگ آلمان است و حدود يك ونيم ميليون نفر جمعيت دارد. محل جديد نمايشگاه‌هاي بين‌المللي شهر مونيخ در سال 1998افتتاح شد. اين مركز نمايشگاهي يكي از 5مركز نمايشگاهي مدرن جهان به شمار مي‌رود. 390هزار مترمربع فضاي نمايشگاهي سرباز و 189هزار مترمربع سالن سرپوشيده اين مجموعه است.

راه‌هاي دسترسي‌ : از فرودگاه بين‌المللي مونيخ با استفاده از 2خط مترو امكان دسترسي به نمايشگاه فراهم است. علاوه براين مي‌توان از طريق قطار سريع‌السير و يك خط 6مترو از ساير نقاط مونيخ به نمايشگاه رسيد.

  • طلوع تجارت و اقتصاد به افق شهرآفتاب

مجموعه نمايشگاهي شهرآفتاب در جنوب شهر تهران در زميني به مساحت 138هكتار و 29كيلومتري فرودگاه امام خميني در مسيرآزادراه تهران - قم واقع شده است.

اين مجموعه از 4 بخش اصلي نمايشگاه‌ها، مركز تجارت، مركز اقامتي و بخش خدمات و پشتيباني تشكيل شده است. بخش نمايشگاهي شامل سالن‌هاي نمايشگاه، سالن ملل و نمايشگاه‌هاي روباز است. در فاز دوم شهرآفتاب قرار است ساختمان مركز تجارت 1و2شهر آفتاب هريك با زيربنايي حدود 76000مترمربع و در پهنه‌هاي جنوبي احداث شود.

از ديگر مراكزي كه در فاز دوم ساخت مجموعه شهرآفتاب درنظر گرفته شده ساخت مراكز اقامتي با مساحت تقريبي 160هزار مترمربع در پهنه جنوبي آن است كه عمليات آن آغاز شده و شامل 2هتل پنج ستاره 350اتاقه و يك هتل آپارتمان با امكانات و فضاهاي جانبي مناسب است. پاركينگ‌هاي اين مجموعه با ظرفيت 7500دستگاه خودرو نياز مراجعه‌كنندگان را رفع مي‌كند.

راه‌هاي دسترسي: ايستگاه‌هاي اتوبوس و تاكسي در مجاورت ورودي‌هاي اصلي مجموعه امكان تردد بازديدكنندگان را فراهم مي‌سازند. همچنين ايستگاه اختصاصي مترو در ورودي شرقي مجموعه قرار دارد كه بازديدكنندگان از طريق آن مي‌توانند به خطوط داخل شهر برسند. اين در حالي است كه درصورت تأمين اعتبارات دولتي براي تكميل خط متروي فرودگاه امام خميني اين نمايشگاه توسط مترو نيز به فرودگاه بين‌المللي متصل خواهد شد.

کد خبر 357159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha