چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

تهماسب صلح‌جو: «فیلمشناخت سینمای ایران» تألیف عباس بهارلو(غلام حیدری) که جلد چهارم آن هم به تازگی منتشر شده، منبعی قابل اتکا و ارزشمند برای علاقه‌مندان سینماست.

تهماسب صلح‌جو

عباس بهارلو سال‌هاي سال زحمت كشيده و اطلاعاتي درباره همه فيلم‌هاي سينماي ايران از ابتدا تا امروز جمع‌آوري كرده است. حاصل اين تلاش چنان كه بايد ديده نشده، شايد به اين دليل كه در اين سرزمين كار پژوهشي كم‌ارج است. در زمينه تدوين فرهنگ فيلم‌هاي سينمايي آثار ديگري هم منتشر شده ولي هيچ كتابي قابل مقايسه با فيلمشناخت عباس بهارلو نيست.

در شرايطي كه اغلب منابع در اين رابطه، دچار كاستي‌هاي جدي هستند، دقت نظر مؤلف فيلمشناخت كم‌نظير و مثال‌زدني است و با اطمينان مي‌شود گفت از همه فرهنگ فيلم‌هاي مشابه دقيق‌تر و كامل‌تر است. حتي نشريات و مجلاتي كه اطلاعات روز را درباره فيلم‌هاي سينمايي منتشر مي‌كنند هم در ثبت شناسنامه و خلاصه داستان آثار به پاي فيلمشناخت عباس بهارلو نمي‌رسند.

شايد به نظر برسد كه اطلاعات تقريبا همه فيلم‌ها را مي‌شود به سهولت در فضاي مجازي پيدا كرد ولي واقعيت اين است كه بسياري از اطلاعات موجود در اينترنت مخدوش و در مواردي پر از اشتباه است؛ اطلاعاتي كه به صورت دست و پا شكسته از منابعي مشابه همين فيلمشناخت گردآوري شده‌اند. به اعتقاد من هر فردي كه علاقه‌مند به سينماي ايران است بايد سري كتاب‌هاي فيلمشناخت را در منزل داشته باشد. مجموعه فيلمشناخت حاصل سال‌ها كوشش فرد مؤلفي است كه براي فيش‌برداري اغلب فيلم‌ها به تماشاي مجددشان نشسته و شناسنامه آثار را از روي تيتراژ ثبت كرده است. حاصل كار منبعي است كه هم براي محققان و نويسندگان سينمايي سودمند است و هم براي مخاطبان و علاقه‌مندان سينماي ايران.

  • منتقد و نويسنده سينمايي
کد خبر 357052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha