شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

جعفر والی، پیشکسوت عرصه تئاتر و سینما که از حدود ۱۰روز پیش برای دومین بار به‌دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان منتقل شده بود، صبح روز شنبه ۲۷ آذرماه در ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.

والی

به گزارش همشهري، والي از دانش‌آموختگان تئاتر آناهيتا زيرنظر مصطفي و مهين اسكويي بود و در دهه 40با كارگرداني «گاو» براي پخش از تلويزيون به شهرت رسيد؛ نمايشي كه چند سال بعد دستمايه توليد فيلمي تحسين‌شده به همين نام و به كارگرداني داريوش مهرجويي شد.

او بسياري از نمايشنامه‌هاي غلامحسين ساعدي را روي صحنه برده و در سينما هم در آثاري چون «تنگسير»، «سفر سنگ»، «دادشاه»، «ناخدا خورشيد»، «پاييزان» و... ايفاي نقش كرده و با فيلمسازان بزرگ همكاري كرده است.مرحوم والي پس از حدود يك دهه زندگي خارج از مرزهاي ايران، پس‌از بازگشت در 2نمايش «اتاق شماره شش» و «وويتسك؛ يك داستان ناتمام» به كارگرداني ناصر حسيني‌مهر روي صحنه رفت و قصد داشت امسال نمايش «در گوش سالمم زمزمه كن» را با بازي ايرج راد و هرمز هدايت روي صحنه ببرد؛

پروژه‌اي كه تمرين‌هاي آن از مدتي پيش آغاز شده بود و حالا با مرگ كارگردان، معلوم نيست چه سرنوشتي داشته باشد. راد با تسليت درگذشت مرحوم والي به همشهري گفت: آن مرحوم نمايش در گوش سالمم زمزمه كن را 2بار با بازي عزت‌الله انتظامي و جمشيد مشايخي اجرا كرده بود و قصد داشت آن را با بازي من و هدايت در جشنواره تئاتر فجر روي صحنه ببرد.

حدود 25روز تمرين كرديم اما با آلوده‌تر شدن هوا، تنفس ايشان دچار مشكل شد. با اينكه در بيمارستان رسيدگي‌ها خوب بود و عوامل پزشكي هم نهايت لطف را داشتند اما مشخص نشد مشكل قلبي چيست. متأسفانه حال مرحوم والي در منزل هم خوب نبود و با وجود اميدواري دوستان به آغاز دوباره تمرين‌ها، در كمال ناباوري ما را تنها گذاشت.

زنده‌ياد والي كه به عقيده بسياري از كارشناسان از بنيانگذاران موج نو در تئاتر ايران بود، شايد قرباني هواي آلوده پايتخت شده باشد. پيكر اين هنرمند برجسته صبح دوشنبه 29آذرماه از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرا تشييع و در قطعه هنرمندان به خاك سپرده مي‌شود.

کد خبر 355736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha