مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

سوار آسانسور می‌شوید و به اولین ایستگاه می‌رسید. با قرار گرفتن در کنار تاکسی قرمز یا سفید رنگی کارت اعتباری خود را وارد دستگاه می‌کنید.

حالا باید کد مسیر خود را روی دستگاه فشار دهید. سپس سر جای خود در تاکسی می‌نشینید تا درها بسته شوند بعد روی ریل‌های آهنی در آسمان به پرواز درمی‌آیید. این تعریف شاید شبیه به مونوریل باشد اما این تجربه جدید PRT یا شبکه حمل‌ونقل شخصی سریع است که بشر از یک قرن پیش در فکر آن بود اما تاکنون موفق به پیاده کردن آن نشده است.

شبکه حمل‌ونقل PRT یا سامانه حمل‌ونقل سریع شخصی شامل خودرو‌های بدون راننده است و از نیروی برق استفاده می‌کند. در این سامانه مسافر در ایستگاه‌های مخصوص سوار خودرو می‌شود و پس از آن یکی از ایستگاه‌ها را انتخاب می‌کند. این خودرو‌ها ظرفیت حمل 4 مسافر را دارند و خودرو در مسیر‌های مشخص حرکت می‌کند.

این وسایل نقلیه نسبت به خودرو‌های معمولی فواید بسیاری دارند. آنها در تمام ساعات قابل دسترسی خواهند بود و فضای بیشتری نسبت به خودرو‌های معمولی برای مسافران دارند.

ترمینال 5 فرودگاه هیتروید در مسیری به طول 5/3 کیلومتر هم اکنون این سامانه را برای ساخت در نظر دارد و قرار است این سامانه از سال آینده کار خود را آغاز کند.

شورای شهر روچستر در مراحل ابتدایی مطالعه این طرح قرار دارد و ابوظبی نیز از جمله شهر‌هایی است که به زودی به این عرصه وارد می‌شود.

مسئولان شرکت انرژی آینده در ابوظبی که ساخت این طرح را در دست دارند می‌گویند استفاده از این خودرو‌ها همانند استفاده تاکسی است فقط با این تفاوت که خودرو راننده ندارد.

ایستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که مسافران مجبور نباشند برای رسیدن به نزدیک‌ترین ایستگاه بیشتر از 100 متر راه بروند.

ایستگاه‌های شهرک شبکه حمل‌ونقل PRT همسطح با زمین هستند و خود شبکه در ارتفاع 6 متری از سطح زمین حرکت می‌کند. نخستین خودروی الکترونیک در سال 2010 وارد این سامانه می‌شود و توسعه آن طی 8 سال تکمیل خواهد شد.

همشهری امارات- 12 آبان

کد خبر 35702

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز