سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیین افتتاحیه ششمین جشنواره شعر انقلاب روز سه‌شنبه هفتم دی‌ماه در حافظیه شیراز برگزار شد.

شعر

به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور جمعی از شاعران ایرانی و شاعرانی از کشورهای سوریه، عراق، لبنان، کویت و جمهوری آذربایجان همراه بود ابتدا غلامعلی مهدیخانی متخلص به «مجرد» شاعر پیشکسوت شیرازی غزلی با موضوع دفاع مقدس خواند. او این غزل را تحت تاثیر موشک‌باران کودکستانی در بروجرد در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سروده بود.

در ادامه مراسم علیرضا قزوه مدیر مرکز آفریش‌های ادبی حوزه هنری درباره مولفه‌های شعر انقلاب سخن گفت و اظهار کرد: برای شعر فارسی خیلی‌ها فدا شدند، خیلی‌ها محو شدند تا امثال حافظ، سعدی، مولانا و فردوسی سر برآورند. برای انقلاب ‌هم همین‌طور و ما یاد تمام شهیدانی را که از جای جای ایران آمدند و انقلاب را پاس داشتند گرامی‌ می‌داریم.

او افزود: ما این‌جا جمع شده‌ایم که شعر انقلاب را پاس بداریم، شعری که مولفه‌های زیادی دارد. اولین مولفه شعر انقلاب حرمت نهادن به انسان و اخلاق است.

قزوه سپس گفت: ما شاعران هم باید حرمت انقلاب را نگه داریم. شعر انقلاب از درون وصیت‌نامه امام خمینی (ره)، از بیانات مقام معظم رهبری و از قرآن بیرون می‌آید. شعر انقلاب اهل خودنمایی نیست وحرمت نگه می‌دارد.

این شاعر در ادامه به دبیری  مرتضی امیری اسفندقه در ششمین دوره جشنوره شعر انقلاب اشاره کرد و گفت: مرتضی امیری اسفندقه از شاعران خوب انقلاب است که در بزنگاه‌ها حضور چشمگیر داشته اما خودش را نشان نداده است. او همواره از حقانیت انقلاب دفاع کرده است.

قزوه اظهار کرد:‌ ما در حال حاضر شعر زیبا کم نداریم. شعر امروز شاید از سینما، داستان، موسیقی و هنر امروز جلوتر باشد و ما این رضایتمندی از شعر امروز را می‌توانیم از نگاه حضرت آقا بخوانیم که شعر رو به جلوست و راه‌های خوبی رفته است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه شعری از سروده‌های خود خواند.

سپس عباس باقری شاعر سیستانی شعر بلندی خواند.

در ادامه همتی بوشهری معاون فرهنگی هنری شهرداری شیراز با خوشامدگویی به مهمانان این مراسم، از لزوم سرودن شعر از مضامینی که در نهج‌البلاغه و زیارت عاشورا وجود دارد سخن گفت.

سپس محمد الامین شاعر عراقی مقیم هلند شعری به زبان عربی خواند.

همچنین موسوی معاون امور اجرایی استانداری فارس در سخنانی گفت: از حوزه هنری تقاضا داریم که دبیرخانه‌ دائمی جشنواره‌ شعر انقلاب برای همیشه به شیراز منتقل شود.

او اظهار کرد: الان به برکت تدبیر دولت واستانداری و نهادهای فرهنگی شهر شیراز در حال طی کردن مراحل تصویب و ثبت در یونسکو به عنوان شهر ادب کشور و عضو شبکه شهرهای خلاق جهان است. امیدواریم با برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها در این شهر به روند این موضوع کمک کنیم.

کد خبر 356870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha