همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) می‌گوید، اولویت اصلی صنعت برق تامین پنج درصد از برق کل کشور از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

تامین پنج درصد برق کشور از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در اولویت است

به گزارش ایرنا، "سیدمحمد صادق‌زاده" روز دوشنبه با اشاره به روند رو به رشد احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور اظهار داشت: تا سال 1394 توجه چندانی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌شد و سالانه حدود پنج مگاوات نیروگاه جدید نصب می‌شد.

وی افزود: خوشبختانه در سال گذشته، 14 مگاوات جدید نصب شد و در سال جاری نیز بناست این میزان به 100 مگاوات برسد.

صادق‌زاده گفت: این میزان ظرفیت نصب شده تا پایان سال جاری در مقایسه با سال گذشته رشد 700 درصدی نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: برنامه این است در سال 1396 نیز حدود 300 مگاوات نیروگاه جدید نصب شود که با احتساب این میزان، کل ظرفیت نصب شده کشور به 600 مگاوات خواهد رسید.

صادق‌زاده ابراز امیدواری کرد تا پایان سال 1397 بتوان کل ظرفیت منصوبه نیروگاه تجدیدپذیر را به بیش از 1300 مگاوات رساند که در این صورت حدود 2 درصد از کل ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور خواهد بود.

وی تاکید کرد: در نگاه اول ممکن است میزان نیروگاه تجدیدپذیر نصب شده کنونی در مقایسه با کل ظرفیت نیروگاهی منصوبه کشور به چشم نیاید اما زمانی که این عدد با سال‌های قبل مقایسه می‌شود، می‌بینیم این رشد بیش از 20 برابر بوده است.

مدیرعامل سانا با اشاره به مزایای استفاده از انرژی خورشیدی نسبت به سایر انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: با توجه به این که اوج مصرف ما به طور عمده در تابستان اتفاق می‌افتد و بالاترین میزان بهره‌وری از نیروگاه‌های خورشیدی نیز در همین زمان است، می‌توان گفت توسعه این نیروگاه‌ها می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

وی ادامه داد: از جمله مزایای دیگر این نیروگاه‌ها کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در گذر زمان به دلیل پیشرفت تکنولوژی‌ها در این حوزه است؛ به طور مثال ابتدا هزینه نصب و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی پنج هزار دلار به ازای هر کیلووات ساعت بود که این میزان اکنون به کمتر از هزار دلار کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود به 600 دلار نیز برسد.

صادق‌زاده گفت: تا زمانی‌که ظرفیت منصوبه نیروگاه تجدیدپذیر کشور به 10 هزار مگاوات نرسد، نیازی به ذخیره‌ساز انرژی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور نیست.

طبق اين گزارش، کل ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور 243 مگاوات است که حدود 158 مگاوات آن نیروگاه‌های بادی و بقیه نیروگاه‌های خورشیدی، برق آبی کوچک و زیست توده هستند.

کد خبر 356849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha