مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

سید‌محمد فخار: بارندگی‌های اخیر پایتخت هنوز نتوانسته از غلظت آلاینده‌های جوی بکاهد. از ابتدای زمستان تا امروز که روز هفتم دی است، هوا ۳روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲روز ناسالم برای همه بوده و با کمترین پایداری جوی، آسمان دودی می‌شود.

آلودگی هوا

روز جمعه و شنبه، غلظت ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون به دوبرابر حد استاندارد رسيد؛ به‌طوري كه 2روز ناپايداري جوي هم نتوانست از آلودگي هوا بكاهد و باران نتوانست از نبرد نابرابر با دود سربلند بيرون آيد. خودروهاي كاربراتوري، موتورسيكلت‌ها، كاميون‌ها و ميني‌بوس‌هاي فرسوده در هفته اخير تلاش بسياري براي آلوده كردن هوا داشته‌اند و هنوز هيچ نهادي با آنها برخورد نمي‌كند. از اگزوز اين وسايل نقليه هر روز 2هزار تن آلاينده بيرون مي‌آيد.

  • نقش موتورسيكلت‌ها در آلوگي هوا

موتورسيكلت‌ها يكي از عوامل اصلي آلودگي هواي شهر هستند. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين‌باره گفت: اين موضوع بسيار بدي است كه وسيله نقليه‌اي در شهر در حال تردد است كه 80درصد سواران آن صاحبان آن نيستند. وحيد حسيني افزود: متأسفانه موتورسيكلت‌هاي توليدي از استاندارد كافي برخوردار نبودند اما از آغاز مهرماه قرار بر اين شد كه پلاك‌گذاري موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري متوقف شود كه اميدواريم اين موضوع با نظارت دستگاه‌هاي مربوطه اجرا شود.

اين مقام مسئول با بيان اينكه معاينه فني تنها در مورد وسايل نقليه‌اي اتفاق مي‌افتد كه پلاك شده باشند، اظهار كرد: به گفته وزارت كشور سند 80درصد موتورسيكلت‌هاي موجود به نام كارخانه است، بدين صورت كه اين موتورسيكلت‌ها به‌صورت ليزينگ به اشخاص واگذار شده و افراد به‌دنبال سند آنها نرفته‌اند و 10درصد نيز به‌صورت قولنامه كاغذي است كه آدرس درست و در نتيجه معاينه فني ندارند و بسياري از اين موتورها اسقاطي است.

حسيني با بيان اينكه ما به‌دنبال رفع اين معضل هستيم، اظهار كرد: اين موضوع بسيار بدي است كه وسيله نقليه‌اي در شهر در حال تردد است كه 80درصد سواران آن صاحبان آن نيستند كه اين موتورسيكلت‌ها سهم بسياري در آلودگي هوا به‌خود اختصاص داده‌اند. اين مقام مسئول تأكيد كرد: پليس نمي‌تواند با حجم بالاي موتور سيكلت در تهران به تنهايي مقابله كند چرا كه برخورد با موتورسيكلت به‌صورت انساني بعضا باعث درگيري نيز مي‌شود، تنها راه اين است كه از طريق پلاك و دوربين موتور‌سيكلت‌هايي كه معاينه فني ندارند متوقف شوند.

  • ارسال گزارش مقصران آلودگي هوا به رؤساي قوا

رئيس سازمان بازرسي كل كشور از ارسال ۳ گزارش درباره مقصران آلودگي هوا به رؤساي قوا خبر داد. به گفته ناصر سراج، تا امروز 3 گزارش به رؤساي 3‌قوه فرستاده شده و سازمان‌هاي مرتبط با موضوع آلودگي هوا هم به مراجع مربوطه معرفي شدند. براساس گفته‌هاي رئيس سازمان بازرسي كل كشور، در 3گزارش مذكور مسئوليت همه افراد دخيل دراين اوضاع مشخص و اقداماتي انجام شده اما تا حكم قطعي نشود امكان اعلام مقصران نيست. 30دي‌ماه سال94 بود كه ناصر سراج، رئيس سازمان بازرسي كل كشور طي دستوري به سازمان خود، خواستار بررسي فوق‌العاده عملكرد تمامي دستگاه‌هاي اجرايي و ارگان‌هاي ذيربط در راستاي انجام وظايف مقرر قانوني درخصوص كاهش آلودگي هواي كلانشهرها شد تا موضوع را بررسي و نتيجه را گزارش كنند.

15بهمن‌ماه سال قبل نيز اعلام شد كه نتيجه پرونده آلودگي هوا، اسفندماه به مسئولان عالي‌كشور مي‌رسد. با وجود اين بنا بر اظهارات روز گذشته رئيس سازمان بازرسي كل كشور، اين پرونده به‌تازگي براي روساي قوا ارسال شده است. البته 20 آبان ماه امسال اعلام شد گزارش نهايي بررسي‌هاي سازمان بازرسي كل كشور درخصوص آلودگي هوا اين‌‌ماه يا ‌ماه آينده (آذرماه95) به مسئولان و مراجع ذيصلاح ارسال خواهد شد. ناصر سراج، رئيس سازمان بازرسي كل كشور در اين‌باره گفته بود: از سال گذشته درباره آلودگي هوا در برخي كلانشهرها اقدامات مؤثري انجام شد و 11 ارگان از وزارتخانه به پايين در اين رابطه مسئول بودند كه از همه توضيحاتي خواستيم و حتي از برخي‌ها دفاع اخذ شد. وي در همان زمان گفته بود مراتب را به روساي قوا منعكس كرديم و گزارش نهايي را تا‌ماه آينده به مسئولان ارسال خواهيم كرد.

کد خبر 356780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha