همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: آن‌چه در جلسه مشترک شورای معاونین وزارت خارجه و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان شد، با فرض بسته و محرمانه بودن جلسه و تضمین عدم انتشار مفاد آن از سوی اعضای محترم جلسه بود.

وزارت امور خارجه

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی افزود: مطالبی که در این جلسه از سوی طرفین مطرح شد، از مقوله موضوعات محرمانه و غیرقابل بهره‌برداری برای تبلیغات داخلی به شمار می‌رفت. البته وقتی از کلمه محرمانه سخن گفته می‌شود، مفهوم آن محرمانه بودن برای مردم آگاه ایران نیست، بلکه دقیقا برای ناشنیده شدن آن توسط عناصر بیگانه و دشمنان منافع و مصالح ملت بزرگ ایران است؛ آنانی که حاضرند برای به‌دست آوردن اطلاعات کوچکی از درون نظام، دست به هر کاری بزنند.

وی در همین راستا ادامه داد: بی‌شک درز این‌گونه اطلاعات درون حاکمیتی حتی به‌صورت ناقص و خلاف حقیقت می‌تواند مورد بهره‌برداری سوء قرار گیرد. آحاد مردم فهیم ایران و همه نخبگان بر این واقعیت مسلم آگاهند که مقوله کار سیاست خارجی در هر کشوری از موضوعات حساس و عمدتا غیر علنی می‌باشد و بر این اساس اولویت اساسی و بنیانی وزارت امور خارجه همواره و همیشه در جهت حفظ و نگهداری اسرار نظام بوده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: وزارت امور خارجه نمی‌تواند و نباید بر اساس قوانین و مقررات کشور و وظایف ذاتی خود هرگونه اطلاعاتی را منتشر نماید و لذا همان‌گونه که مستحضرند، در کشور های مختلف اسناد و مدارک سیاست خارجی در دوران‌های خاص و با زمان‌بندی‌های دقیق قابل رویت و انتشار است.

بهرام قاسمی افزود: بنای وزیر محترم امور خارجه و وزارت امور خارجه به‌عنوان متولی اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، عدم ورود به مباحث پایین‌دستی و درگیر شدن در رقابت‌های کم‌ارزش سیاسی است که متاسفانه کم‌شمارانی آگاهانه و به عمد به کار برنامه‌ریزی و طراحی آن اشتغال دارند.

وی با بیان این‌که، برای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از ویژه‌ترین نهادها و سازمان‌ها با اهداف خاص که درگیر مستقیم منافع و امنیت ملی کشور است، مصلحت‌های نظام اولویت نخست است، تصریح کرد: در غیر این‌صورت و با زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات و تمامی ابعاد مختلف مصالح کلی کشور، می‌توان برای تمامی اتهامات، گفتار خلاف واقع، نادرستی‌ها و کژ فهمی‌ها و یا تمامی ناجوانمردی‌های دیده شده طی روزهای اخیر و حتی آنچه در سالی که گذشت و توسط همان اندک‌شماران و قلیل مدعیان مطرح گردید، پاسخی بسزا و درخور داشت.

قاسمی مجدداً تاکید کرد: بعید می‌دانم مخالفان سیاست خارجی کشور ندانند که وزارت امور خارجه به دلیل همان پایبندی‌ها که در خصوص آن توضیح دادم، نمی‌تواند و نباید به برخی از موضوعات به طور علنی ورود کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنچه وزیر محترم امور خارجه در جلسه محرمانه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کردند، نه متضمن اشتباه در مذاکره و نه موضوع برجام بوده است؛ بلکه بیان موضعی در موردی مشخص بود که از قضا همین منتقدین از آن موضع اتخاذ شده بسیار خرسند شدند و آن را در راستای اهداف کارشکنانه و غیر منصفانه‌ی خود یافتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار کرد: وزارت امور خارجه در صورت نیاز، بی‌تردید شهامت پذیرش هرگونه اشتباه احتمالی خود را خواهد داشت. اما شاید اشتباه در این بود که پیرامون شرایطی که پیش از شروع مذاکرات، در اثر سیاست‌های غلط قبلی بر کشور تحمیل شده بود، به اندازه کافی صحبت نشد و در یک‌سال گذشته سکوت شد و پاسخ شبهات داده نشد؛ چون برای وزارت امور خارجه قطعا حفظ منافع ملی یک اصل قطعی و خدشه‌ناپذیر بود و همچنان به عنوان یک خط قرمز باقی خواهد ماند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: جای تاسف است که برخی برای رسیدن به اهداف زودگذر و اغراض و منافع شخصی، با خیانت در امانت و وارونه جلوه دادن واقعیات، منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران را به خطر می‌اندازند.
قاسمی در پایان گفت: وارونه جلوه دادن حقایق و جوسازی‌های عده‌ای خاص در یک‌سال اخیر، پاسخ‌های مستدل، قاطع و محکم دارد اما اولویت اصلی و اساسی وزارت امور خارجه حفظ منافع و مصالح ملی است و مدیریت وزارت امور خارجه به عنوان یک سازمان فراجناحی، حاضر به قربانی کردن منافع مردم شریف ایران در پای بازی‌های کوته‌نظرانه سیاسی و جناحی نخواهد شد.
به گزارش ایسنا، چهارشنبه گذشته (اول دی)، کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهارات محرمانه منتسب به ظریف را منتشر کرد.

در روز دوشنبه گذشته (29 آذر)، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه برای توضیح موضوعاتی حول محور برجام در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور پیدا کرده بود و پس از آن جلسه، حتی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی از بیان جزئیات آن جلسه خودداری کرد و بیان داشت که اظهارات ظریف در جلسه محرمانه بوده است.

این در حالی است که در روز چهارشنبه (اول دی) در حاشیه جلسه علنی مجلس، جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد بخشی از اظهارات منتسب به ظریف در کمیسیون امنیت ملی را در برگه‌های چاپ شده در اختیار برخی از خبرنگاران قرار داد و حتی عنوان شد که کریمی قدوسی در حال اقدام به انتشار برخی از اظهارات منتسب به ظریف کرد، که خودش در جلسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر خارجه حضور نداشته است.

کد خبر 356375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha