چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه در کنار حاشیه‌های سیاسی و انسانی که در برداشته، بهانه‌ای شد برای یادآوری پرونده ترور دیپلمات‌های کشورهای مختلف در خارج از مرزهای خودشان که در قرن بیستم رخ داده‌است.

در اینجا به مواردی از این ترورها که در قرن گذشته (بیستم) روی دادند، آسوشیتدپرس آنها را منتشر كرده،اشاره می‌کنیم:

1914، سارایوو: ترور آرشیدوک فرانتس فردینان، ولیعهد امپراتوری اتریش

او در این سال به هنگام راندن یک خودروی روباز از سوی یک گروه استقلال‌طلب صربستانی با شلیک گلوله ترور شد. از این حادثه به عنوان محرک آغاز جنگ جهانی اول یاد می‌شود.

1918، مسکو: ترور ویلهلم فان میرباخ، سفیر آلمان در روسیه

Wilhelm von Mirbach

فان میرباخ توسط اعضای حزب انقلابی سوسیالیست‌های چپ در شهر مسکو ترور شد. از این ترور به عنوان تلاشی ناکام برای تحریک یک جنگ میان آلمان و اتحاد شوروی که به تازگی تاسیس شده بود، یاد می‌شود.

1973، خارطوم: ترور کلئو ای. نوئل، سفیر آمریکا در سودان

Cleo Allen Noel, Jr

او در حالی که در مراسمی در محل سفارت عربستان در شهر خارطوم حضور پیدا کرده بود از سوی اعضای گروه شبه نظامی سپتامبر سیاه به اسارت گرفته شده و پس از آن کشته شد.

1972، کانتی اسلیگو، ایرلند: ترور لرد لوئیس مونت باتن، آخرین نائب‌السلطنه هند

lord louis mountbatten

لرد لوئيس مونت باتن در سال 1979 هنگام گذراندن تعطیلات در ایرلند در بمب‌گذاری گروه شبه نظامی ارتش جمهوری خواه ایرلند کشته شد.

او یکی از چهار نفری است که به هنگام منفجر شدن بمب کار گذاشته شده توسط ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در قایقش، کشته شدند. این بمب بلافاصله پس از عزیمت قایق از بندر مولاگمور ایرلند منفجر شد.

1979، لاهه: ترور ریچارد سایکس، سفیر انگلیس در هلند

Sir Richard Sykes

سایکس در مقابل اقامت‌گاهش در شهر لاهه با شلیک گلوله کشته شد. ارتش جمهوری‌خواه ایرلند بعداً مسئولیت این ترور را به عهده گرفت.

1982، اتاوا: ترور آتیلا آلتیکات، وابسته نظامی ترکیه در کانادا

Colonel Atilla Altıkat

خودروی حامل آلتیکات از سوی اعضای یک گروه شبه نظامی ارمنستانی مورد حمله قرار گرفت. آنها در یک کمین این خودرو را که برای چراغ قرمز ایستاده بود، هدف آتش خود قرار دادند.

کد خبر 356208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha