سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: «بارها و بارها این نکته را برای رییس جمهور هم مطرح کرده‌ام. در این شب یلدا یک دقیقه‌ هم یک دقیقه است. فرصت خوبی است که چراغ خاطراتمان را روشن نگه داریم و یاد بچه‌های کار باشیم. با این سیستم فکر نمی‌کنم این بچه‌ها آینده درخشانی داشته باشند. به یادشان باشیم!»

به گزارش ايسنا؛ این جملات بخش از گفته‌های مریم نشیبی به مناسبت فرا رسیدن شب یلداست. فارغ از اینکه شب یلدا و به اصطلاح بزرگ‌ترها شب چله از قدیم‌ترین سنت‌های ایرانی است که حفظ و تداومش مسلما همت رسانه‌ای را طلب می‌کند، آمدنش بهانه‌ای شد که خبرنگار بخش رسانه‌ ایسنا در گفت‌وگویی با یکی از گویندگان پیشکسوت رادیو که یلدای امسال هم برنامه دارد، عملکرد رادیو و تلویزیون را به عنوان رسانه‌ ملی در حفظ آداب و رسوم ایرانی از جمله شب یلدا یادآوری کند و آرزوی قلبی خود را برای مخاطبان در این شب بگوید.

مریم نشیبی ۳۸ سال است که در رادیو کار می‌کند و پس از این همه سال، هنوز هم به همان اندازه‌ی قدیم، به آن عشق می‌ورزد. گوینده «شب بخیر کوچولو» هنوز هم زمانی که اسم رادیو می‌آید، از صمیم قلب می‌گوید که عاشق رادیو است.

او گفتگوی خود را اینگونه شروع می‌کند؛ «یلدای همگی مبارک! در شب یلدا به پیشواز زمستان می‌رویم و روحمان را به سپیدی برف‌ها پیوند می‌زنیم. یلدا جشن خانوادگی است، شب مهربانی و شب لبخند است.»

نشیبی سپس می‌گوید: در شب یلدا با توجه به آداب و سنت‌های کهن ایرانی، دور سفره محبت و یکرنگی جمع‌ می‌شویم و این مناسب را زنده نگه می‌داریم. حتی شرق‌شناسان و مورخان معتقدند که ایرانیان حدود هزار سال است که این شب را تا نزدیکی‌های صبح بیدار می‌مانند. باید دعا کنیم که شب یلدای هجران امام عصر (عج) به روز بلند دیدار و ظهور برسد. ای کاش بتوانیم در طولانی‌ترین شب سال دست به دعا برداریم و برای شانه‌های بی‌یاور و دل‌های دردمند، آرامش را آرزو کنیم.

 این گوینده پیشکسوت که صدایش همچنان آرامش خاصی را برای مخاطبان رادیو دارد، می‌گوید: آمدن شب یلدا، نشستن دور کرسی گرم مادربزرگ، خواندن حافظ و خوردن انار و هندوانه بر همگی مبارک باد. این شب بهانه خوبی است که قدر بزرگ‌ترها  را بیش از بیش بدانیم.

نشیبی در ادامه همچنین درباره ضرورت پرداختن به مناسبت‌های ملی از جمله شب یلدا در تلویزیون و رادیو اظهار می‌کند: همه مناسبت‌هایی که در تقویم ثبت رسمی شده‌اند اهمیت دارند. لازم به توضیح است که تلویزیون و رادیو برای توجه به این آیین کهن و زنده نگه ‌داشتن این شب تلاش کرده است و برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است و این نشان می‌دهد که رسانه‌ملی به این مهم توجه کرده است.

او درباره همکاری‌اش با رادیو و تلویزیون در برنامه‌های مناسبتی نیز اظهار می‌کند: تلویزیون پیش از این در چندین برنامه درخواست کرده ‌است که حضور داشته باشم اما چون با تصویر موافقتی ندارم، این پیشنهادات را نپذیرفتم. به دلیل شرایطی که دارم حتی برنامه‌های رادیویی ‌را هم قرار شد تلفنی در ارتباط باشم.

این گوینده پیشکسوت همچنین در ادامه با اشاره به مناسبت شب یلدا می‌گوید: باید به زمستان سلام کنیم، بار الها همه خوبی‌های دنیا و آخرتت را بر ما عطا کند و باران نعمتت را بر ما بباران. در این زمستان شیرین که آغازش با آرامش یاد تو عجین شده است. و این که شب یلدا تولد دی ماه نیز هست و اولین ماه فصل زمستان که ورودش را تبریک می‌گویم و در عین حال باید بگوییم که شب یلدا به ما یادآوری می‌کند که سیاهی‌ها و سختی‌ها هر چقدر هم که طولانی باشد، گذراست و در عین حال فرصت خوبی است، برای تمرین و یادآوری شیوه‌های قشنگی مثل دید و بازدید خانوادگی، یاد کردن از بزرگ‌ترها، عذرخواهی و بخشیدن.

نشیبی همچنین ابراز امیدواری می‌کند: امیدوارم این برف سپید به قلب‌های مکدر شده ما ببارد و ما را از این کدورت دربیاورد. برای همه آرزوی آرامش و سلامتی دارم و  امیدوارم همه‌ی دوستان به خواسته‌های دلشان برسند و همه آن جایگاه‌ اصلی‌شان را پیدا کنند.

این گوینده پیشکسوت سپس به نکته‌ای اشاره می‌کند که بارها و بارها آن را برای رییس جمهور هم مطرح کرده است و می‌گوید: در این شب یلدا یک دقیقه‌ هم یک دقیقه است.  فرصت خوبی است که چراغ خاطراتمان را روشن نگه داریم و یاد بچه‌های کار باشیم. ما به همه آنها مدیون هستیم و من مطمئن هستم که خدای مهربان در آخرت از ما خواهد پرسید که چرا کمک حال این بچه‌ها نبودید. من هفتاد سالم‌ هست و خواهم رفت اما جای من را چه کسانی باید پر کنند؛ همین بچه‌ها! با این سیستم، فکر نمی‌کنم این بچه‌ها آینده درخشانی داشته باشند. به یادشان باشیم.

مریم نشیبی در پایان گفتگوی خود گردهم آمدن آدم‌ها در مناسبت‌هایی همچون شب یلدا را صرفا یک خوشگذارانی نمی‌داند و می‌گوید:‌ این سنت‌های قشنگ فقط برای دور هم بودن و انار خوردن نیست. در طول سال شما همه نوع میوه برای خوردن پیدا می‌کنید. اما این بهانه است. بیشتر یاد خدا باشیم، دلمان برای هم بتپد و دردی از درد عزیزانمان بکاهیم و مشکلاتشان را حل کنیم. از پرستار گرفته تا کارمند معلم، پزشک و رفتگر. این مناسبت‌ها برای همه آدم‌ها تلنگری است که یادمان بیفتد که انسانیم و وظایف انسانی داریم و نسبت به هم نباید بی‌تفاوت باشیم.

کد خبر 356118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha