دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

سید کاظم سجادی: طی یک سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای افزایش همکاری‌ها و ارتباط نزدیک میان ایران و ارمنستان آغاز شده و اکنون با سفر جناب آقای روحانی، رئیس‌جمهور، به ایروان، افق خوبی پیش روی تعاملات میان ۲کشور باز شده است.

سید کاظم سجادی

با توجه به تردد هيأت‌هاي مختلف ميان 2كشور، طرفين تا حد زيادي به ظرفيت‌هاي موجود پي‌برده و به شناخت خوبي از هم رسيده‌اند.عضويت ارمنستان در اتحاديه اقتصادي اورآسيا فرصت مناسبي است كه جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند از آن بهره ببرد. ارمنستان مي‌تواند به مسير دسترسي ايران به بازار كشورهاي عضو اين اتحاديه يعني كشورهاي قزاقستان، قرقيزستان، بلاروس و روسيه تبديل شود. حضور روسيه در اين اتحاديه بر اهميت آن افزوده است. تقويت ارتباط با ارمنستان به‌طور حتم به ارتباط بيشتر ايران با بازار اتحاديه اورآسيا منجر خواهد شد.

ايران و ارمنستان هميشه در زمينه مسائل سياسي در بالاترين سطح، ارتباط بسيار نزديك و خوبي داشته‌اند. در شرايط جديد پيش‌روي كشور، تلاش بر اين است كه علاوه بر روابط سياسي، روابط اقتصادي دوجانبه نيز تقويت شود. در اين راستا لغو رواديد ميان 2‌كشور در دستور كار قرار گرفت و در نهايت به سرانجام رسيد تا رفت‌وآمد اتباع دو طرف به راحتي امكان‌پذير شود. اخيرا نمايشگاهي نيز با حضور 100شركت از ارمنستان در «اكسپو ايران» برگزار شد تا فعالان اقتصادي ايراني با ظرفيت‌هاي اقتصاد ارمنستان آشنايي بيشتري پيدا كنند.

حجم مبادلات تجاري بين ايران و ارمنستان طي سال گذشته حدود 100ميليون دلار بوده است اما عزم دو طرف بر افزايش حجم مبادلات است. در همين راستا جمعي از فعالان بخش خصوصي ايران به سرپرستي رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران در هيأت عالي رتبه كشورمان حضور دارند تا در ديدار با تجار و بازرگانان ارمنستان زمينه‌هاي ارتقاي مبادلات تجاري 2كشور را بررسي كنند.

منطقه آزاد ارس در ايران و منطقه آزاد مقري در جنوب ارمنستان يكي از مهم‌ترين زمينه‌هاي همكاري‌هاي اقتصادي ميان 2كشور خواهد بود. توليدات مشترك ميان دو طرف براساس توليد 60درصدي در ايران و 40درصدي در ارمنستان، اساس همكاري‌هاي مشترك در اين مناطق خواهد بود. عمده محصولات توليد شده در قالب همكاري مشترك بين ايران و ارمنستان، به بازار اتحاديه اقتصادي اورآسيا صادر خواهد شد. همزمان با حضور رئيس‌جمهور در ايروان، همايش اقتصادي ارمنستان و ايران در پايتخت ارمنستان برگزار خواهد شد و پس از آن، تجار و بازرگانان ايراني در نشست‌هاي رو‌در‌رو با همتايان تجاري خود ديدار و مذاكره خواهند كرد.

  • سفير ايران در ارمنستان
کد خبر 356011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha