همشهری آنلاین: ترجمه فارسی متن کامل کتاب «الحاوی فی الطب» برای نخستین بار و پس از گذشت ۱۱ قرن از انتشار کتاب، در حاشیه یادمان محمد بن زکریای رازی در کتابخانه ملی رونمایی شد.

ترجمه فارسی «الحاوی فی الطب»

به گزارش ايرنا، کتاب «الحاوی فی الطب» با مقدمه‌ای از دکتر علی اکبر ولایتی به چاپ رسیده که با حضور وی و سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهوري در حاشيه یادمان محمد بن زکریای رازی از این اثر رونمایی شد.

یادمان محمد بن زکریای رازی با حضور اساتید بین‌المللی و رازی‌شناسان ایرانی و خارجی و کارشناسان حوزه طب سنتی ایرانی اسلامی روز یکشنبه در محل كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.

دكتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اين آئين، گفت: کتاب «الحاوی فی الطب» از بزرگترین، مستندترین و تاثیرگذارترین آثار تاریخ پزشکی است که 11 قرن پیش توسط ذکریای رازی نگاشته شد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان دانشگاه پیش رو در احیای ذخایر معنوی طب سنتی ایران اسلامی، همزمان با نامگذاری سال‌های 2016 و 2017 به نام محمدبن زکریای رازی توسط یونسکو، افتخار برگزاری نخستین یادمان رازی را به پاس خدمات ارزنده این پزشک و فیلسوف به علم پزشکی، یافته است.

وی با بیان اینکه امروز تبیین و ترویج صحیح سرمایه‌های ارزنده طب سنتی از جهات مختلف مورد نیاز جامعه است، اظهار کرد: طب سنتی گنجینه‌ای معنوی مبتنی بر تجریبات پیشینیان و سرشار از فرضیات پژوهشی ناب است که مطالعه آنها برای یافتن شیوه‌های موثر پیشگیری و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج الهام‌بخش خواهد بود و حرکت پرشتاب در مسیر گسترش مرزهای دانش بشری و دستیابی به مرجعیت علمی را سبب خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: سوءاستفاده از گرایش مردم به طب سنتی و طرح ادعاهای اغراق‌آمیز، غیرمستند و خلاف واقع، خطر مداخلات غیرمجاز افراد فاقد صلاحیت در روند ارایه خدمات سلامتی به هموطنان و اختلالات زیان بار در روند درمان بیماری‌ها را در پی داشته است.

پیوندی خاطرنشان کرد: متناسب با اسناد فرادستی به ویژه سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتی در ادامه اقدامات پیش‌روانه مانند پایه‌گذاری دانشکده و مرکز تحقیقات طب سنتی، سرمایه‌گذاری برای گردآوری و نشر ذخایر طب سنتی و برگزاری یادمان رازی با راه‌اندازی شبکه طب سنتی و زمینه‌سازی برای مشارکت همه تخصص‌های پزشکی، به ساماندهی طب سنتی می‌پردازد.

سخنرانی پروفسور «رافایل ویت» از دانشگاه کلن و پروفسور «کارنلا بافیونی» از ایتالیا و پروفسور «عبدالناصر کعدان» از دانشگاه حلب سوریه بخش دیگری از این آیین بود.

کد خبر 355868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha