یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: چند سالی می‌شود که مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک هم به سبد آرزوهای تهرانی‌ها اضافه شده و هر ساله درخواست‌های فراوانی برای اخذ این مجوز ارسال می‌شود.

طرح ترافیک

حتما در جريان هستيد كه از چند سال پيش روند ثبت‌نام و دريافت مجوز يا‌‌ همان آرم طرح ترافيك به روش كاملا الكترونيك انجام مي‌شود تا خيال مردم از بابت تعيين اولويت‌ها راحت باشد. اين روش، سبب شده تا حد زيادي از مراجعه افراد به مراكز صدور آرم كاسته شود. ثبت‌نام به روش الكترونيك و اينترنتي و دريافت آرم طرح ترافيك، مراحل خاص خود را دارد كه به‌طور خلاصه هر كدام را شرح مي‌دهيم. همچنين اينجا مي‌توانيد بدانيد كه اساسا چه كساني مي‌توانند اين مجوز را دريافت كنند. مجوز به دست‌هاي عزيز، آماده‌ايد؟

  • هيبريدي‌ها هم ثبت‌نام كنند

مجوز طرح ترافيك با تسهيلات ويژه‌اي به‌خودروهاي هيبريدي يا همان برقي ارائه مي‌شود اما اين دليل نمي‌شود كه آنها مراحل ثبت‌نام طرح ترافيك را طي نكنند. آنها هم بايد تا پايان روز 30آذر، ثبت‌نام‌شان را انجام دهند. ‌درضمن اين موضوع شامل خودروهاي پلاك عمومي هم مي‌شود. پس يادتان باشد هر خودرويي كه قصد گرفتن مجوز سالانه ورود به محدوده طرح ترافيك را داشته باشد بايد به سامانه جديد به نشاني trafficlabel.tehran.ir مراجعه و مراحل ثبت‌نام را طي كند. 2سال است كه به جاي برچسب آرم، آي‌دي‌كارت‌هايي داده مي‌شود. اين كارت، يك كارت چند منظوره است يعني مردم مي‌توانند با فعال‌سازي آن در بانك شهر از آن به‌عنوان كارت بانكي هم استفاده كنند.

  • فرسوده‌ها طرح نخواهند گرفت

خانواده‌هاي معظم شهدا، جانبازان، بيماران خاص، خبرنگاران و چند گروه ديگر از تعرفه حمايتي براي دريافت مجوز طرح برخوردار خواهند بود. البته مسلما اين گروه از افراد هم بايد حتما ثبت‌نام را انجام دهند. درضمن براي خودروهايي كه به سن فرسودگي رسيده و مطابق قانون بايد اسقاط شوند، مجوز طرح ترافيك صادر نمي‌شود. سن فرسودگي هم‌اكنون20سال است. در اين دوره نيز مانند دوره قبل، به‌جز آمبولانس‌هاي اورژانس تهران، خودروهاي امدادي آتش‌نشاني و خودروهاي پليس و همچنين اتوبوس‌ها و تاكسي‌هايي كه تمام يا بخشي از مسير آنها در محدوده طرح ترافيك قرار داشته باشد، تمامي خودروهاي عمومي و امدادي نياز به مجوز دارند.

  • اولويت اعطاي اين مجوز چيست؟

اگر ورود هرروزه به محدوده طرح ترافيك براي ما ضرورت نداشته باشد، بهتر است براي ثبت‌نام مجوز سالانه اقدام نكنيم. يادتان باشد آرم‌هاي روزانه و هفتگي همچنان صادر مي‌شود و شما مي‌توانيد از اين مجوزها استفاده كنيد. برگه پرداختي عوارض سالانه شهرداري تهران نخستين مدركي است كه شخص متقاضي طرح ترافيك به آن نياز خواهد داشت. داشتن برگه معاينه‌ فني معتبر هم لازم است. وقتي ثبت‌نام انجام مي‌شود در حقيقت سازمان حمل‌ونقل و ترافيك، براساس يك امتيازدهي، رتبه متقاضيان را مشخص مي‌كنند. به هر حال تعداد مجوزها محدود است و تعداد ثبت‌نام‌كنندگان بسيار زياد؛ مثلا اينكه منزل يا محل كار شخصي در محدوده طرح ترافيك باشد، امتياز خاصي براي اوخواهد داشت اما ملاك‌هاي ديگري هم وجود دارد.

  • چطور بايد ثبت‌نام كرد؟

متقاضيان بايد به سامانه جديد مراجعه كرده و از منوي بالاي صفحه، نوع درخواست‌ را از ميان يكي از انواع طرح اشخاص حقيقي، اشخاص حقوقي و كارت‌شناور انتخاب كنند. يكي از مهم‌ترين تغييرات امسال اين است كه شما قبل از ثبت‌نام اصلي بايد يك حساب شهروندي در سامانه حساب شهروندي باز كنيد. لينك ورود به اين سامانه در اختيار شما قرار مي‌گيرد. شما با ثبت‌نام در اين سامانه، نام و كد كاربري دريافت مي‌كنيد و پس از آن مجددا وارد سامانه ثبت نام سالانه طرح ترافيك مي‌شويد. يادتان باشد كه بعد از ثبت‌نام در سامانه حساب‌شهروندي، به شما از طريق ايميل يا تلفن همراه، لينكي براي تأييد داده مي‌شود، بعد هم بايد مراحل ثبت‌نام را كه شامل ارائه مشخصات فردي و خودرو است انجام دهيد.

  • اعمال قانون ساعتي متخلفان

اگر فكر مي‌كنيد كه وقتي صبح يك‌بار وارد محدوده طرح ترافيك شويد و بعد تا پايان شب در محدوده طرح بمانيد، فقط يك‌بار جريمه مي‌شويد سخت در اشتباهيد. تمامي خروجي‌هاي طرح ترافيك به دوربين‌هاي كنترلي مجهز شده است، بر اين اساس ديگر خودرو‌ها نمي‌توانند با دنده عقب رفتن يا ساير اقدامات وارد محدوده طرح ترافيك شوند. از سوي ديگر ورود و خروج خودرو‌ها به محدوده طرح ترافيك ثبت خواهد شد كه بدين‌ترتيب پليس مي‌تواند به‌راحتي خودروهاي متخلف را به‌صورت ساعتي اعمال قانون كند؛ يعني اگر شما در هر ساعتي وارد محدوده شويد، ساعت خروج شما هم توسط دوربين‌ها ثبت مي‌شود و به‌ازاي هر ساعت حضور، جريمه خواهيد شد.

  • تغييرات محدوده زوج و فرد

حتما خاطرتان هست همين چند وقت قبل به‌دليل آلودگي هوا، هم ساعت ممنوعيت تردد در محدوده طرح ترافيك افزايش يافت .قبل‌ترهم در شرايط بحراني موقعيت جغرافيايي اين طرح تغيير كرده و از در خانه اعلام شده بود. اين نكته را هم بد نيست بدانيد كه با برنامه‌ريزي‌هايي كه شركت كنترل ترافيك شهر تهران انجام داده، تمامي محدوده طرح زوج و فرد به سيستم‌هاي هوشمند و دوربين‌هاي كنترلي تجهيز شده‌اند. با تجهيز اين محدوده به اين سيستم‌ها عملا ورود و خروج به محدوده زوج و فرد نيز با دوربين كنترل مي‌شود. حالا ديگر پليس‌هاي راهنمايي و رانندگي، كاري به داشتن مجوز يا نداشتن آن ندارند و دوربين‌ها اين وظيفه را به‌خوبي انجام مي‌دهند. فقط پليس‌ها حواسشان به اين است كه اگر شما روي پلاك خودرو را به هر وسيله‌اي پوشانده باشيد يا شماره‌اي از پلاك را مخدوش كرده باشيد شما را جريمه كنند. اين جريمه هم بسيار سنگين خواهد بود و حتي گاهي شامل توقيف خودروي شما مي‌شود.

  • نقشه ببين، جريمه نشو!

نقشه‌اي كه در اينجا مشاهده مي‌كنيد محدوده طرح ترافيك را نشان مي‌دهد. محدوده طرح اصلي از شمال به خيابان‌هاي شهيد دكتر فاطمي، وليعصر(عج) و شهيد مطهري، از غرب به خيابان كارگر، از جنوب به خيابان شوش و از شرق به خيابان‌هاي هفده شهريور، مازندران، سپاه شريعتي، ملك و تركمنستان محدود مي‌شود. محدوده طرح زوج و فرد هم از شمال به بزرگراه شهيد همت، از غرب به بزرگراه‌هاي شهيد چمران و شهيد نواب صفوي، از جنوب به بزرگراه‌هاي شهيد تندگويان و بعثت و از شرق به بزرگراه امام علي(ع) منتهي مي‌شود. زمان اجراي طرح هم در محدوده اصلي در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30تا 17و روزهاي پنجشنبه تا 13است. زمان اجراي طرح در محدوده زوج‌يا فرد هم در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30تا 19و در روزهاي پنجشنبه از ساعت 6:30تا 13خواهد بود.

کد خبر 355794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha