همشهری آنلاین: لیستی از ۱۰۰ مقاله برتر علمی که در سال ۲۰۱۶ بیشترین میزان توجه را به خود جلب کرده‌اند منتشر شده‌است و شاید از دانستن اینکه رتبه اول این لیست به مقاله‌ای نوشته باراک اوباما تعلق دارد شگفت‌زده شوید.

مقاله

براساس گزارش لايو ساينس، اين مقاله كه در نشريه انجمن پزشكي آمريكا،‌JAMA منتشر شده‌است،  در بخش بيشترين ميزان توجه جوامع علمي، رسانه‌ها و عموم مردم بيشترين امتياز را گرفته‌است و از ركورد‌دار پيشين،‌مقاله‌اي درباره كشف امواج گرانشي، و همچنين ويروس زيكا و سياره نهم نيز فراتر رفته‌است.

اين ليست از 100 مقاله برتر به صورت سالانه توسط شركت آلتمتريك كه خروجي‌هاي آكادميك و آنلاين را تجزيه و تحليل و پردازش مي‌كند، منتشر مي‌شود. گزارش سال 2016 بيش از 17 ميليون مقاله از 2.7 ميليون ناشر مختلف را در اخبار، شبكه‌هاي اجتماعي، اسناد سياسي و مقاله‌هاي بازبيني دنبال كرده‌است.

مقاله باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا با عنوان "تحول نظام درماني ايالات متحده آمريكا: پيشرفت‌هاي كنوني و اقدامات بعدي" در 315 خبر، 8943 توئيت، 200 پست فيس‌بوكي و 14 پست در Reddit عنوان شده‌است. اين مقاله اولين مقاله علمي منتشر شده توسط يك رئيس‌جمهور در راس قدرت است و اوباما در آن به ارزيابي تاثيرات تصويب قانون درماني مقرون‌به صرفه پرداخته‌است و اولويت‌هاي درماني ديگري را نيز به دولت‌هاي بعدي توصيه مي‌كند.

اين مقاله كه مورد بازبيني ديگر محققان قرار نگرفته، به صورت رايگان در دسترس عمومي قرار داشته‌است و همين عامل مي‌تواند دليلي بر پرمخاطب بودن آن باشد، البته اگر نوشته شدن آن توسط شخص اول يك كشور را ناديده بگيريم.

افزايش علاقمندي عمومي نسبت به علوم، به ويژه پس از آغاز شيوع ويروس زيكا در جهان نيز باعث شده‌است تا بسياري از نشريه‌ها به سوي دسترسي آزاد تمايل پيدا كنند، زيرا در مورد خاص ويروس زيكا،‌ تعهد به تلاش براي يافتن درماني براي اين ويروس باعث شد تا نشرياتي مانند نيچر، نشريه پزشكي نيو‌انگلند، و لانست كه معمولا مقاله رايگاني براي ارائه ندارند،‌مقاله‌هاي مربوط به زيكا را براي دسترسي عموم رايگان سازند.

براساس اين گزارش جديد،‌ در سال 2016 بيشترين گفتگو و توجه به اين 10 مقاله اختصاص يافته‌است:

1- تحول نظام درماني ايالات متحده آمريكا: پيشرفت‌هاي كنوني و اقدامات بعد (JAMA)

2- خطاي پزشكي، سومين عامل اصلي مرگ در آمريكا (British Medical Journal)

3- رصد امواج گرانشي از درون يك سياهچاله دوتايي ادغام‌كننده (Physical Review Letters)

4- شواهدي براي يك سياره غول‌پيكر در سامانه خورشيدي (The Astronomical Journal)

5- پژوهشي بر صنعت قند و بيماري‌هاي قلبي: تحليلي تاريخي بر اسناد داخلي صنعت (JAMA)

6- ويروس زيكا و عوارض پس از تولد- بازبيني مدارك به دست آمده از مرگ و مير (New England Journal of Medicine)

7- ارتباط ميان درآمد و طول عمر در آمريكا، 2001 تا 2014 (JAMA)

8- تاثيرات فنماوري‌هاي پوشيدني در كنار تغيير سبك زندگي بر كاهش وزن طولاني‌مدت (JAMA)

9- مهارت در بازي GO با كمك شبكه عميق عصبي و پژوهش درباره درختان (نيچر)

10- اطلس جهان جديد از درخشش نورهاي مصنوعي در آسمان شب (Science Advances)

به گفته شركت آلتمتريك مقاله‌هاي فيزيكي معمولا در ميان 10 مقاله پر بحث و گفتگو جايي ندارند و قرار گيري دو مقاله فيزيكي در ميان 10 مقاله برتر جهان در سال 2016 به آن معني است كه سال 2016 براي جهان فيزيكي سالي فوق‌العاده بوده‌است.

کد خبر 355776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha