ماجرای خروج ویلای نمازی از فهرست آثارملی و تخریب تنها اثر برجای مانده جیوپونتی، معمار مشهور ایتالیایی در خاورمیانه به یونسکو کشید و در آخرین اقدام، کمپین جهانی نجات این خانه تاریخی در خیابان نیاوران تهران با نامه به یونسکو آغاز شد.

ویلای نمازی

جيو پونتي، معمار ايتاليايي در ۱۳ كشور داراي آثار معماري است. او از دهه ۴۰ ميلادي تمركز خود را بر طراحي ويلا متمركز كرد و ويلاي نمازي را نيز بين سال‌هاي ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۳ براي شفيع و ويدا نمازي به سفارش پدر آنها كه نماينده مجلس شوراي ملي و سنا بود، طراحي كرد.بنا در 2طبقه و در خيابان نياوران تهران احداث شد و مردادماه 1382 در فهرست آثار ملي كشور ثبت شد.به گزارش همشهري از جيوپونتي، معمار مشهور ايتاليايي در خاورميانه يك اثر ديگر نيز در عراق وجود دارد كه به‌دليل جنگ‌ ويران شد و بازسازي آن‌را يونسكو در اختيار گرفت. بدين‌ترتيب فقط ويلاي نمازي تنها اثر جيوپونتي در خاورميانه سالم مانده است.

با خروج اين اثر تاريخي داراي ارزش‌هاي معماري از فهرست آثار ملي براي احداث هتل 20طبقه 5ستاره در خيابان نياوران تهران نگراني دوستداران ميراث‌فرهنگي از تخريب اين باغ ويلاي تاريخي به اندازه‌اي افزايش يافت كه رئيس جامعه هتلداران ايران نيز اعلام كرد: ساخت هتل در هرجاي ايران بايد براساس مطالعات نيازسنجي باشد و جامعه هتلداران ايران با ساخت هتل كه به آثار تاريخي صدمه وارد كند و باعث تخريب شود، مخالف است. جمشيد حمزه‌زاده با اعلام اينكه استراتژي جامعه هتلداران ايران حفظ آثار تاريخي است، گفت: در شهر تهران برج‌هاي مجلل بسياري وجود دارد كه با درخواست تغيير كاربري به سازمان ميراث فرهنگي، قابليت تبديل شدن به هتل‌هاي استاندارد را دارند.

  • بازتاب جهاني تخريب ويلاي نمازي

ماجراي خروج ويلاي نمازي از فهرست آثار ملي كشور و تخريب آن براي ايجاد هتل در خيابان نياوران تهران حتي به روزنامه گاردين نيز كشيد و اين روزنامه در گزارشي اعلام كرد: تخريب كامل ويلاي نمازي كه از آن به‌عنوان تنها ساختمان دست‌نخورده اثر «جيو پونتي»، معمار سرشناس ايتاليايي در خاورميانه ياد مي‌شود و جايگزين‌كردن آن با يك هتل 5ستاره، با اعتراض معماران ايراني روبه‌رو شده است.

نشيد نبيان، فارغ‌التحصيل دانشگاه هاروارد و محقق ايراني به گاردين گفته است كه حساسيت كافي ميان ايراني‌ها براي نجات ميراث تاريخي كشور وجود ندارد. درحالي‌كه تاريخ معاصر نوعي حس تعلق نسبت به شهر ايجاد مي‌كند و اگر آن را از دست بدهيد براي اينكه خود را براي آيندگان معرفي كنيد يا حتي بگوييد الان چه‌كسي هستيد با مشكل روبه‌رو خواهيد شد. به گفته او، ‌ ساخت هتل به جاي ويلاي نمازي تهديدي براي محيط‌زيست شهر تهران محسوب مي‌شود چون در محوطه آن درختان زيادي وجود دارد. ويلاي نمازي از معدود فضاهاي تنفسي با شمار زيادي درخت قديمي در تهران است كه هرگونه ساخت‌وساز در آن بحران اكوسيستمي موجود در شهر تهران را تشديد مي‌كند و موجب ترافيك زياد و آلودگي بيشتر براي شهر تهران مي‌شود.

به گزارش اين روزنامه، خانه نمازي پس از انقلاب در تملك دولت قرار داشت و به اداره ثبت احوال تبديل شد اما بعدها به احمد ابريشمچي، نماينده كمپاني نوكيا در ايران فروخته شد كه او نيز اين بنا را به‌عنوان اثر ملي ثبت كرد و 4سال پيش به مالك فعلي فروخته شد. فريار جواهريان، معمار ايراني كه پس از انقلاب اقدام به مستندنگاري ويلاي نمازي كرده است نيز در گزارش گاردين خواستار نجات ويلاي نمازي شده است.

  • كمپين جهاني نجات ويلاي نمازي

در تازه‌ترين اقدام اما كمپين جهاني نجات‌بخشي باغ ويلاي نمازي در تهران آغازشده و در اين كمپين كه رونوشت آن براي يونسكو، مدرسه عالي هنرهاي زيباي پاريس و دانشگاه پلي‌تكنيك ميلان ارسال شده است درخواست جهاني معماران و علاقه‌مندان به ميراث فرهنگي و آثار تاريخي براي حفظ ويلاي نمازي اعلام شده است. اين كمپين با اعلام اينكه ويلاي نمازي شاهكار معماري مدرن در ايران است و اكنون در خطر تخريب قرار دارد، ‌اين اثر را سهمي از ميراث جهاني معرفي كرده و خواستار حفاظت و جلوگيري از تخريب آن شده است. 2357معمار، هنرمند، علاقه‌مند به آثار تاريخي و دوستدار ميراث فرهنگي از سراسر جهان تا لحظه تنظيم گزارش، اين نامه را امضا كرده‌اند.

کد خبر 355760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha