ویلای نمازی با رأی دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی کشور خط خورد تا به جای آن یک هتل ۲۰طبقه ساخته شود.

تخریب باغ ویلای نمازی با مجوز میراث فرهنگی

صبح ديروز شوراي‌عالي شهرسازي و معماري موضوع خروج ويلاي نمازي از فهرست آثار ملي را خارج از نوبت بررسي كرد و قرار شد وزارت راه، سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري تهران نيز با ورود به موضوع خروج ويلاي نمازي از فهرست آثار ملي كشور در تعامل با يكديگر از تخريب اين اثر تاريخي كشور جلوگيري كنند.

به گزارش همشهري، ويلاي نمازي يكي از 2 اثر جيوپونتي، معمار مشهور ايتاليايي در خاورميانه است كه 56سال پيش به سفارش شفيع نمازي، بازرگان ايراني و فرزند مهدي نمازي، نماينده وقت مجلس شوراي ملي و سنا ساخته شد. اين بنا داراي معماري مدرن و از آثار منحصر به فرد جيوپونتي در ايران است.

ويلاي نمازي با وسعت 8هزار متر، ‌۲۲آبان ۱۳۸۶ به شماره ۲۰۱۵۴ با رضايت حاج احمد ابريشمچي، مالك بنا ثبت ملي شد. ديوان عدالت اداري اما اين اثر را از فهرست آثار ملي كشور خارج كرد و با اين اقدام شرايط تخريب بنا و قطع درختان آن براي احداث هتل 5‌ستاره تسريع شد.

غير از ويلاي نمازي در تهران، جيوپونتي بناي ديگري در بغداد، پايتخت عراق از خود برجاي گذاشت كه آن بنا نيز در جنگ سال2003 عراق آسيب ديد و اكنون يونسكو در حال مرمت آن است. يونسكو ارزش بالايي براي آثار جيوپونتي در جهان قائل است. ماجراي خروج ويلاي نمازي از فهرست آثار ملي در ايران اما به مديريت پيشين اداره ميراث فرهنگي استان تهران و مجوز او بازمي‌گردد.

ويلاي نمازي نه‌تنها به‌دليل آنكه يكي از آثار معمار مشهور ايتاليايي در دوران مدرنيسم ايران است، كه به‌دليل وسعت زياد باغ به لحاظ زيست‌محيطي نيز داراي اهميت است. باغ ويلاي تاريخي نمازي در همسايگي خانه‌باغ تاريخي رهنما در خيابان نياوران تهران است كه نقش مهمي را در تلطيف هواي شمال تهران ايفا مي‌كند و ارائه مجوز اوليه تخريب آن براي ساخت هتل 20طبقه توسط اداره ميراث فرهنگي استان تهران، موجب به خطر افتادن حريم خانه‌باغ تاريخي رهنما مي‌شودو مغاير با ضوابط حفاظت و صيانت از ميراث فرهنگي كشور است.

کد خبر 355378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha