همشهری آنلاین: وزارت خزانه داری آمریکا پاسخ سوالات پرتکرار مرتبط با لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران را بروز رسانی کرد که بر اساس آن در صورت لغو برجام و بازگشت تحریم‌ها شرکت‌های خارجی ۱۸۰ روز مهلت دارند تا مراودات مالی با ایران را تسویه کنند.

USA

 تسنیم نوشت: اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک)، پاسخ سوالات پرتکرار مرتبط با لغو تحریم های ایران به موجب برجام را به روز رسانی کرده است.

بر اساس این به روز رسانی در صورت نقض برجام و بازگشت مجدد تحریم ها دولت آمریکا مهلت 180 روزه ای را برای پرداخت وجوه مرتبط با قراردادهای اجرایی شده در طول اجرای برجام در نظر خواهد گرفت.

به علاوه، اوفک مجوزی را صادر کرده که بر اساس آن صادرات مجدد برخی هواپیماها به ایران مجاز اعلام شده است.

در نسخه های قبلی پاسخ های اوفک، این نهاد دولتی آمریکا تاکید کرده بود که دولت این کشور تلاش هایی را برای همکاری با شرکت های داخلی و خارجی برای به حداقل رساندن تاثیر تحریم های جدیدا وضع شده (یا تمدید شده) بر فعالیت های قانونی ای که شرکت ها قبل از وضع این تحریم ها آغاز کرده اند، انجام داده است، اما هیچ اطمینان مشخصی را در این باره نداده بود که در صورت نقض برجام و بازگشت تحریم های هسته ای، شرکت های طرف همکاری با ایران چه وضعیتی خواهند داشت و تنها به گفتن این نکته بسنده کرده بود که در آن صورت دستورالعمل هایی در سایت اوفک منتشر خواهد شد.

اما اکنون اوفک پاسخ های خود به سوالات پرتکرار مرتبط با تحریم های ایران را بر خلاف رویه گذشته خود به روز رسانی کرده و بازه زمانی 180 روزه ای را برای شرکت های تجاری در صورت بازگشت تحریم ها در نظر گرفته است.

به علاوه، اگر یک نهاد غیر آمریکایی، غیر ایرانی قبل از بازگشت تحریم ها کالا، خدمات یا اعتباری به یک نهاد ایرانی عرضه کرده باشد، آن طرف اجازه خواهد داشت وجوه خود بابت این عرضه ها را پس بگیرد به شرطی که هیچ کالا، خدمات یا وام دیگری پس از نقض برجام و بازگشت تحریم ها به ایران نداده باشد.

در نظر گرفتن این فرصت برای شرکت های غیر آمریکایی و غیر ایرانی که در خارج از آمریکا و به ارزهایی غیر از دلار فعالیت می کنند، تا حد زیادی نمایشی و بی فایده است، زیرا هیچ گونه اطمینانی به شرکت ها و بانک هایی که در معاملات با ارزش بالا شرکت دارند و ممکن است از تحریم های ثانویه ای که بخش های خاصی از اقتصاد ایران را هدف قرار دهند، متاثر شوند، ارائه نمی کند.

کد خبر 355690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha