پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

نوسان نرخ دلار موجب افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت برخی لوازم خانگی در بازار و واکنش‌های متفاوت دستگاه‌های نظارتی و فروشندگان این اقلام شده است.

لوازم منزل
  • گراني 5تا 20درصدي

بررسي‌ قيمت خرده فروشي لوازم خانگي حاكي از افزايش5تا 20درصدي قيمت‌ برخي محصولات لوازم خانگي است. ماشين لباسشويي، اجاق گاز، يخچال و فريزر، جاروبرقي چرخ گوشت، آبميوه گيري، سرخ‌كن و مايكروفر ازجمله مهم‌ترين و پر مصرف‌ترين لوازم خانگي است كه قيمت آنها افزايش يافته است.

به گزارش ايسنا، قيمت ماشين لباسشويي يكي از برندهاي خارجي با ظرفيت 7كيلوگرم از يك ميليون و ۶۵۰ هزار به يك ميليون و ۸۰۰ هزار، يخچال و فريزرسايد باي سايد يكي برندها از 7ميليون به 7ميليون و ۵۰۰ هزار، اجاق گاز پنج شعله يكي از برندها از 2ميليون و ۶۰ هزار به 2ميليون و ۲۰۰ هزار، چرخ گوشت مدل ۲۰۰۰ وات يكي از برندها از ۶۰۰ هزار به ۶۴۷ هزار، جاروبرقي ۲۰۰۰ وات يكي از برندها با افزايش۱۵۰ هزار و مايكروفر با افزايش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار توماني در برندها و مدل‌هاي مختلف مواجه بوده و انواع آبميوه‌گيري نيزافزايش ۳۰ تا ۱۵۰ هزار توماني قيمت نسبت به ‌ماه گذشته را تجربه كرده است.

  • تهديد رئيس سازمان حمايت

اين شرايط موجب شد تا ديروز رئيس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان، فروشندگان لوازم خانگي را تهديد كند كه، اگر گراني لوازم خانگي به بهانه گراني ارز براي ما محرز شود، لوازم خانگي به گروه كالايي يك (مشمول قيمت‌گذاري تكليفي) برمي‌گردد. محمود نوابي، افزود: در مورد افزايش قيمت لوازم خانگي مرتبط با تكانه اخيري كه در نرخ ارز اتفاق افتاد، هنوز گزارش متقني ندارم و اخبار به‌صورت پراكنده به گوش مي‌رسد اما دستور پيگيري آن داده شده است.

نوابي افزود: آن دسته از لوازم خانگي افزايش قيمت‌شان به‌دليل افزايش‌ نرخ دلاري كه پيش از اين وجود داشت در سامانه ۱۲۴ ثبت و تأييد شد اما در نوسانات اخير ارز تا به حال هيچ‌كسي موفق به دريافت مجوز افزايش قيمت از سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان نشده است.

  • دفاع از افزايش 6درصدي قيمت

مديركل صنايع فلزي سازمان حمايت به دفاع از گراني 6درصدي قيمت لوازم خانگي در بازار پرداخت و به تسنيم گفت: كارخانه‌هاي توليدي لوازم خانگي از سال 93تاكنون افزايشي در قيمت محصولات خود نداده‌اند. شهرام مير آخورلو افزود: با افزايش هزينه‌هاي توليد، رشد 5تا 6درصدي قيمت لوازم خانگي صورت گرفته چرا كه دو سالي است به‌خاطر ركود افزايش قيمتي در محصولات لوازم خانگي اتفاق نيفتاده بود. اكنون افزايش هزينه‌ها باعث اين امر شده است.

  • عادت گراني به بهانه دلار

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي نيز افزايش قيمت اين اقلام در بازار به بهانه افزايش نرخ دلار را غيرقابل‌قبول دانسته و اعلام كرد كه گران شدن كالاها پس از بالا رفتن نرخ ارز براي اقتصاد ما تبديل به يك عادت شده و تأثير آن هم در بازار منفي است، شايد گردش كاذبي در بازار ايجاد كند اما ركود را تشديد و باعث مي‌شود مردم به جاي خريد كالاي جديد ترجيح دهند وسايل قديمي‌شان را تعمير كنند.

محمد طحانپور افزود:‌ وقتي كالايي در انبار است و قبل از گران‌شدن دلار وارد شده است نبايد قيمت آن افزايش پيدا كند. اين وظيفه سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان است كه بازار و قيمت‌ها را نظارت و رصد كند و پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد. به گفته وي افزايش قيمت زماني اتفاق مي‌افتد كه كالايي گران وارد شود اما وقتي كالا در انبار وجود دارد گراني دلار نبايد باعث گران شدن كالاهاي موجود شود.

کد خبر 355619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha