چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه مستند سیما، پس از تولید مستندهایی چون «آقا جلال و مستر رابرت» و «زاده مهر»، پرتره دوبلورهایی از جمله جلال مقامی و ایرج رضایی، این بار مستند پرتره ناصر ممدوح با نام «مرد لبخند» ساخته ابوالفضل توکلی را در روز میلاد پیامبر (ص) برای پخش در نظر گرفته است.

سریال

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، ابوالفضل توکلی - کارگردان مستند «مرد لبخند» - درباره پرتره ناصر ممدوح توضیح داد: وقتی ساخت مستند استاد ایرج رضایی با نام «زاده مهر» را به پایان رساندم، از خود استاد مشاوره خواستم تا بگویند به نظرشان بهتر است فیلم بعدی درباره چه کسی باشد. ایشان هم ناصر ممدوح و غلامعلی افشاریه را پیشنهاد داد و تاکید کرد این دو به جز اینکه جزو بزرگان عرصه دوبله هستند، از بزرگان اخلاق در این هنر نیز به حساب می‌آیند.

وی افزود: در ادامه جلسه‌ای با ناصر ممدوح داشتم و قراری گذاشتم تا فیلم‌های قبلی را که درباره هم صنفی‌هایش تولید شده بود از جمله «آقا جلال و مستر رابرت» و «زاده مهر» را به ایشان دادم. استاد ابتدا شکسته نفسی می‌کرد و از من می‌خواست از هنرمندان دیگری فیلم بسازم و دوباره سراغ او بروم. اما در نهایت خدا را شکر پذیرفتند کار را شروع کنیم.

توکلی یادآور شد: از آنجا که همسر آقای ممدوح کسالتی دارد و در خانه استراحت می‌کند، می‌دانستیم او خیلی نمی‌تواند وقتش را در اختیار ما بگذارد. بنابراین نهایت استفاده را از زمانی که در کنار او بودیم داشتیم و سعی کردیم بیشترین مطالب را بیان کنیم تا حق مطلب ادا شود. همچنین در این مستند اشاره‌ای به افرادی که در قید حیات نیستند داشتیم و از آن جمله یادی از عطاالله کاملی کردیم و از محمدعلی زرندی که دوبلور نورمن ویزدوم در ایران بود، سخن به میان آوردیم.

این مستندساز ادامه داد: ممدوح زمانی که در جوانی برای ارائه طرح یک فیلمنامه به استودیوی مهدی میثاقیه تهیه‌کننده قدیمی سینما می‌رود، میثاقیه به او می‌گوید صدای خوبی دارد و از عطالله کاملی از بزرگان دوبله می‌خواهد از ممدوح تست بگیرد. اما وقتی کاملی صدای او را می‌شنود می‌گوید او احتیاج به تست ندارد و برای دوبله خوب است. آن استودیو بعدها به ساختمان شماره دو فارابی تبدیل شد که البته اکنون تعطیل است و ما برای تداعی خاطرات ممدوح به آنجا رفتیم و تصویربرداری داشتیم.

وی تصریح کرد: همچنین ممدوح نمایشی را در تالار اسوه فعلی و کسرا سابق که واقع در پیچ شمیران است همراه با پرویز بهرام اجرا کرده بود که به این لوکیشن هم سر زدیم. همچنین برای تصویربرداری به سینمای سروش با نام قبلی سینمای مولن‌روژ رفتیم که برادران اخوان در آنجا فیلم‌های خریداری شده را دوبله می‌کردند.

توکلی با اشاره به تلاش برای یافتن تصاویر آرشیوی در این مستند، اظهار کرد: کوشیدیم در فیلم هم اشاره‌ای به گویندگی در فیلم مستند و هم دوبله در سینمای داستانی داشته باشیم. گرچه متاسفانه نسخه‌ای از سریال‌های اولیه ممدوح که در تلویزیون خصوصی آن موقع دوبله شده بود، وجود ندارد.

کارگردان «آقای لبخند» همچنین از مرور حضور ممدوح به عنوان بازیگر در فیلم‌های سینمایی و پس از انقلاب در چندین سریال نام برد و گفت: او ضمن همکاری با کارگردان‌هایی  چون داریوش فرهنگ و سیروس مقدم، اجرای برخی برنامه‌ها از جمله مسابقه «حدس بزنید»، «101» و «هنر دوبله» در سری اول و سوم را برعهده داشته که تصاویری از آنها را در کار تماشا می‌کنیم.

وی ادامه داد: بخش‌هایی از مستند در خانه ممدوح تصویربرداری شده و با دو پسر ایشان از جمله آبتین ممدوح که دوبلور و دکتر دامپزشک است و پسر بزرگتر او که مهندس ساختمان است گفتگو کرده‌ایم و شاهد حضور همسر او نیز در این بخش هستیم.

توکلی در پایان درباره‌ی دلیل انتخاب این عنوان برای مستند تازه‌اش توضیح داد: ممدوح در فیلم همیشه لبخند به لب دارد. هرچند که آدم احساساتی است و چند بار در فیلم گریه می‌کند اما لبخند هم هیچ وقت از لب‌هایش جدا نمی‌شود. او دل پاکی دارد و در بین دوبلورها هم معروف است که همیشه لبخند به لب دارد.

«مرد لبخند» تولید جدید شبکه مستند سیما، شنبه 27 آذر همزمان با سالروز وادت پیامبر اسلام (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) ساعت 20 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه 28 آذر ساعت 11 بازپخش می‌شود.

کد خبر 355578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha