سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

همشهری دو - مریم سعیدنژاد: متولد سال ۱۳۷۲ و ساکن قم است، کارشناسی تصویرسازی دارد و این روزها دنیای خمیرهای رنگی فیمو روز و شب او را پر کرده است.

ساخته‌های کوچک! مشتری‌های بزرگ

ساخت زيورآلات و هديه‌هاي خميري ريز و مينياتوري هم برايش لذتبخش است و هم توانسته درآمد خوبي از آن دست و پا كند. فرشته عسگري مي‌گويدبا اينكه ساخت خميري‌جات ريز و كوچك باعث ضعيف‌شدن چشم‌هايش شده ولي باز هم با علاقه فراوان به اين كار ادامه مي‌دهد و براي آينده نقشه‌هاي زيادي دارد. با سؤال‌هاي فراوان پاي ميز كار او نشستيم تا سر از چند و چون كار و درآمدش دربياوريم.

  • چطور شد كه براي بار اول فكر ساخت عروسك و وسايل تزئيني با خمير به سرتان زد؟

اول دبيرستان بودم كه با خمير چيني آشنا شدم و بدون آموزش شروع به‌كار با خمير كردم. آن زمان در شهر ما زياد كتاب آموزشي و اينترنت نبود. بعد از مدتي دنبال خريد كتاب رفتم و چند مدل كتاب در مورد ساخت كارهاي فانتزي خريدم و شروع كردم به شبيه‌سازي‌ از روي مدل‌هاي كتاب. يكي از همكارانم با خمير فيمو كار مي‌كرد كه وقتي براي بار اول در مورد كار با اين خمير از او پرسيدم برخورد خوبي نكرد. من هم خودم در اينترنت گشتم و نحوه كار را ياد گرفتم. البته الان با همكارانم دوست هستيم و گروهي را تشكيل داده و به هم كارهاي جديد ياد مي‌دهيم. به غير از ساخت خميري‌ها، سفارش تصوير‌سازي‌ هم مي‌گيرم كه به باز شدن ذهنم براي ساخت محصولات خميري هم كمك مي‌كند.

  • از كي به فروش كارهايي كه مي‌ساختيد فكر كرديد؟

حدود يك سال با آزمون و خطا براي خودم خميري‌جات ساختم. به‌خاطر علاقه‌ام سعي مي‌كردم تميز و خوب كار كنم و كم‌كم شروع به فروش كارهايم بين فاميل و آشناها كردم. اوايل كارها بزرگ بود و چيزهايي مثل مجسمه، مگنت و جامدادي با خمير مي‌ساختم. بعد از مدتي درگير درس خواندن شدم و كمتر فرصت كار داشتم تا اينكه دوباره بين دوره كارداني به كارشناسي سراغ خمير رفتم و فروش كارها در شبكه‌هاي اجتماعي را كليد زدم. اوايل از يكي از همكارانم كه كار خميري مي‌ساخت ايده مي‌گرفتم و تا حدودي مشتري هم داشتم. وقتي كارشناسي قبول شدم باز هم مجبور به كنار گذاشتن كار شدم اما هيچ وقت علاقه‌ام را از دست ندادم. اواخر دوره كارشناسي با خمير فيمو آشنا شدم كه در ايران هم خيلي سخت پيدا مي‌شد. از اينجا ديگر يك شروع خوب و قوي داشتم و ادامه دادم. الان هم حدود يك سال و 3-2 ‌ماه است كه به‌صورت حرفه‌اي با فيمو كار مي‌سازم و در فضاي مجازي مي‌فروشم. تا چند‌ماه پيش با يك گالري هم كار مي‌كردم كه بسته شد و بعد از آن از گالري‌هاي تهران هم سفارش داشتم كه هنوز نرسيد‌ه‌ام برايشان كار عمده بزنم. چند نوبت هم در نمايشگاه‌ها شركت كرده‌ام.

  • ايده ساخت محصولات مينياتوري از كجا آمد؟

من عاشق اشياي ريز و كوچك هستم. اتاقم پر از اشياي ريزي مثل عروسك و لوازم‌التحرير و ديگر وسايل ريز رنگي و فانتزي است. همين علاقه روي كارم هم تأثير گذاشت. حتي پيش آمده كه مشتري كار بزرگ خواسته ولي ديگر آنقدر به مينياتوري‌ها عادت كرد‌ه‌ام كه سفارش را قبول نكرده‌ام. بعضي از كارهاي ريز را با ميكروسكوپ انجام مي‌دهم. شماره چشم من در شروع كار، يك بود و حالا 5/3 شده ولي خب علاقه شديد به مينياتوري‌ها نمي‌گذارد دست از كار بكشم. حتي چون بسته خود خميرها هم كوچك است انگار به من تلقين مي‌كنند كه بايد ريز كار كني. خمير فيمو قابليت‌هاي زيادي دارد؛ براي مثال بعد از پخت سبك، قابل شست‌وشو و نشكن مي‌شود، مگر اينكه ضربه محكمي به آنها بخورد. براي همين دقتم را روي كار بالا برده‌ام و سعي كرده‌ام حرفه‌اي‌تر و مينياتوري‌تر كار كنم. حتي براي محصولات اسمي انتخاب كرده‌ام كه تكراري نباشد و بعدا بتوانم ثبت كنم. از صفحه‌هاي خارجي ايده مي‌گرفتم و با ايده‌هاي خودم تركيب مي‌كردم و مي‌ساختم. البته يكسري از كارها هم كاملا ايده ذهني خودم است و از تصويرسازي‌هايم كمك مي‌گيرم.

  • چطور مشتري جذب كرديد؟ بيشتر چه دسته‌اي از مردم مشتري كارهايتان هستند؟

از همان ابتداي شروع به‌كار، مشتري‌هاي خوبي داشته‌ام. آن زمان هنوز به اندازه حالا كساني كه كار خميري بسازند، نبودند. قبل عيد مشتري‌هايم كمتر بودند و بعد از عيد يكباره تعداد مشتري‌هايم خيلي بالاتر رفت. به غيراز خود خميري‌ها كه جديد و خوب بودند، يك دليل جذب مشتري هم عكاسي حرفه‌اي كارها بود كه خودم انجام مي‌دهم. حتي ساخت لوگو را هم خودم انجام داده‌ام. تجربه ثابت كرده مشتري به اسم و نوع عكاسي و حتي متن زير آنها توجه مي‌كند. حس خوبي است وقتي بعضي از مشتري‌ها دوست‌ات مي‌شوند. مدتي دستم شكسته بود و كار نمي‌كردم و دائم حال من را مي‌پرسيدند و منتظر شروع دوباره بودند. وقتي از كار روتين خسته مي‌شوم، ذوق و شوق مشتري‌ها انرژي زيادي براي كمك به ادامه كار به من مي‌دهد. در همه رده‌هاي سني مشتري دارم؛ از بچه ده‌ساله تا خانم پيري كه براي نوه‌هايش سفارش داده است. اما به‌طور ميانگين بيشتر مشتري‌هايم را خانم‌هاي جوان تشكيل مي‌دهند. بيشتر مشتري‌هايم از تهران و جنوب ايران هستند. روزهايي كه به تهران مي‌آيم با مشتري‌هاي تهراني قرار مي‌گذارم و سفارش‌ها را تحويل‌شان مي‌دهم كه مجبور نشوند هزينه پست بپردازند.

  • براساس سليقه مشتري هم كار مي‌سازيد؟

هميشه كارها سليقه خودم بوده ولي مشتري هم پسنديده مگر اينكه خواسته مثلا رنگ بعضي قسمت‌ها عوض شود. يكسري كارها هم بوده كه براي دل خودم ساخته‌ام و قصد فروش نداشته‌ام اما ديدم طرفدار دارد، دوباره توليد كرده‌ام. يكسري كارهاي تك مي‌سازم كه فقط يك‌بار توليد مي‌شوند و به‌خاطر همين تك بودن در عرض چند دقيقه بعد از گذاشتن عكس و مشخصات به فروش مي‌رسند و اولويت با كسي است كه زودتر سفارش ثبت كند. گردنبند، گوشواره، دستبند، آويز‌هاي مختلف مثل آويز ماشين، قاب‌هاي دكوري با گردو، قوطي كبريت‌هاي مگنتي، دسته‌بندي كارهايم را تشكيل مي‌دهند.

  • كارهايي كه داخل پوست گردو و جعبه كبريت ساخته مي‌شوند، خاص‌تر هستند و طرفداران بيشتري دارند. ايده اين مدل كار از كجا آمده؟

يك موردي كه در ساخت كارها رعايت كرده‌ام اين بوده كه فقط در يك زمينه كار نكنم؛ مثلا فقط گردنبند نسازم و به كارم تنوع بدهم. هميشه دوست دارم از چيزهايي كه در اطرافم مي‌بينم استفاده كنم و با خودم فكر مي‌كنم كه آيا مي‌شود چيزي كه ديده‌ام را عملي كرد يا خير؟ در اينترنت ديده بودم كه داخل پوست گردو كارهاي هنري انجام مي‌دهند و در ذهنم مانده بود. كمي پوست گردوي سالم در خانه داشتم و گفتم بگذار امتحان كنم. اصلا نمي‌دانستم وقتي داخل پوست گردو عروسك‌هاي مينياتوري خميري بگذارم و بعد در فر بپزم چه اتفاقي مي‌افتد. اما خدا را شكر نتيجه خوبي داد. با اينكه كار در پوست گردو سخت است و حتي دستم را زخمي مي‌كند اما ادامه دادم. بقيه كارها مثل قوطي كبريتي‌ها و شيشه‌هاي گنبدي را هم چند نمونه ساختم و وقتي ديدم مشتري استقبال مي‌كند ادامه دادم. خيلي از اين كارها براساس شغل درخواستي مشتري بوده. براي مثال يك سفارش قوطي كبريتي داشتم كه همسر مشتري آتش‌نشان بود و برايش ساختم.

  • ابزار كاري كه استفاده مي‌كنيد چه چيزهايي هستند؟

به‌خاطر اينكه اندازه كارها كوچك است براي شكل‌دهي جز سوزن، پنس، ميل قلاب‌بافي و خلال دندان از ابزار ديگري نمي‌توانم استفاده كنم. كارها را با همين فرهاي معمولي مي‌پزم ولي چون شنيده‌ام اين خميرگاز سمي توليد مي‌كند يك فر جدا براي كار گرفته‌ام.

  • مدت زماني كه براي ساخت هر محصول صرف مي‌كنيد چقدر است؟

از زماني كه سفارش مي‌گيرم يك تا 2 هفته طول مي‌كشد تا كار را بفرستم و در تمام اين مدت با مشتري در ارتباطم و در مورد جزئيات كاري كه قرار است بسازم مي‌پرسم. در طول روز حدود 4تا 6ساعت كار مي‌كنم كه اين براي روزهاي خلوت است. در شلوغي‌ها يا وقت‌هايي كه مشتري كار فوري مثلا براي هديه تولد خواسته روزي 10تا 12ساعت هم كار كرده‌ام. در طول يك‌ماه 10تا 20عدد كار مي‌سازم.

  • دخل و خرج كسب و كار من

زماني كه من كارم را شروع كردم حدود 300هزار تومان مواداوليه خريدم كه 120هزار تومانش خمير فيمو بود و حدود 150هزار تومانش هم لوازمي مثل سنگ، زنجير و وسايل زيورآلات و بقيه هم خرج‌هاي متفرقه. اندازه كارها تقريبا يكي است و اكثر محصولاتم قيمتي بين 10هزار تا 15هزارتومان دارند. كارهاي سفارشي تا 50 و 60هزارتومان هم مي‌رسند. يكسري هم كارهاي تك دارم كه سنگ هم دارند و قيمتشان تا 80 و 90هزارتومان هم مي‌رسد. در اين يك سالي كه به‌طور جدي كار كرده‌ام حدودا به‌طور ميانگين ماهي 800هزار تا يك‌ميليون تومان درآمد داشته‌ام. هر 3-2 ‌ماه يك‌بار به تهران مي‌آيم و حدود 100تا 200هزار تومان مواداوليه مي‌خرم. يعني از حدود يك‌ميليون درآمد ماهانه 100هزار تومانش خرج مواداوليه مي‌شود. اگر فرصت داشته باشيد تا بيشتر كار كنيد خب قطعا درآمد بيشتري دارد. الان من هم به اين فكر هستم كه بتوانم چند شاگرد بگيرم كه كارهاي اوليه مثل آماده كردن پوست گردو و... را انجام بدهند و من فقط روي ساخت خميري‌ها تمركز كنم. كارگاه ندارم و در خانه كار مي‌كنم. ميز كار خودم معمولا پر از وسايل كارم است و براي همين معمولا روي ميز ناهارخوري كار مي‌كنم كه خلوت و تميز باشد تا اگر تكه‌اي از خمير روي ميز افتاد بتوانم پيدايش كنم و خمير هم چرك نشود. هزينه پست به‌عهده مشتري است و پيش آمده كه به‌خاطر هزينه پست از سفارش منصرف شده‌اند. كارها را هميشه با پست پيشتاز مي‌فرستم كه هم زودتر برسد و هم ضربه نخورد. هزينه پست براي تهران حدود 7تا 8 و براي بندرعباس 14تا 15هزارتومان است. براي همين هزينه پست همراه جعبه را براي كل ايران 10هزارتومان به‌صورت ثابت گذاشته‌ام.

کد خبر 355397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha