یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: خریدن میوه فوت و فن‌های مخصوص به‌خودش را دارد و نتیجه بی‌توجهی به این فوت‌و‌فن‌ها چیزی نیست جز چند کیلو میوه که چندان کیفیتی ندارد و مجبور می‌شوید نصف آن را دور بریزید.

سبد میوه

با دانستن برخي نكات مي‌توانيد بهترين ميوه‌هاي پاييزي و زمستاني را انتخاب كنيد و در سبد خانوار خود قرار دهيد. توجه داشته باشيد كه اگر امكان جدا كردن ميوه توسط خودتان وجود داشته باشد، خريد مطمئن‌تر و باكيفيت‌تري خواهيد داشت.

  • نارنگي

بسياري از متخصصين طب‌سنتي، بر اين باورند كه نارنگي بايد كاملا رسيده باشد، با اين حساب بايد دور نارنگي‌هايي كه پوست آنها سبز است، خط بكشيد. نارنگي مرغوب، رنگ نارنجي با پوست شفاف دارد. نارنگي نبايد بيش از اندازه بزرگ باشد يا پوست ضخيم داشته باشد، اين نوع نارنگي‌ها آب‌دار نيستند و هسته‌هاي بسيار زيادي دارند. نارنگي تازه، بوي خوبي دارد و سطح آن زمخت نيست. نارنگي‌هاي ريز معمولا طعم شيرين‌تري دارند به اين نوع نارنگي «يافا» هم مي‌گويند. برخي ديگر از نارنگي‌ها با نام «رسمي» شناخته مي‌شوند كه ملس هستند. نارنگي ژاپني هم از انواع ديگر نارنگي‌هايي محسوب مي‌شود كه در بازار وجود دارد. اين نوع نارنگي را با نام نارنگي زود‌رس هم مي‌شناسند و زودتر از نارنگي‌هاي ديگر مي‌توان آن را در بازار پيدا كرد.

  • ليموشيرين

ليموشيرين ميوه‌اي پرخاصيت است ولي به‌عنوان ميوه رسمي در مهماني‌ها گذاشته نمي‌شود و بيشتر آن را ميوه‌اي براي بهبود سرماخوردگي مي‌دانند. انتخاب نوع مرغوب ليموشيرين كار چندان سختي نيست. ليمو‌شيرين خوب، پوست نازكي دارد و بوي خوبي را ايجاد مي‌كند. ليموشيرين هرچه زردتر باشد، بهتر است. يكي از مرغوب‌ترين نوع ليموشيرين‌ها در جهرم پرورش داده مي‌شود كه شيرين و آب‌دار است. براي تشخيص تازگي ليموشيرين بايد آن را در دست بگيريد و كمي فشار دهيد؛ اگر شل نباشد، مي‌توانيد از تازگي آن مطمئن شويد. ليموشيرين شل طعم تلخي دارد به همين دليل بايد به انسجام آن دقت كنيد، علاوه بر اين روي پوست ليموشيرين نبايد هيچ‌نوع ترك يا سوراخي وجود داشته باشد؛ چون در اين‌صورت ميوه انتخابي شما، طعم تلخي خواهد داشت.

  • انار

يكي از بهترين ميوه‌هايي كه در پاييز و زمستان به راحتي مي‌توان آن را تهيه كرد، انار است. انتخاب يك انار خوب، چندان كار سختي نيست فقط بايد به برخي از نكات به خوبي دقت كرد. پوست انار بايد نازك و شفاف باشد به‌طوري‌كه وقتي روي آن دست مي‌كشيد، دانه‌هاي آن را به‌راحتي زير دست احساس كنيد. يكي ديگر از مشخصه‌هاي انار خوب و آب‌دار، خشك نبودن پوست آن است. راه ديگري كه مي‌توان به مرغوب بودن انار پي برد، سالم بودن تاج و پرچم‌هاي انار است. چنانچه تاج يا پرچم انار، خشك يا كپك زده باشد، انار براي مصرف مناسب نيست. يكي از نكاتي كه در خريد انار نبايد تحت‌تأثير آن قرار بگيريد، انارهايي است كه فروشنده‌ها بريده‌اند و به‌عنوان نمونه روي انارهاي ديگر قرار داده‌اند تا شما را به خريد ترغيب كنند. اين انارهاي برش خورده را معمولا رنگ مي‌كنند و معرف خوبي براي اناري كه مي‌خواهيد بخريد، نيستند.

  • پرتقال

تنوع پرتقال در بازار بسيار زياد است و بين پرتقال‌هايي كه در شمال ايران مي‌رويد و پرتقال‌هايي كه در جنوب ايران پرورش داده مي‌شود، تفاوت‌هايي وجود دارد. اگر قصد آب‌گيري پرتقال را داريد، بهتر است سراغ پرتقال رسمي كه هسته‌هاي بسيار زياد و اندازه كوچكي دارد، برويد. پرتقال‌هاي بزرگ، گزينه بهتري براي مصرف غيرآب‌گيري هستند و در اصطلاح گوشتي به‌حساب مي‌آيند، پرتقال مرغوب پوست نازك، با رنگ زرد مايل به نارنجي دارد. زماني كه پرتقال را دست مي‌گيريد و آن را كمي فشار مي‌دهيد، نبايد انگشت‌تان در پرتقال فرو برود و اگر اين اتفاق بيفتد، نشان‌دهنده خراب بودن پرتقال است، در عين حال پوست پرتقال بايد لطيف باشد. يكي ديگر از ويژگي‌هاي پرتقال مرغوب، بوي آن محسوب مي‌شود به‌طوري‌كه پرتقال تازه عطر بسيار خوبي دارد. اندازه پرتقال بايد متوسط باشد و پرتقال‌هاي خيلي بزرگ، معمولا طعم چندان خوبي ندارند.

  • خرمالو

خرمالو يكي از ميوه‌هايي است كه طرفداران مخصوص به‌خودش را دارد و هر كسي سراغ آن نمي‌رود چون خيلي‌ها طعم «گس» آن را امتحان كرده‌اند. خرمالو اگر كاملا رسيده‌ باشد، طعم گس ندارد و مي‌توان از خوردن آن لذت برد. خرمالو يكي از ميوه‌هايي است كه بايد انتخاب آن، متناسب با زمان مصرفش باشد؛ يعني اگر قصد نداريد خرمالو را بلافاصله پس از خريد مصرف كنيد، بايد سراغ خرمالوهايي برويد كه سفت‌تر هستند و به‌اصطلاح كال‌تر محسوب مي‌شوند؛ چون خرمالوي رسيده خيلي زود خراب مي‌شود و زياد نمي‌توان آن را نگه‌داشت. خرمالو اگر تا حدودي نرم باشد، نشان‌دهنده رسيده بودن آن است. يك خرمالوي خوب، رنگ نارنجي پررنگ دارد و هنگامي كه به آن دست مي‌زنيد لطيف است. اگر مي‌خواهيد خرمالوهاي رسيده سالم به مقصد برسند، از فروشنده بخواهيد آنها را براي‌تان در جعبه بگذارد. شفاف بودن پوست خرمالو يكي ديگر از راه‌هاي تشخيص تازه بودن آن است. همچنين روي پوست ميوه نبايد حالت چروكيده داشته باشد. خرمالوهايي كه در نقاط سردسير پرورش داده مي‌شوند، به نسبت ساير خرمالوها، طعم بهتري دارند.

  • ترفند

چنانچه خرمالوهايي كه خريده‌ايد نارس هستند، مي‌توانيد با چند روش ساده به رسيدن آنها كمك كنيد. يكي از اين روش‌ها گذاشتن ميوه در معرض نور خورشيد است كه كمي زمان‌بر مي‌تواند باشد. روش ديگري كه براي رسيدن خرمالو وجود دارد استفاده از يك پاكت كاغذي است. براي اين منظور بايد خرمالوهاي نارس را درون پاكت گذاشت و در كنار آنها سيب قرمز و يك گوجه‌فرنگي قرار داد، سپس در پاكت را بست و چند سوراخ ريز روي آن ايجاد كرد. به اين شكل خرمالوها خواهند رسيد به شرط آنكه خرمالوها را داخل يخچال نگذاريد.

  • قيمت‌

با توجه به كيفيت و محل فروش، ميوه با قيمت‌هاي متفاوتي به فروش مي‌رسد (حدودي و مربوط به بازار ميوه و تره بار است): انار هر كيلو 3150تومان، پرتقال جنوب هر كيلو 2هزار و800تومان و پرتقال شمال هر كيلو 2هزار تومان،نارنگي هر كيلو 2هزار و 400تومان و خرمالوي شيرازي هر كيلو 3هزار و 300تومان

  • كج و كوله‌هاي پرخاصيت!

بسياري تصور مي‌كنند كه ميوه هر چه بزرگ‌تر باشد، بهتر است درحالي‌كه اين باور نادرست محسوب مي‌شود؛ چون زماني‌كه ميوه از حد معمول بزرگ‌تر باشد، نشان‌دهنده دستكاري ژنتيك يا استفاده از كودهاي شيميايي براي پرورش آن است. اندازه ميوه هر چه كوچك‌تر و طبيعي‌تر باشد از نظر كيفيت بهتر خواهد بود البته كمتر كسي حاضر مي‌شود ميوه‌هاي كوچك را بخرد. ميوه‌هايي كه روي آنها علائمي از كرم‌خوردگي وجود دارد يا ظاهر صاف و منظمي ندارند، مشتري‌پسند نيستند اما نبايد اين نكته را از ياد برد كه چنين ويژگي‌هايي مي‌تواند نشان‌دهنده استفاده كمتر از سموم و كودهاي شيميايي باشد. ميوه‌هاي ارگانيك، ميوه‌هايي هستند كه در پرورش آنها از هيچ‌ نوع كود شيميايي يا سم آفت‌كش استفاده نمي‌شود. اين نوع ميوه‌ها با قيمت بالاتري به نسبت ميوه‌هاي معمولي به فروش مي‌رسند كه دليل آن، سخت بودن پرورش اين نوع ميوه‌هاست. با اينكه ميوه‌هاي ارگانيك براي بدن مفيد هستند ولي هنوز فرهنگ استفاده از آنها در بين مردم جا نيفتاده است و كمتر كسي به ارگانيك بودن اين نوع ميوه‌ها اعتماد مي‌كند. برخي از مراكز، محصولات ارگانيك مي‌فروشند و چنانچه ميوه از اين مراكز تهيه شود، مي‌توان از ارگانيك بودن آن تا حدود زيادي اطمينان داشت. چنانچه از ارگانيك بودن يك ميوه اطمينان وجود داشته باشد، به راحتي مي‌توان آن را با پوست مصرف كرد ولي در رابطه با ميوه‌هاي غير ارگانيك قضيه كمي فرق مي‌كند. ميوه‌هاي غير ارگانيك را بايد بدون پوست استفاده كرد چون از نظر بسياري از متخصصين كشاورزي، پوست محل تجمع سموم است و در رابطه با خيار اين مسئله بيشتر مصداق دارد. يكي ديگر از مواردي كه براي مصرف انواع ميوه بايد به آن توجه كرد، شست و شوي آن است. شست و شو با آب سرد يا ولرم، نمي‌تواند بسياري از سموم را از روي ميوه پاك كند چون بيشتر سموم، حالت چرب دارند به همين دليل ميوه را بايد با آب نسبتا گرم شست.

کد خبر 355133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha