آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور همیشه به کودتا، انقلاب‌های رنگی و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در کشورهای مختلف مشهور بوده‌اند اما برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور حالا سیا اعلام کرده که هکرهای روسیه در روند انتخابات این کشور تأثیر گذاشته‌اند تا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود.

آمریکا

چند ساعت پس از آنكه باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا دستور بررسي كامل و دقيق نقش روسيه در حملات سايبري براي تغيير نتيجه انتخابات اين كشور را داد روزنامه‌هاي واشنگتن‌پست و نيويورك‌تايمز به نقل از مقام‌هاي ارشد اطلاعاتي گزارش دادند كه روسيه در هك ايميل‌هاي حزب دمكرات و مشاور ارشد هيلاري كلينتون نقش داشته است. به گزارش نيويورك‌تايمز نهادهاي اطلاعاتي آمريكا پس از تحقيقات مفصل به اين نتيجه رسيده‌اند كه با اطمينان بالا دولت روسيه در اين ماجرا نقش ايفا كرده است.

براساس اعلام مقام‌هاي سيا هكرهاي مرتبط با دولت روسيه با اين حمله سايبري هزاران ايميل هك شده حزب دمكرات را در اختيار سايت ويكي‌ليكس قرار داده‌اند. افشاي اين ايميل‌ها ضربه‌اي سخت براي اعتبار مقام‌هاي حزب دمكرات‌ و هيلاري كلينتون، نامزد اين حزب در انتخابات رياست‌جمهوري بود كه در نهايت پيروزي ميلياردري به نام ترامپ را به‌دنبال داشت.

بعضي از اين ايميل‌ها نشان مي‌داد كه مقام‌هاي حزب دمكرات چطور تلاش مي‌كردند تا برني سندرز، رقيب هيلاري كلينتون در انتخابات درون‌حزبي را تضعيف كنند.مقام‌هاي ارشد دولت آمريكا كه نامشان فاش نشده در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفته‌اند كه سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا افراد مرتبط با دولت روسيه را كه هزاران ايميل هك شده را در اختيار ويكي‌ليكس قرار داده بودند، شناسايي كرده‌اند. براساس گزارش نيويورك‌تايمز، كامپيوترهاي حزب جمهوريخواه هم در اين حملات سايبري هك شده بود اما هكرها اسناد به سرقت رفته از حزب جمهوريخواه را منتشر و افشا نكردند.

  • انتخابات تمام شده

ستاد دونالد ترامپ، نامزد پيروز انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا اما اين اتهام‌ها را رد كرده و گفته است: «اينها همان افرادي هستند كه گفتند صدام حسين سلاح‌هاي كشتار جمعي در اختيار دارد.»تيم انتقالي ترامپ تأكيد كرده كه انتخابات خيلي وقت پيش تمام‌ شده و حالا ديگر بايد تنها به فكر آينده بود. پيش از برگزاري انتخابات در ‌ماه اكتبر هم، دولت آمريكا، روسيه را متهم كرد كه در جريان انتخابات آن كشور دخالت مي‌كند اما روسيه اين اتهام را رد كرد.

تعريف و تمجيدهاي ترامپ از ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در زمان تبليغات انتخاباتي به اين گمانه‌زني‌‌ها بيشتر دامن زد. جمعه‌شب باراك اوباما، دستور بازبيني تمام حملات سايبري را كه در جريان دوره انتخابات 2016صورت گرفته صادر كرد. ليزا موناكو، مشاور ضد‌تروريسم و امنيت داخلي باراك اوباما اعلام كرده كه او مي‌خواهد تا قبل از 20ژانويه و خروج از كاخ سفيد اين گزارش آماده شده باشد. او گفته است حملات سايبري، پديده جديدي نيستند اما شدت آنها در سال‌جاري به سطح جديدي رسيده است. به گفته سخنگوي كاخ سفيد تحقيقات در اين زمينه به حملات سايبري انتخابات اخير محدود نخواهد شد.

اعلام يافته‌هاي نهادهاي اطلاعاتي آمريكا باعث نگراني و شك و شبهه مردم آمريكا درباره امنيت و صحت انتخابات اين كشور شده است. براساس گزارش واشنگتن‌پست اين امكان وجود دارد كه هكرهاي روسي تنها قصد اخلال در روند انتخابات را داشته‌اند اما ارزيابي جامعه اطلاعاتي اين است كه هدف روسيه سنگين كردن كفه ترازو به نفع يكي از نامزدها و كمك به پيروزي ترامپ بوده است. گفته مي‌شود اين حملات سايبري در بهار صورت گرفته اما هنوز حجم كامل فايل‌ها و اسناد به سرقت رفته از 2حزب دمكرات و جمهوريخواه مشخص نيست.

نهادهاي اطلاعاتي آمريكا اعتقاد دارند كه سرورهاي حزب دمكرات توسط 2واحد سايبري مختلف روسيه مشهور به Cozy Bear و A.P.T. 29 هدف حمله قرار گرفته است. گفته مي‌شود هكرها توانسته‌اند ماه‌ها به شبكه‌هاي كامپيوتري اين حزب و برخي مؤسسات و سازمان‌هاي دولتي ديگر دسترسي داشته باشند اما آنها را منتشر نكردند.

ايميل‌هاي هك شده حزب دمكرات و مشاور هيلاري كلينتون را سايت ويكي‌ليكس منتشر كرد اما جوليان آسانژ، بنيانگذار اين سايت چندي پيش اعلام كرده بود كه دولت روسيه منبع اين اسناد نيست. 7سناتور دمكرات از دولت اوباما خواسته‌اند كه اسناد مرتبط با اين عمليات سايبري از حالت محرمانه خارج شده و منتشر شود.

کد خبر 355090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha