همشهری آنلاین: یافته‌های یک مطالعه جامع تایید می‌کند که جمعیت خرس‌های قطبی در نتیجه آب شدن یخ دریا تا اواسط قرن حاضر یک سوم کاهش می‌یابد.

جمعیت خرس‌های قطبی یک سوم کاهش می‌یابد

به گزارش ایرنا، این یافته اولین ارزیابی سیستماتیک تاثیر کاهش یخ‌های دریای قطب شمال بر جمعیت بزرگ‌ترین خرس‌های جهان است.

این مطالعه نشان داد که بر اساس یک احتمال 70 درصدی، جمعیت خرس‌های قطبی جهان - که برآورد می‌شد 26 هزار قلاده باشد- در 35 سال آینده که سه نسل این جاندار را شامل می‌شود، بیش از 30 درصد کاهش یابد.

سایر ارزیابی‌ها به ویژه بررسی اخیر اتحادیه بین‌الملل حفاظت از طبیعت (IUCN) که گونه‌های در معرض انقراض را در فهرست قرمز خود بررسی می‌کند، نیز به نتایج مشابهی رسیده‌اند.

این اتحادیه خرس‌های قطبی را در طبقه آسیب‌پذیر و یا در معرض خطر زیاد انقراض در حیات وحش قرار داده است.

اما مطالعه جدید که در نشریه Royal Society's Biology Letters منتشر شد، جامع‌ترین مطالعه تا این تاریخ به شمار می‌رود به طوری که 35 سال داده ماهواره‌ای در زمینه یخ دریای قطب شمال را با تغییرات شناخته شده در 19 گروه‌بندی متمایز خرس‌های قطبی که در چهار منطقه زیست محیطی در قطب شمال پراکنده شده‌اند، ترکیب می‌کند.

این مطالعه متذکر می‌شود که خرس‌های قطبی برای بسیاری از جنبه‌های زندگی خود به یخ دریا وابسته هستند و از همه مهم‌تر این که آنها از یخ دریا به عنوان سکویی شناور برای شکار شیرهای دریایی استفاده می‌کنند.

هفته جاری دیتاسنتر ملی یخ و برف آمریکا گزارش داد که گستره یخ دریا در ماه‌های اکتبر و نوامبر، کم‌ترین میزانی بود که تاکنون برای این دو ماه ثبت شده است.

کد خبر 355014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha