چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

انسیه شاه‌حسینی: میان آثاری که در حوزه ادبیات دفاع مقدس منتشر شده‌اند، «ضربت متقابل» به پژوهش حسین بهزاد و نگارش گل علی‌بابایی کتابی است شاخص و مثال‌زدنی.

انسیه شاه‌حسینی:

ضربت متقابل به شرح عمليات‌هاي لشكر27 محمد رسول‌الله مي‌پردازد. لشكر 27 محمد رسول‌الله نقش بسيار مهمي در عمليات‌هاي دوران دفاع مقدس ايفا مي‌كرد. كتاب ضربت متقابل به روايت زندگي فرماند‌هان و رزمندگان، خطرات و لحظات شب‌هاي عمليات مي‌پردازد؛ روايتي جزئي‌نگر و مستند كه همين پرداختن به جزئيات موجب شده اين كتاب قطور، پركشش و خواندني باشد.

بهزاد و گل‌علي‌بابايي معمولا در آثارشان به تقسيم كار مي‌پردازند. به اين صورت كه پژوهش‌هايي توسط بهزاد انجام مي‌شود و بر آن مستندات، بابايي نگارش نهايي را بر عهده مي‌گيرد و نتيجه اين همكاري‌هاي مشترك چند اثر به ياد‌ماندني از حوزه ادبيات دفاع مقدس است كه ميانشان كتاب ضربت متقابل جايگاه ويژه‌اي دارد؛

كتابي كه براي تدوينش زحمات بسياري كشيده شده است تا آنجا كه حتي مكالمات رزمندگان توسط بي‌سيم هم پياده و تنظيم شده و به عنوان سندي دست اول از 8 سال دفاع مقدس در اختيار مخاطبان قرار گرفته است. متأسفانه ما معمولا دفاع مقدس را در لانگ‌شات مي‌بينيم در حالي كه آثاري چون ضربت متقابل مخاطب را با ريزه‌كاري‌ها و جزئيات حماسه‌هاي آن دوران آشنا مي‌كند.

اينكه يك گردان چگونه در شب راه خود را گم مي‌كند. اينكه ميدان ميني كه قرار بوده 3ساعته باز شود چطور رزمندگان را با مشكل مواجه مي‌سازد و آنها را با انبوهي از مين‌هاي پيچيده مواجه مي‌سازد. كار خنثي‌سازي طولاني مي‌شود، آفتاب مي‌زند و امكان لورفتن عمليات پيش مي‌آيد. بسياري از وقايع و اتفاق‌هايي كه در ضربت متقابل روايت شده‌اند با وجود مستند بودن، دراماتيك هم هستند. سندي زنده از حماسه‌آفريني‌هاي بهترين فرزندان اين سرزمين كه اجازه ندادند يك وجب از خاك ميهن‌مان در تصرف دشمن بماند.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 354888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha