مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به ردیابی غبارهای کیهانی بر فراز بام خانه‌های پاریس و برلین شده‌اند، و این اولین باری ایت که چنین ذرات کیهانی در فضای شهری ردیابی می‌شوند.

پاریس

براساس گزارش ديسكاوري، غبار كيهاني نام مقادير محدودي از ماده در فضا است، از جمله مواد باقي مانده از فرايند شكل‌گيري سامانه خورشيدي درحدود 4.6 ميليارد سال پيش،‌و مطالعات جديد نشان مي‌دهند اين ريزشهاب‌ها ميليارد‌ها سال پس از شكل‌گيري سامانه خورشيدي همچنان بر زمين مي‌بارند.

به گفته محققان دانشگاه امپريال كالج لندن بارش غبارهاي كيهاني بر زمين از دهه 1940 امري شناخته شده‌است اما تا به امروز تصور مي شد امكان يافتن آنها در ميان ميليون‌ها ذره زميني امكان پذير نيست.

تلاش‌هاي پيشين براي شناسايي اين ذرات كيهاني در غبارهاي شهرها تنها به كشف ذرات و غبارهاي شهري و صنعتي منجر شده‌بود. اما پس از غربال كردن 300 كيلوگرم از رسوبات جمع‌آوري شده از روي بام سه شهر اروپايي،‌ دانشمندان موفق به شناسايي 500 ذره كيهاني شدند.

اين ذرات حاوي مواد معدني مغناطيسي هستند از اين رو محققان توانستند آنها را با كمك آهن‌ربا از ميان ديگر رسوبات جدا كرده و بر اساس تركيباتشان آنها را شناسايي كنند.

ذرات كشف شده كه ذرات كيهاني كروي سيليكاتي نام دارند، در حين ورود به زمين به دليل دماي بالاي اتمسفر ذوب شده و به شكل غير كروي در مي‌آيند. اين ذرات معمولا به شدت ريز هستند اما نمونه به دست آمده نسبت به ذرات معمول ابعادي بزرگتر دارند.

اين ريز‌ذرات همچنين حاوي ساختارهاي بلوري ظريفي هستند كه با نمونه‌هاي متعلق به قرون وسطي برابري مي‌كند. در مقابل نمونه‌هاي قديمي‌تر به دست آمده از مناطق قطبي كه به ميليون‌ها سال پيش تعلق دارند، از ساختار بلوري متفاوتي برخوردارند و محققان احتمال مي‌دهند اين تفاوت ساختار به تغيير در چرخش مداري سياره‌ها در طول زمان مربوط باشد.

کد خبر 354800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha