سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

۲ سال پس از آنکه فیلم زیرزمینی یک فیلمساز ایرانی جایزه خرس طلایی جشنواره برلین را برد، نماینده این رویداد مهم سینمایی با چمدانی از فیلم‌های غیرمجاز در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران بازداشت شد تا توپ پرونده تولید فیلم‌های غیرقانونی به زمین سازمان سینمایی وزارت ارشاد بیفتد.

سینما جهان

به گزارش همشهري، آنكه ليوكه كه دادستان تهران خبر بازداشت او را روز دوشنبه رسانه‌اي كرد، نماينده رسمي و شناخته‌شده جشنواره فيلم برلين است؛ چهره‌اي كه از حدود يك دهه پيش اواخر پاييز و اوايل زمستان هر سال به ايران مي‌آيد بلكه فيلمي را بپسندد و با خود به برلين ببرد. نتيجه سفر غيررسمي خانم ليوكه معمولا رسانه‌اي نمي‌شود و فقط هنگام اعلام نام فيلم‌هاي حاضر در بخش‌هاي مختلف جشنواره برلين است كه معلوم مي‌شود حاصل حضور او در تهران چه بوده است.

زمستان 93كه خبر اعطاي جايزه خرس طلايي بهترين فيلم به «تاكسي» جعفر پناهي به سرخط رسانه‌هاي مهم جهان راه يافت، شاخك‌ها در ايران شروع به جنبيدن كرد. ماجرا از آن رو جالب توجه بود كه پناهي طبق حكم دادگاه اجازه فعاليت فيلمسازي و حتي خروج از ايران را ندارد اما فيلمي كه كمتر كسي مي‌داند چگونه در تهران ساخته شده، ناگهان از يكي از مهم‌ترين رويدادهاي سينمايي اروپا و جهان سر برآورد و يكي از سياسي‌ترين خرس‌هاي طلايي تاريخ برلين را برد.

حضور نزديكان فيلمساز ايراني در مراسم اختتاميه شصت‌وپنجمين دوره جشنواره برلين و اهداي جايزه به دختركي خردسال نشان از برنامه‌ريزي‌شده بودن تمام ماجرا داشت. ضمن اينكه دارن آرونوفسكي، فيلمساز آمريكايي و رئيس هيأت داوران بخش مسابقه بين‌الملل هم حسابي براي پناهي و فيلم او سنگ تمام گذاشت و به تعريف و تمجيد از سينماگري پرداخت كه خودش هم در تاكسي به نقش راننده ظاهر شده و ايفاي نقش كرده بود.

در اين سوي اقيانوس و داخل مرزهاي ايران، واكنش رئيس سازمان سينمايي به اهداي جايزه‌اي سياسي به تاكسي عجيب و جالب بود. حجت‌الله ايوبي همان زمان نامه‌اي به ديتر كاسليك، رئيس برلين نوشت و از آمدن صداي پاي سياست در اين جشنواره اظهار تأسف كرد. در بخشي از نامه آمده بود: متأسفم از اينكه شما به بهانه فيلمِ فيلمسازي كه به موجب قانون كشورش فعلا نمي‌تواند فيلم بسازد (گرچه دارد مي‌سازد) مي‌خواهيد همه را سوار تاكسي سوء‌تفاهم‌هاي تازه عليه مردم ايران كنيد. سازنده فيلم تاكسي در ايران سوار بر قطار پرشتاب زندگي است و از همه مواهب زندگي آزادانه برخوردار... .

اين نامه پر گلايه البته در فضاي پرتب و تاب پس از اهداي خرس طلايي برلين چندان بازتاب نيافت اما ثابت كرد بازار توليد فيلم زيرزميني در ايران اگر نگوييم داغ، حداقل گرم و پررونق است. ايوبي كه اين روزها بيشتر درگير كنار آمدن با شرايط تازه پس از حضور وزير جديد و البته برنامه‌ريزي براي برگزاري جشنواره فيلم فجر است، درباره توقيف چمدان حامل ده‌ها فيلم «غيرمجاز و زيرزميني» (به گفته دادستان تهران) موضعي نرم گرفت و گفت: ما هم در انتظار فهرست فيلم‌هاي توقيف‌شده در چمدان خانم ليوكه هستيم تا تعداد مجاز و غيرمجاز بودن آن مشخص شود.

رئيس سازمان سينمايي در حالي در پايان سخنان كوتاه خود از «برخورد قانوني با نمايش فيلم‌هاي بدون مجوز وزارت ارشاد در خارج از مرزهاي ايران» خبر داده كه تا امروز خبر و گزارشي از برخورد با نمايش غيرقانوني فيلم‌هاي بدون مجوز در كشورهاي ديگر منتشر و رسانه‌اي نشده است.

  • سينماي ايران، محبوب برلين

سينماي ايران در يك دهه اخير همواره حضوري موفق و پررنگ در بخش‌هاي مختلف جشنواره برلين داشته كه حاصل آن بردن جوايز مختلف است؛ از خرس نقره‌اي بهترين بازيگر به رضا ناجي براي «آواز گنجشك‌ها» تا خرس طلايي بهترين فيلم به اصغر فرهادي براي «جدايي نادر از سيمين» و خرس نقره‌اي بهترين كارگردان به همين فيلمساز براي «درباره الي». رضا درميشيان و رفيع پيتز هم فيلمسازان ايراني محبوب برلين هستند كه معمولا فيلم‌هاي خود را نخستين بار در دنيا در اين جشنواره نمايش مي‌دهند.

کد خبر 354723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha