شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۲
۰ نفر

نمایش فیلم ۴۸۵ دقیقه‌ای، انتقاد منتقد هالیوود ریپورتر از «لانتوری» رضا درمیشیان و برخورد سرد منتقدان با تازه‌ترین تجربه کارگردانی رفیع پیتز از مهم‌ترین اتفاق‌های شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین است.

سینما جهان

به گزارش همشهري، لانتوري كه در بخش پانوراما برلينامه به نمايش درآمد، نتوانست به انتظار سينمادوستان پاسخ بدهد و نمايش عريان خشونت در آن مورد انتقاد دبورا يانگ قرار گرفت. منتقد هاليوود ريپورتر با اشاره به شجاعت و جسارت فيلمساز جوان ايراني نوشت: او در نمايش خشونت از خطوط قرمز فراتر رفته و ميزان تحمل تماشاگران را درنظر نگرفته است. جشن وحشت در لانتوري به قدري واقعي است كه نمي‌توان به آن صفت كارتوني داد و بعيد به‌نظر مي‌رسد فيلم غيراز جشنواره‌ها فرصتي براي نمايش داشته باشد.

به عقيده منتقد هاليوود ريپورتر، مشكل ديگر فيلم درميشيان اين است كه فيلمنامه عمدتا درخشان آن تحت‌تأثير تلاش فيلمساز براي نشان دادن موارد مختلف قرار گرفته و در نتيجه تمركز مورد نياز را از دست داده است. حقوق زنان، طبقات برخوردار و محروم، جرم و مجازات، عشق و خيانت و رويارويي قانون و مذهب موضوع‌هايي است كه حضور آنها در فيلم رسيدن به يك موضوع محوري را در ميان گزينه‌هاي فراوان دشوار مي‌كند.

فيلم سينمايي Soy Nero كه سومين حضور پيتز فيلمساز ايراني‌تبار در برليناله است، ظاهرا نتوانسته توجه منتقدان را به‌خود جلب كند. نشريه اسكرين كه با حضور 8منتقد از آمريكا، سوئد، بريتانيا، آلمان و روسيه به فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه برلين نمره مي‌دهد، با امتياز 1.9از نخستين تجربه انگليسي‌زبان پيتز استقبال كرده است. از ميان 18فيلم حاضر در بخش مسابقه رسمي 16فيلم به نمايش عمومي درآمده‌اند و Soy Nero يكي از 4فيلمي است كه امتياز زير 2 از 4 گرفته‌است.

نمايش فيلم 8ساعتي «لالايي براي راز غم‌انگيز» به كارگرداني لاو دياز از فيليپين يكي از شگفت‌انگيزترين تجربه‌هاي برلين 2016بود؛ فيلمي كه ساعت 9:30در كاخ اصلي برليناله روي پرده رفت و ساعت 19به پايان رسيد. البته تماشاگران در ميانه‌هاي راه يك ساعت فرصت داشتند براي خوردن ناهار از سالن بيرون بروند! گرچه برلين پيش از اين هم در زمان نمايش فيلم 7ساعتي بلا تار تجربه‌اي مشابه را از سر گذرانده بود.

دياز كه با فيلم 485دقيقه‌اي لالايي براي راز غم‌انگيز براي كسب خرس طلايي بهترين فيلم تلاش مي‌كند، از آهسته بودن جريان داستان دفاع كرد و گفت: اين سينماست؛ هنري شبيه شعر، موسيقي و نقاشي كه هنرمند در خلق آن محدوديت ندارد. سريع و آهسته بودن نبايد معيار قضاوت درباره فيلم‌ها باشد. ما 2دهه براي ساختن لالايي براي راز غم‌انگيز تلاش كرده‌ايم و از برلين ممنونيم كه فرصت نمايش آن را فراهم كرد. داستان فيلم در اواخر قرن نوزدهم مي‌گذرد و درباره انقلاب فيليپيني‌ها عليه استعمار اسپانياست.

شصت و ششمين جشنواره فيلم فجر فردا با معرفي برندگان خرس طلايي و خرس‌هاي نقره‌اي به پايان مي‌رسد و «اژدها وارد مي‌شود!» ماني حقيقي يكي از آخرين فيلم‌هايي است كه در بخش مسابقه رسمي روي پرده مي‌رود.

کد خبر 325614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha