دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

جان کری وزیرخارجه آمریکا در سخنانی در اندیشکده بروکینگز که از مهم‌ترین نهادهای سیاست‌خارجی آمریکاست، درباره موضوعات اصلی سیاست خارجی ازجمله وضعیت کنونی اسرائیل و جنگ سوریه صحبت کرد.

جان گری

او كه يكشنبه‌شب و ساعتي بعد از سخنراني ويدئوكنفرانسي بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در همين مجمع سخن مي‌گفت، به ساعت‌ها مذاكره و تلاش خود براي صلح ميان اسرائيل و فلسطين اشاره كرد و گفت: آمريكا بهترين دوستي است كه اسرائيل دارد اما واقعيت‌هايي وجود دارد كه نمي‌توان آنها را ناديده گرفت.

وزيرخارجه آمريكا در اين سخنان انتقادات تندي عليه اسرائيل مطرح كرد كه به گفته تحليلگران آمريكايي و اسرائيلي، كم‌سابقه بوده‌است. كري سياست‌ شهرك‌سازي اسرائيل در سرزمين‌هاي فلسطيني (كرانه باختري و بيت‌المقدس) را خلاف امنيت و تهديدكننده صلح با فلسطيني‌ها خواند و گفت: اسرائيل بايد ميان ادامه ساخت شهرك‌هاي يهودي‌نشين در كرانه باختري و راه‌حل 2دولت يكي را انتخاب كند.

به گفته كري، اسرائيل نمي‌تواند بدون صلح با فلسطيني‌ها به فكر صلح با كشورهاي عربي باشد. اين در حالي است كه قبل از كري، نتانياهو در همين مجمع گفته ‌بود، صلح با كشورهاي عرب را به صلح با فلسطيني‌ها مقدم مي‌داند.كري گفت كه در موضوع اسرائيل و فلسطين راه اشتباهي طي شده و اينكه اسرائيل به راه‌حل 2دولت علاقه‌اي ندارد و همين موضوع آمريكا را به دردسر انداخته‌است. او با اشاره به كمك 23ميليارد دلاري آمريكا به اسرائيل در سال‌هاي گذشته و توافق كمك 38ميليارد دلاري در 10سال آينده، خودش را دوست اسرائيل خواند و گفت كه از اين دوستي پشيمان نيست اما نگران امنيت اسرائيل است.

كري درباره سوريه هم سخن گفت و از سياست انتخاب شده توسط اوباما در سال 2013درباره سوريه تلويحا انتقاد كرد. در آن سال اوباما باوجود فشار مشاوران و دستياران سياست خارجي و نظامي‌اش، از حمله نظامي به سوريه با ادعاي انجام حمله شيميايي توسط دولت دمشق، خودداري كرد.

کد خبر 354568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha