همشهری آنلاین: فراکسیون بدر پارلمان عراق در بیانیه ای خواستار «عنصر نامطلوب» شناخته شدن سفیر عربستان سعودی در بغداد و اخراج او از این کشور شد.

فراکسیون بدر پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر سعودی شد

به گزارش ایرنا به نقل از السومریه نیوز عراق، این جناح پارلمانی عراقی با اشاره به اینکه «ثامر السبهان» سفیر عربستان سعودی در عراق نماینده دولتی است که «معنای دموکراسی را نمی داند»، خواستار نامطلوب دانستن وی شد.

سفیر عربستان سعودی پیشتر در صفحه توییتر خود در اظهاراتی مداخله جویانه نوشت: حوادث فلوجه و دیگر مناطق نتیجه طبیعی اقدامات کسانی است که به دنبال منافع شخصی و تفرقه و درگیری و تلاش برای به حاشیه راندن دیگری هستند.

السبهان افزود: برای نجات این کشور (عراق) تنها راه حل، تغییر از داخل است.

وی همچنین در اظهاراتی واهی مدعی شده بود: وجود شخصیت های تروریستی ایرانی! در نزدیک فلوجه دلیل واضحی است که آنها می خواهند عراقی های عرب را با آتش مذهب گرایی بسوزانند و قصد تغییر جمعیتی دارند.

فراکسیون بدر در بیانیه خود نوشت که «از دولت عراق می خواهد سفیر سعودی را به علت دخالت در امور داخلی عراق و تلاش برای بر هم زدن انسجام ملی و تحریک فتنه، نامطلوب بداند.»

این جناح پارلمانی عراق در ادامه بیانیه آورده است: السبهان فراموش کرده نماینده دولتی است که معنای دموکراسی را نمی داند و تولید کننده افکار افراطی ایجاد کننده القاعده و داعش تروریستی است.

به دنبال اظهارات اخیر ثامر السبهان سفیر سعودی، موجی از اعتراض ها علیه وی در فضای رسانه ای این کشور شکل گرفته است.
کامل الزیدی از فراکسیون ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که ثامر السبهان پا را از مسئولیت های دیپلماتیک خود فراتر نهاده و عملا به مدافع و سخنگوی رسمی گروه تروریستی داعش در عراق تبدیل شده است.

قاسم الاعرجی رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق هفته گذشته نیز حضور السبهان در عراق را با هدف ایجاد فتنه انگیزی های فرقه ای توصیف و وی را به دفاع از تروریسم متهم کرده بود. الاعرجی گفته بود که السبهان در کسوت یک دیپلمات در عراق کار نمی کند.

حنان الفتلاوی نماینده پارلمان عراق نیز در بیانیه ای که روز جمعه «روز گذشته » در اختیار رسانه ها قرار داد، از دولت عراق خواسته است سکوت را کنار گذاشته و با ثامر السبهان سفیر سعودی در این کشور برای اجتناب از سخنان مداخله جویانه در امور داخلی عراق ، اتمام حجت کند.

خانم الفتلاوی این اظهارات را مغایر اصول کار دیپلماتیک در هر کشوری دانسته و از دولت عراق خواستار اخراج وی از کشور شده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی ، تیم الجبیر در وزارت خارجه ، بیش از آنکه کار دیپلماتیک بلد باشند و انجام دهند، نظامی گرا و امنیتی هستند، این درحالی است که در تمام دنیا دیپلمات ها، معمولا خلاف مسیر جنگ و اظهارات تنش آمیز حرکت می کنند.

به گفته برخی منابع رسانه ای در عراق، دولت سعودی طی دو هفته اخیر تلاش زیادی برای جلوگیری و توقف عملیات آزادسازی فلوجه کرده و فشار زیادی به دولت عراق وارد کرده است.

ثامر السبهان که در 27 دسامبر 2015 بعد از 25 سال قطع روابط بین بغداد و ریاض کار خود را به عنوان سفیر سعودی در عراق آغاز کرد، پیش از این تنها مسئول بخش نظامی در سفارت عربستان سعودی در لبنان بوده و تجربه کار دیپلماتیک ندارد.

کد خبر 354137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha