چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش عراق و نیروهای ضدترور موفق شدند بخش اعظم محلات موصل را در شرق این شهر به کنترل خود درآورند و پیش بینی می‌شود با ادامه این روند بزودی خود را به مرکز شرق موصل برسانند.

ارتش عراق به نزدیکی مرکز شرق موصل رسید

به گزارش ايرنا، براساس گزارش فرماندهان ارتش عراق ؛ نیروهای ویژه و ضدترور موفق شدند روز سه شنبه محله بکر را در شرق موصل به کنترل خود درآورند.

این پیشروی ها در شرایطی صورت گرفت که داعش از طریق تک تیراندازها مقاومت کرده و می کوشد از پیشروی نیروهای ارتش عراق جلوگیری کند.

یکی از فرماندهان ارتش عراق به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: داعش بعد از شکست در عملیات انتحاری روی به بمب گذاری محلات آورده است و می کوشد تحرک خودروهای زرهی ضد گلوله ارتش عراق را متوقف کند.

'عبدالوهاب ساعدی' فرمانده نیروهای ضد ترور ارتش عراق گفت: نیروهای ما به زودی به عمق شرق شهر موصل خواهند رسید.
براساس گزارش ایرنا ؛ ارتش عراق خود را به نزدیکی چهاراه محروق در مرکز سمت چپ شهر موصل رسانده است.این چهار راه در محله زهور شهر موصل قرار دارد.

همزمان با پیشروی ارتش عراق یکی از مسئولین کرد عراقی به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: با نزدیک شدن ارتش عراق به مرکز شرق شهر موصل ؛ داعش پل محله سوکری را که یکی از مهمترین پل ها بر روی رودخانه دجله می باشد منهدم کرده است . این درحالی است که ارتش عراق در چند کیلومتری رودخانه دجله قرار دارد.

'سعید مموزینی' با اعلام این مطلب به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: داعش برای ایجاد رعب و وحشت در دو روز گذشته 29 شهروند را در این شهر به اتهام جاسوسی گردن زده است.

وی افزود: عمده تلفات مردم کسانی هستند که به دست تک تیراندازهای داعش مورد هدف قرار می گیرند. هرچند ارتش عراق در تلاش برای دورکردن مردم از تیررس تک تیراندازهاست.

به رغم آواره شدن نزدیک به 80 هزار شهروند موصلی اما هنوز محلات این شهر مملو از مردم است که با رسیدن نیروهای ارتش عراق از خانه های خود بیرون می آیند و از آزادشدن شهر استقبال می کنند.

بسیاری از این شهروندان کسانی هستند که برخی خانواده هایشان را که با ورود داعش از شهر خارج شده بودند بمدت دو سال ندیده اند و در اولین فرصت سراغ خانواده هایشان را می گیرند.

با رسیدن آواره ها به اردوگاه های تعبیه شده یک مقام کرد عراقی به نام 'عارف تیفور' که مسئول محور خازر نیروهای پیشمرگه است در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «رووداو» نسبت به حضور داعشی ها در میان آواره ها هشدار داد و خواهان استقرار نیروهای نظامی در اطراف اردوگاه ها برای نظارت بر تحرک داعشی هایی شد که می کوشند در قالب آواره از شهر موصل خارج شوند.

پیشروی ارتش عراقی درحالی سرعت گرفته است که روز سه شنبه 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق اعلام کرد: تا قبل از آغاز سال نو میلادی موصل تماما از کنترل تروریست های تکفیری داعش خارج خواهد شد.

همچنین به گزارش پایگاه خبری شفق نیوز عراق، 'عبدالامیر رشید یارالله' فرمانده عملیات آزادسازی موصل در بیانیه ای گفت: نیروهای عراقی روز سه شنبه در ادامه پیشروی خود در محور شرقی شهر موصل موفق شدند دو محله «الزهور» و «البکر» را به طور کامل از دست عناصر تروریستی آزاد کنند.

وی افزود: نیروهای عراقی اکنون به منطقه «دوره الحروق» در موصل رسیدند.

فرمانده عملیات آزادسازی موصل در ادامه افزود: نیروهای الحشد الشعبی نیز روز سه شنبه در محور غربی موصل موفق شدند دو روستای «البوته» و «الصالحیه» را از دست داعش آزاد کنند.

پیش تر نیز نیروهای الحشدالشعبی در جبهه غرب موصل یک کاروان متعلق به گروه تروریستی -تکفیری داعش را که شامل هشت خودروی نظامی بود، هدف حمله قرار داده و منهدم کردند.

'عبدالامیر رشید یارالله' همچنین اعلام کرد که نیروهای ارتش و عشایر نیز در بخش شرقاط توانستند روستاهای «شیاله الامام»، «شیاله العبلی» و «کدیله» را آزاد کنند.

در همین حال ستاد اطلاع رسانی جنگ عراق نیز اعلام کرد که جنگنده های عراق در حمله به مواضع داعش در بخش ساحل چپ موصل 29 داعشی از جمله 11 تن از سرکرده های این گروه تروریستی را به هلاکت رساندند.

عملیات آزادسازی شهر موصل از اشغال گروه تروریستی داعش در تاریخ 17 سپتامبر (26 مهرماه) با فرمان 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق آغاز شد.

نیروهای عراقی از چند جهت در این نبرد به سوی موصل درحال پیشروی هستند. یگان های ویژه عراق از جبهه شرقی وارد شهر شده اند.

حدود یکصد هزار نیروی دولتی عراق، نیروهای امنیتی کرد و بسیج مردمی در جریان عملیات موصل در گود مبارزه با پنج تا شش هزار تروریست داعشی قرار دارند.

کد خبر 354049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha