چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه کوبا نسبت به طرح آمریکا مبنی بر تغییر رژیم در این کشور هشدار داد

فلیپه پرس روکه اعلام کرد: در صورتی که آمریکا در صدد استفاده از زور برای تغیر نظام حکومتی در کوبا برآید، این کشور آماده دفاع از خود است.

وزیر امور خارجه کوبا در گفت و گو با آسوشیتد پرس افزود: ما نه تهدید می‌کنیم و نه بلوف می‌زنیم. ما به ایلات متحده آمریکا احترام می‌گذاریم و خواستار احترام متقابل این کشور نسبت به کوبا هستیم.روکه در ادامه تاکید کرد:ما از خاک کشورمان در قبال هرگونه تهاجم خارجی دفاع خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کوبا با اشاره به ادعا‌های مداخله جویانه اخیر جورج بوش رییس جمهوری آمریکا علیه کوبا مبنی بر در خواست کمک از جامعه جهانی برای تغییر نظام کمونیستی کوبا و تبدیل آن به یک دموکراسی غربی، اعلام کرد:احتمال دارد آمریکا در حال آماده سازی خود برای حمله به کوبا باشد.

پرس روکه در ادامه با اشاره به این بخش از سخنان بوش که گفته بود: سیاست عملی ما در قبال کوبا ثبات نیست، بلکه آزادی است،گفت: اگر بکار بردن چنین اصطلاحاتی به معنای آن باشد که آمریکا برای تغییر رژیم در کوبا از زور استفاده خواهد کرد، در این صورت با واکنش شدیدی از سوی مردم کوبا مواجه خواهد شد.مردم کاملا آماده مقابله با سیاست استفاده از زور از سوی آمریکا هستند.

او افزود: بیش از 90 درصد مردم کوبا از انقلاب اصیلی که به رهبری فیدل کاسترو  منجر به سرنگونی فلوخنسیو باتیستا دیکتاتور سابق شد، حمایت می‌کنند. پرس روکه گفت: کوبایی‌ها آزادی مورد ادعای بوش را مشابه همان آزادی می‌دانند که وی برای عراق به ارمغان آورد، در جایی که جنگ در آن همچنان پس از چند سال ادامه دارد.

وزیر امورخارجه کوبا هشدار داد: هرگونه تلاشی برای تغییر حکومت در کوبا نه تنها ثبات را در این کشور به خطر خواهد انداخت که ثبات در ایالات متحده آمریکا را نیز به شدت مورد تهدید قرار داده و موج درگیری‌ها به سواحل این کشور نیز خواهد رسید.

پیش از انجام مصاحبه پرس روکه با آسوشیتد پرس، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای با اکثریت آرا خواستار پایان دادن تحریم‌های 46 ساله آمریکا علیه کوبا شده بود. این قطعنامه با 184 رای مثبت، 4 رای منفی و یک رای ممتنع به تصویب رسید، کشور‌های عراق، آلبانی و ال سالوادور نیز به این قطعنامه رای ندادند.

وزیر امورخارجه کوبا صدور این قطعنامه را پاسخ جامعه جهانی به ادعا‌های مداخله جویانه بوش توصیف کرد و گفت: صدور چنین قطعنامه‌ای نشانگر حمایت جهانی از استقلال کوبا و حکایت از آن دارد، که استقلال کوبا باید مورد احترام همگان باشد

کد خبر 35408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز