نایب‌رئیس شورای شهر تهران و رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها یکشنبه شب مهمان برنامه تلویزیونی «تهران ۲۰» شد تا پاسخگوی پرسش‌های ترافیکی این برنامه باشد.

آلودگی هوا

مرتضي طلايي در بخشي از اين برنامه براي پاسخ دادن به پرسش مجري درباره آلودگي هوا به آلودگي دهه ۵۰ در كشور انگليس اشاره كرد و از قوانيني سخن گفت كه از‌‌ همان دهه براي مقابله با آلودگي هوا وضع شده و هنوز هم اين قانون اجرا مي‌شود. وي گفت: «با آلودگي دهه ۵۰ كشور انگليس در عرض ۳ روز ۴۰۰ نفر فوت كردند اما همين رخداد تلخ سبب شد تا مديران انگليس قوانيني را وضع كنند كه اين قوانين هنوز هم در اين كشور اجرا مي‌شود.

ما هم در تهران قانون داريم. قانون‌هاي زيادي هم داريم. اما متأسفانه اجراكنندگان خوبي براي قانون نيستيم.» او در پاسخ به اين سؤال كه آيا بررسي و اجراي قانون‌هاي آلودگي هوا مسئول خاصي دارد، گفت: «بله! به‌طور عمده مسئوليت آلودگي هوا با دولت است اما شهرداري و شوراي شهر هم مشكلات اين حوزه را بررسي و پيگيري مي‌كنند.

متأسفانه قانون‌هايي كه براي مقابله با آلودگي هوا وضع شده است اجرا نمي‌شود چون انتساب مديريت‌ها بر پايه شايسته‌سالاري نيست و اين موضوع مشكلات ديگري را هم به‌وجود مي‌آورد. مثلا يكي از مشكلات فرسودگي خودروهايي است كه در شهر تردد مي‌كنند.

بعضي خودرو‌ها در تهران هنوز كاربراتوري هستند و اين خود مشكل بزرگي محسوب مي‌شود. بايد بگويم براي از ميان برداشتن اين مشكلات نيازمند مديراني هستيم كه با شجاعت و مسئوليت‌پذيري كار مي‌كنند، اما متأسفانه برخي‌ مديران ما نگاه دوره‌اي دارند و اين خود مشكل ديگري است.»

طلايي با بيان اينكه وقتي پاي جان و آسايش مردم در ميان است، برخورد سياسي خيانت به‌حساب مي‌آيد، گفت: «نمي‌خواهم دولت يا شهرداري را مقصر بدانم اما معتقدم تمام اين مشكلات به‌دليل اجرا نشدن قانون است. مصوبات مجلس درباره آلودگي هوا از مجلس سوم بوده اما آيا اين قوانين و مصوبات اجرا شده است؟»

وي از فعاليت‌هاي انجام شده در 2دوره پيشين شوراي شهر تهران مبني بر اضافه شدن خطوط مترو در جهت كاهش آلودگي و ترافيك سخن گفت و افزود: «آمادگي بيشتر شدن خطوط را هم داشتيم اما خود مردم هم بايد بخواهند و دولت هم بايد بودجه مورد نياز اين فعاليت‌ها را در اختيارمان بگذارد.» طلايي درخصوص فعاليت‌هايي كه براي از بين بردن آلودگي هوا انجام شده است، گفت: «هزار دستگاه ميني‌بوس فرسوده داشتيم كه با دادن وام و شرايط ويژه به صاحبان اين ميني‌بوس‌ها، ۷۰۰ نفر آنها‌ براي تعويض ميني‌‌بوس با تاكسي نو ثبت نام شده‌اند.»

کد خبر 353940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha