سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

میلیون‌ها معترض در خیابان، مشاوران و دستیاران رئیس‌جمهور در زندان، غول‌های صنعتی و تجاری هر روز هدف هجوم بازرسان قضایی، نمایندگان مجلس در تدارک استیضاح رئیس‌جمهور، دولت بلاتکلیف و فضا ملتهب.

پرونده سنگین خانم رئیس‌جمهور

اين وضعيت اين روزهاي كره‌جنوبي است. كشوري كه كمتر دچار تنش سياسي تا اين حد شديد و جدي شده‌بود و در سال‌هاي اخير بيشتر به‌خاطر بحران با كره‌شمالي يا موضوعات اقتصادي در صدر اخبار قرار مي‌گرفت.ماجرا از نيمه تابستان و وقتي شروع شد كه خبر نقش و نفوذ يكي از دوستان نزديك خانم رئيس‌جمهور در تصميم‌گيري‌هاي او در رسانه‌ها درز كرد. در روزهاي اول به‌نظر مي‌رسيد كه اين يك افشاگري درباره اعمال نفوذ نزديكان پارك گئون هه رئيس‌جمهور است و با بركناري چند نفر و عذرخواهي او تمام مي‌شود. اما اينطور نشد و هر روز ماجرا گسترده‌تر و پيچيده‌تر شد.

در كانون اين پرونده جنجالي زني به نام چوي سون سيل قرار دارد كه سابقه دوستي‌اش با خانم رئيس‌جمهور به 40سال مي‌رسد. اين زن فرزند بنيانگذار يكي از جريان‌هاي كليسايي در كره‌جنوبي است كه ادعايي در زمينه شفابخشي و تغيير رويدادها دارد. به همين دليل برخي رسانه‌هاي كره‌جنوبي خانم چوي را يك فالگير لقب داده‌اند و نوشته‌اند كه او با غيب‌گويي و فال‌گيري بر تصميمات رئيس‌جمهور تأثير مي‌گذاشته‌است.

همچنين گفته مي‌شود كه خانم پارك ‌گئون‌هه از مريدان پدر اين زن بوده‌است. رئيس‌جمهور كره‌جنوبي البته همه اين ادعاها را رد كرده و گفته كه عضو هيچ فرقه‌اي نبوده و نيست. به نوشته رسانه‌هاي كره‌جنوبي، خانم چوي طي سال‌هاي گذشته از طريق دوستي با پارك هه و پدر او كه قبلا در كره‌جنوبي قدرت داشته، ثروت هنگفتي به‌دست آورده‌است. اين ثروت از طريق رانت اطلاعاتي و دريافت رشوه و نزديك بودن به منبع قدرت حاصل شده‌است.

راننده خانم چوي در مصاحبه‌اي گفته‌است، خودش شخصا كيفي حاوي ميليون‌ها پول نقد را براي تبليغات انتخاباتي خانم پارك در اواخر دهه1990 منتقل كرده‌است. در آن زمان خانم پارك براي ورود به پارلمان تلاش مي‌كرد و ظاهرا بخش عمده‌اي از هزينه‌هاي تبليغاتي‌اش را همين دوست صميمي كه اكنون دردسرساز شده پرداخت كرده‌ است. در سال2012 وقتي او مي‌خواست براي پست رياست‌جمهوري اقدام كند در جريان تبليغات انتخاباتي از كمك مالي خانم چوي بهره برده‌است. همچنين گفته مي‌شود كه متن سخنراني‌هاي خانم پارك را هم همين زن تنظيم مي‌كرده‌است.

با ورود خانم پارك به كاخ آبي رياست‌جمهوري سئول در سال2013، امتيازگيري‌هاي چوي آغاز مي‌شود كه نخستين آن، مجبور كردن دانشگاه سئول به پذيرش دخترش با وجود نمرات پايين بوده‌است. در سال2014 خانم پارك شخصا به يكي از دستيارانش دستور مي‌دهد كه از شركت هيونداي بخواهد قراردادي با يكي از قطعه‌سازان كه مالكش دوست خانم چوي بوده امضا كند. اين قرارداد براي خانم چوي رقمي معادل 44هزار دلار پورسانت داشته‌است.

شركت هيونداي همچنين مجبور شده كه كارهاي تبليغاتي‌اش را به شركت مورد توصيه خانم چوي بسپارد؛ قراردادي با سود 780هزار دلار براي او و خانواده‌اش. درميان گذاشتن اطلاعات محرمانه كشور با خانم چوي، از ديگر اتهامات رئيس‌جمهور كره‌جنوبي است.
اوايل سال2013 مقامات اطلاعاتي كره‌جنوبي تلاش كردند درباره رابطه خانم چوي با رئيس‌جمهور هشدار دهند اما كساني كه چنين هشداري داده‌ بودند بركنار شده و به زندان افتادند.

باتوجه به مصونيت قضايي رئيس‌جمهور در كره‌جنوبي، او فعلا از پاسخ دادن به دادستان‌ها هم خودداري كرده‌ و تنها به بركناري بعضي مقامات و چندبار عذرخواهي اكتفا كرده‌است. بركناري او از قدرت كار چندان آساني نيست. روند استيضاح در پارلمان روندي طولاني و پيچيده ‌است و بايد به تأييد قضات دادگاه هم برسد. رئيس‌جمهور اميدوار است كه با طولاني شدن اين روند، بحران پيش آمده شامل مرور زمان بشود. اما با توجه به اعتراض‌هاي ميليوني گسترده در خيابان‌ها و پرونده‌اي كه هرروز سنگين‌تر مي‌شود، فراموشي اين موضوع چندان آسان نيست. از سوي ديگر، هر روزي كه خانم پارك ديگر رئيس‌جمهور نباشد در اين پرونده مورد بازخواست قضايي قرار مي‌گيرد.

کد خبر 353934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha