شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: درحالی‌که برودت هوا در بسیاری از مناطق کشور کاملا محسوس است و حتی به ۲۰درجه زیر صفر رسیده، بیش از ۷۵هزار کلاس درس با بخاری ناایمن گرم می‌شوند و در برخی مناطق محروم نیز به‌علت قطع گاز ناشی از بدهی، دانش‌آموزان به‌ناچار در کلاس‌های سرد درس می‌خوانند.

بخاری - مدرسه

سرماي هوا امسال خيلي زود شروع شد و مردم و مسئولان غافلگير شدند.در بسياري مدارس مديران هنوز در جست‌وجوي اعتباري براي راه‌اندازي و تعمير سامانه گرمايشي بودند كه با سرماي ناگهاني هوا مواجه شدند.در اين ميان مديران برخي مدارس هم با ملاحظه كاري درخصوص هزينه گاز، از روشن كردن سامانه گرمايشي در روزهاي سرد طفره مي‌روند، اين مشكل در چند سال اخير بارها منعكس شده كه مسئولان به جاي توجيه مديران مدارس مشكل را حاشا كردند. مسئولان برخي مدارس مي‌گويند به ما اعلام شده كه قبل از 15آذر سامانه گرمايشي را راه‌اندازي نكنيم. البته آموزش و پرورش كه در تكذيب چنين موضوعي مسبوق به سابقه است به جاي پيگيري موضوع و برخورد با افراد متخلف، بازهم دست به‌كار شده و موضوع را تكذيب كرد. براي مثال روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرده كه «هيچ‌گونه بخشنامه و دستوري به مدارس مبني بر اينكه تا 30آذر‌ماه مجاز به راه‌اندازي سيستم‌هاي گرمايشي نيستند، ارسال نشده است. مدير مدرسه با توجه به برودت هوا هر زماني كه تشخيص دهد مي‌تواند سيستم‌هاي گرمايشي مدرسه را راه‌اندازي كند.» اما برخي كلاس‌هاي درس حتي در پايتخت با وجود سرد بودن هوا همچنان سرد هستند و دانش‌آموزان به سختي در آنها درس مي‌خوانند.

  • 75هزار كلاس درس خطرآفرين

دست‌كم 75هزار كلاس درس در كشور فاقد سامانه گرمايشي استاندارد است و با سامانه گرمايشي ناايمن گرم مي‌شوند و اين به‌معناي اين است كه 75 هزار بمب در مدارس محروم و سردسير كشور وجود دارد كه هر لحظه امكان انفجار يكي از آنها و بروز فاجعه وجود دارد.

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در اين‌باره به همشهري گفت: «تا پايان امسال استانداردسازي سامانه گرمايشي 50هزار كلاس در دستور كار قرار گرفته كه درصورت تأمين اعتبار مورد نياز، 54هزار كلاس درس نيازمند استاندارد‌سازي سامانه گرمايشي براي سال آينده باقي مي‌ماند.» پيش از اين نيز مرتضي رئيسي، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نوسازي مدارس در پاسخ به برخي انتقادها مبني بر اينكه چرا با وجود تلاش‌هاي فراوان هنوز همه كلاس‌هاي درس به سامانه گرمايشي استاندارد مجهز نشده‌اند با صراحت تأمين نشدن اعتبار مورد نياز را علت اصلي مجهز نبودن همه كلاس‌هاي درس به سامانه گرمايشي استاندارد اعلام كرده ‌است. به گفته وي، بيشترين آمار كلاس‌هاي نيازمند استانداردسازي سامانه گرمايشي در استان‌هاي خراسان‌رضوي، آذربايجان‌شرقي و غربي و اردبيل واقع شده‌اند.

البته رئيسي توضيح داد كه حدود ۷۰۰ ميليارد تومان اعتبار طي سال‌هاي ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به استانداردسازي سامانه گرمايشي مدارس اختصاص يافته و با اين اعتبار تاكنون بيش از ۱۰۷هزار كلاس درس به سامانه گرمايشي استاندارد مجهز شده‌اند.

  • در بودجه‌ريزي 96 لحاظ شود

بهروز فتحي، كارشناس آموزش و پرورش در اين‌باره به همشهري گفت: مسئولان آموزش و پرورش و نمايندگان مجلس بايد تلاش كنند تا اعتبار مورد نياز استانداردسازي سامانه گرمايشي همه مدارس در بودجه سال آينده گنجانده شود. وي توضيح داد كه نمايندگان مردم در مجلس با درك حساسيت موضوع بايد هنگام بررسي لايحه بودجه سال 96در اين خصوص توجه ويژه‌اي به اين نكته داشته باشند. فتحي افزود: اين احساس مسئوليت زماني بيشتر مي‌شود كه درنظر بگيريم در هر كلاس درس به‌طور ميانگين20دانش‌آموز و در مجموع يك ميليون و 500هزار دانش‌آموز مناطق محروم كشور در اين كلاس‌ها درس مي‌خوانند.

کد خبر 353656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha