جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

محمد باقر قالیباف: بسیج، نهادی است اجتماعی و مردمی که با تدبیر و الهام امام خمینی‌(ره) به نیروهای فراوان مردمی انگیزه و شکلی منسجم داد تا بتوانند با تمسک به سلاح ایمان و عمل، سازنده خاکریزهای مقاومت و پیشرفت در زمینه‌های مختلف باشند؛

قالیباف

از دفاع‌مقدس تا سازندگي، از خدمت‌رساني به محرومان تا آموزش و پرورش، از بهداشت و درمان تا نهضت علمي و نرم‌افزاري. بسيج نوعي تفكر، فرهنگ و جنبش اجتماعي است كه آفريده شده تا با تكيه بر اعتقاد به خداوند و سبقت گرفتن در نيكي‌ها ظرفيت عظيم مردمي را در رفع نقصان‌هاي نظام اداري و اجرايي به ميدان آورد.

تفكر بسيج، همان تفكري است كه ضامن كارآمدي و تحقق آرمان‌هاي انقلاب ماست، تفكري كه بر اخلاص، از خودگذشتگي و ايثار، قيام براي خدا، بصيرت و ژرف‌نگري، ولايتمداري، مجاهده و صبر در برابر سختي‌ها استوار است و حذف هر كدام از اين اركان، مي‌تواند آن را بي‌خاصيت سازد و به چيزي ضد‌خود تبدل كند.

بسيج به‌عنوان يك «جنبش»، بخشي از بالندگي و حيات خود را مديون انعطاف‌پذيري و دوري از تصلب ساختاري است و بايد مراقب بود كه ساختارمندي بسيج، به اين بالندگي و انعطاف آسيب نرساند. البته تعامل با نهادهاي رسمي و ساختارهاي دولتي و خصوصي، به‌خودي خود نمي‌تواند مانع رشد و تحقق اهداف بسيج باشد، اما تبديل شدن به ساختاري از ميان ده‌ها ساختار نهادهاي نظام، با همان بايد و نبايدها، چالش‌ها و مأموريت‌ها، بسيج را از ماهيت ذاتي خويش دور خواهد كرد. علاوه بر اين، حضور همه نوع افراد، از هر سن، قشر، شغل و جايگاه در اين «جنبش»، ضامن توانمندي و مردمي بودن اين نهاد است و هر نوع ساختارمندي بسيج نبايد به‌گونه‌اي باشد كه مانع اين حضور مردمي شود.

نگاهي به وضعيت كنوني حشد الشعبي در عراق -كه نمونه‌اي خارجي براي بسيج است - نشان مي‌دهد كه الگوي بسيج مستضعفين، الگويي است اسلامي (منطبق بر اسلام ناب‌محمدي) و قابل تكثير كه به‌خوبي كارايي و اثربخشي خود را در تحقق اهداف اسلام و انقلاب به اثبات رسانده است. حيف است اگر اين الگوي آزموده شده را در حل معضلات فعلي به‌كار نبريم.

در شرايطي كه فشارهاي اقتصادي و آسيب‌هاي اجتماعي از يك‌سو و تهاجم فرهنگي و رسانه‌اي از سوي ديگر، همبستگي و اعتماد اجتماعي مردم را هدف گرفته است، اين بسيج است كه مي‌تواند با اقدامات خويش، زمينه ساز كاستن از شكاف‌هاي اجتماعي و افزايش روزافزون مودت و اعتماد ميان اقشار مختلف مردم با يكديگر و نظام اسلامي شود.

در‌ شأن بسيج همين بس كه معمار انقلاب(ره)، بسيج را لشكر مخلص خدا مي‌داند، به‌حال بسيجيان غبطه مي‌خورد و افتخار خويش را بسيجي بودن مي‌داند و از خدا مي‌خواهد كه او را با بسيجيانش محشور گرداند. سالروز تشكيل بسيج را به بسيجيان عزيز تبريك مي‌گويم، هرچند همه روزها روز بسيج است.

  • شهردار تهران
کد خبر 353649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha