‌تردد در محله‌های جنوبی پایتخت با ورود خط ۶ مترو متحول می‌شود. پس از تحول موفقی که در پی افتتاح خط یک و ۳ در جنوب تهران ایجاده شده بود، سومین خط مترو نیز تا پایان سال خود را به جنوب شهر می‌کشاند تا امکانات تردد برای بخش کمتر برخوردار شهر نیز هم‌اندازه شمال، شرق و غرب تهران فراهم شود.

مترو

اين تحول همان نكته‌اي است كه سال‌هاست مديريت شهري بر آن تأكيد مي‌كند: دسترسي به نزديك‌ترين ايستگاه مترو حداكثر تا 350متر پياده‌روي.امروز تهران از شبكه حمل ونقل زيرزميني خود براي جابه‌جايي ميليون‌ها نفر در روز بهره مي‌گيرد كه اين تنها بخشي از قابليت‌هاي شبكه حمل‌ونقل ريلي پايتخت است. مسئولان شهري در اين بخش تمام توانايي خود را به‌كار گرفته‌اند تا ظرفيت تردد در شهر را به سرعت افزايش دهند تا مترو، حمل‌ونقل كارآمدتري براي مردم باشد.

  • خط 6 امسال در جنوب پايتخت

خط 6مترو با عبور از دولت‌آباد، كيانشهر، بعثت و ميدان خراسان به ميدان شهدا مي‌رسد و تلاش مي‌شود ايستگاه‌هاي بخش جنوبي براي مردمي كه از امكانات مترو در محله خود محروم هستند، در سال‌جاري افتتاح شود. خط 6 و 7مترو خطوطي است كه جنوب تهران را به مناطق شمالي و مركزي متصل كرده و به‌دليل داشتن تقاطع با ساير خطوط مترو قطعا بر كيفيت زندگي مردم جنوب شهر تأثيرگذار خواهد بود.

خط ٦ مترو به طول ٣١ كيلومتر و با ٢٩ ايستگاه قرار است دولت‌آباد در جنوب شرقي تهران را به سولقان در شمال غربي شهر متصل كند. براساس برآوردها ساخت و تجهيز اين خط ٦ هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان هزينه دارد. ٧٨‌جبهه كاري و 7742كارگر و مهندس عمليات عمراني خط ٦ را برعهده دارند.

  • لزوم بهره‌گيري از همه امكانات

عيسي شريفي، قائم‌مقام شهردار تهران در جلسه بررسي پيشرفت خطوط متروي پايتخت با تأكيد بر لزوم خدمات‌رساني به شهرري به‌عنوان قبله تهران و مردم مؤمن اين منطقه جنوبي شهر، گفت: با توجه به در پيش بودن افتتاح خطوط متروي 6و 7و متروي فرودگاه امام، لازم است ايستگاه به ايستگاه اقدامات انجام شود و براساس خطوط جديد و ايستگاه‌هايي كه در مسير اين خطوط قرار دارند، بهره‌برداري از ايستگاه‌ها و خطوط جديد در قالب طرح جامع آماده شود.

وي اظهار كرد: در هر ايستگاه جديد مترو كه به بهره‌برداري مي‌رسد، بايد امكانات و تسهيلات لازم پيش‌بيني شده باشد و حتي سرويس بهداشتي، حداقل در فضاي فوقاني ايستگاه در نظر گرفته شود و در مجموع ايستگاه‌هاي متروي تهران، نبايد نسبت به ايستگاه‌هاي متروي شهرهاي پيشرفته اروپا هيچ كمبودي داشته باشند.

  • مترو؛ ستون فقرات شهر

مترو مهم‌ترين ستون فقرات شهر در بخش ترددي است و براي توسعه شبكه حمل‌ونقلي شهري، برنامه‌‌ريزي لازم صورت مي‌گيرد. مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره مي‌گويد: طرح جامع بهره‌برداري از ايستگاه‌ها و خطوط جديد مترو با محور تدبير شهردار تهران مبني بر دسترسي به نزديك‌ترين ايستگاه حمل‌ونقل عمومي از هر نقطه شهر با شعاع 350متر تدوين مي‌شود.

حسيني با تأكيد بر اينكه با استفاده از مُدهاي مختلف حمل‌ونقل از جمله اتوبوس‌هاي بي‌آرتي و عادي، وَن و تاكسي بايد شهروندان را به ايستگاه‌هاي مترو انتقال داده و مسافران مترو را از اين ايستگاه‌ها به نقاط مختلف شهر منتقل كنيم، تصريح مي‌كند: به اين منظور، راه‌اندازي پايانه حمل‌ونقل عمومي در مجاورت ايستگاه‌هاي جديد مترو همزمان با افتتاح ايستگاه، همانگونه كه در ايستگاه متروي شهيد صياد شيرازي نيز شاهد آن بوديم را مورد توجه قرار داده‌ايم.

  • كمك دولت چه مي‌شود؟

براساس قانون توسعه حمل‌ونقل عمومي و مديريت سوخت، دولت بايد 50درصد هزينه ساخت و توسعه متروي تهران را پرداخت كند كه در اين راه طي 11سال اخير همواره پرداخت‌هاي دولت عقب‌ماندگي محسوسي نسبت به پرداخت‌هاي 50درصدي شهرداري داشته است. مازيار حسيني در اين‌باره مي‌گويد: در پروژه مترو، هر چند منتظر كمك اين و آن نمي‌مانيم اما حداكثر سعي‌مان را به عمل مي‌آورديم تا از تسهيلات فاينانس استفاده كنيم و در جهت پيشبرد هرچه سريع‌تر اين پروژه از يك يورو نيز چشم‌پوشي نمي‌كنيم.

کد خبر 353630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha