مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان تاکنون براین باور بودند گسل ۱۳۰۰ کیلومتری سن‌آندریاس نمی‌تواند به صورت یکباره و همزمان دچار گسستگی شود، اما مدلسازی جدیدی که توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا صورت گرفته، این تصور را نقش بر آب ساخته‌است.

گسل

براساس گزارش وال‌استريت ژورنال، محققان اكنون براساس داده‌هايي جديد كه در آن گسسته شدن گسل سن‌آندرياس به صورت يكپارچه را عملي مي‌داند، وقوع زلزله‌اي بزرگ در سرتاسر اين گسل را پيش‌بيني كرده‌اند كه مي‌تواند بر زندگي ساكنان ايالت كاليفرنيا تاثيري شديد‌تر از حد تصور داشته‌باشد.

براساس تحليل‌هاي جديد محققان در شركت اطلاعات املاك كورلاجيك در آمريكا، يك زلزله 8.3 ريشتري كه در كل گسل سن‌آندرياس رخ دهد، مي‌تواند 3.5 ميليون خانه را در كاليفرنياي شمالي و جنوبي تخريب كند. خسارت مالي ناشي از چنين تخريبي در حدود 289 ميليارد دلار خواهد بود.

در مقابل زلزله‌اي خفيف‌تر با شدت 8.2 ريشتر منجر به تخريب 2.5 ميليون خانه و به بار آمدن خسارت مالي 183 ميليارد دلاري خواهد شد و به همين ترتيب، زلزله‌اي هشت ريشتري دو ميليون خانه را تخريب كرده و 145 ميليارد دلار خسارت مالي برجا خواهد گذاشت.

البته نبايد فراموش كرد كه اين مطالعه هنوز مورد بازبيني ديگر دانشمندان قرار نگرفته‌است و اين شركت مطالعه جديد را ويژه مشتريان خود انجام داده‌است. اما دانشمنداني كه در اين مطالعه نقش نداشته‌اند،‌ نتايج به دست آمده از آن را دور از ذهن نمي‌دانند. 

به گفته مورگان پيج محقق سازمان زمين‌شناسي آمريكا، دانشمندان تا به امروز چندان از گسسته شدن كلي گسل سن‌آندرياس اطمينان نداشتند،‌اما اكنون مي‌دانيم كه شايد اين رويداد چندان محتمل نباشد، اما غيرممكن هم نيست.

همچنين بايد درنظر داشت كه احتمال وقوع چنين زلزله‌اي چندان بالا نيست، به بياني ديگر درصد وقوع زلزله‌اي 8 ريشتري در سرتاسر كاليفرنيا يك بار در هر 2500 سال است. از اين رو پيج چنين زلزله‌اي را بسيار نادر اما ممكن مي‌داند.

براساس مدلسازي جديد سازمان زمين‌شناسي آمريكا، كه "پيش‌بيني گسستگي زمين‌لرزه يكپارچه كاليفرنيا، نسخه سوم" نام دارد، كل گسل سن‌آندرياس به صورت فرضي از هم گسسته مي‌شود و زلزله‌اي بزرگتر از آنچه لرزه‌شناسان متصور شده‌اند رخ مي‌دهد. 

بخش لغزنده گسل كه پيج به آن اشاره كرده‌است،‌ بخشي 153 كيلومتري از گسل است كه ميان بخش‌هاي شمالي و جنوبي گسل قرار گرفته‌است، يعني ميان دو شهر سن خوان باتيستا در شمال و پاركفيلد در جنوب. براساس مدلسازي جديد،‌فعاليت لرزه‌اي در اين بخش از گسل مي‌تواند منجر به وقوع زلزله‌اي بزرگتر شود كه در نهايت كل گسل را درگير خود سازد.

اگرچه احتمال وقوع چنين زلزله‌اي بسيار كم است،‌ اما دانشمندان مي‌گويند آگاهي از ممكن بودن آن از اهمين بالايي برخوردار است. زيرا اين گسل، سيستمي درهم تنيده از گسل‌ها است و هر روز مي‌تواند همان روزي باشد كه زلزله بزرگ در اين سيستم آغاز مي‌شود.

کد خبر 353481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha